2020-05-20, 08:59
Medlem
Tarrous avatar
Ett ras för bostadsrätter i Sthlm. på 3,9% under april är inte bra, men heller inte så illa som vissa enträget förutspått.
Citera
2020-05-20, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Är du galen pojk? "Köpläge"? Varför i helvete skulle det vara köpläge? Har du noll koll på vad som händer därute? Skrämmande.. En miljon människor är permitterade. Och detta är bara början.

Människor är permitterade, dvs dom har fortfarande 80-90% av sin lön och är inte än arbetslösa. Och det finns en chans att det värsta är över och vi öppnar upp samhället igen till sommaren/hösten. Vi har uppnått gruppimunnitet, vaccin är på ingång, vi bestämmer oss för att leva med viruset. Vad som helst kan ju hända och jag vill inte missa mitt köpfönster. Sen kommer en öppning troligvis vara en långsam process och dom ekonomiska effekterna kommer senare, är långvariga.

Men jag vet inte och det är därför jag frågar, tack för svar!
Citera
2020-05-20, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Ett ras för bostadsrätter i Sthlm. på 3,9% under april är inte bra, men heller inte så illa som vissa enträget förutspått.

Det är väl för sjutton inget ras, jag hade räknat med 20%, dessa 3,9% är ett hån mot alla oss som vill köp.Varför sänker inte säljarna priserna?
Citera
2020-05-20, 11:13
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
-3.9% i April är något som i princip inte händer. Så det har knappast hänt på 2000-talet. Största fallet på 20-25 är inget vidare.

Men ja, slutet av April verkar vara något upp, antagligen i ungefär normal takt för perioden. Som sagt, vi ligger när bottennivåerna från 2018, så om detta ska krascha mer lär det hända tidigast framåt hösten. Förmodligen senare.
Citera
2020-05-20, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
-3.9% i April är något som i princip inte händer. Så det har knappast hänt på 2000-talet. Största fallet på 20-25 är inget vidare.

Men ja, slutet av April verkar vara något upp, antagligen i ungefär normal takt för perioden. Som sagt, vi ligger när bottennivåerna från 2018, så om detta ska krascha mer lär det hända tidigast framåt hösten. Förmodligen senare.

Varför då, folk vet väl för sjutton redan att vi har corona. Jag vill köpa för -20% nu, jag ska inte behöva vänta på det!
Citera
2020-05-20, 11:41
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Varför då, folk vet väl för sjutton redan att vi har corona. Jag vill köpa för -20% nu, jag ska inte behöva vänta på det!

Varför skulle folk sänka sitt pris mer än vad de behöver? Skulle du själv göra det? Bostadsmarknaden är "trög" och därmed blir det svårt för stora plötsliga ras. Vill du ha 20% ned idag måste du ha extrem tur i ett enskilt fall, annars är det bara att vänta... och hoppas.

// CC
Citera
2020-05-20, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Varför skulle folk sänka sitt pris mer än vad de behöver? Skulle du själv göra det? Bostadsmarknaden är "trög" och därmed blir det svårt för stora plötsliga ras. Vill du ha 20% ned idag måste du ha extrem tur i ett enskilt fall, annars är det bara att vänta... och hoppas.

// CC
Kolla på andrahands handeln svenskar vill ha nypris för sina saker lol, det kommer definitivt gå trögt. Men till slut har man kanske inget val. Tror till och med de starkare anhängarna för att priser inte ska sjunka börjar ändra sig. Jag förstår samtidigt människor som har stora lån och vill mildra oron det är logiskt.
Citera
2020-05-20, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75

// CC

Det är orättvist att behöva betala fullt pris trots att vi har corona och att alla vet att det påverkar ekonomin förstås.
Citera
2020-05-20, 13:14
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
I Sverige är det en ekonomisk fördel att sitta och fisa i sina tillgångar (eller snarare omvänt: nackdel att flänga runt), vi har ett upplägg som premierar stagnation. Dvs folk säljer om de måste eller verkligen vill därifrån; det finns sällan andra incitament att sälja. Och ska priser ner kommer det därför dröja, för det dröjer innan tillräckligt många måste eller verkligen vill därifrån för att det ska bli ett riktigt överutbud trots de sjunkande priserna.

5-6% kanske låter lite, men väldigt många har en situation där 5-6% av deras bostadsvärdering är en extremt relevant påverkan på deras ekonomi. Det kan tex utgöra många års sparande.
Senast redigerad av Trillske 2020-05-20 kl. 13:18.
Citera
2020-05-20, 13:48
Medlem
Citat:
Det är orättvist att behöva betala fullt pris trots att vi har corona och att alla vet att det påverkar ekonomin förstås.
Säljarna kan ju alltid välja att inte sälja, varför sälja med 20% förlust, om man istället kan bo kvar? Även om båda föräldrarna i en familj förlorar jobben och får gå på a-kassa och bidrag så räcker det ofta ändå för att bo kvar i sin bostad....

Samtidigt har vi du som vill köpa, kanske rentav inte har en bra bostadssituation alls, med dagens hyresmarknad kanske det är så att du bor i andrahand och måste hitta en bostad, det blir därmed säljarens marknad.

Sålänge vi har en brist på bostäder i Sverige känns 20% fall inte så troligt.

Betänk att jag själv bor i en hyresrätt och gärna hade fyndat bostäder till 20% rabatt, men jag inser själv att det är önsketänkande.
Citera
2020-05-20, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Säljarna kan ju alltid välja att inte sälja, varför sälja med 20% förlust, om man istället kan bo kvar? Även om båda föräldrarna i en familj förlorar jobben och får gå på a-kassa och bidrag så räcker det ofta ändå för att bo kvar i sin bostad....

Samtidigt har vi du som vill köpa, kanske rentav inte har en bra bostadssituation alls, med dagens hyresmarknad kanske det är så att du bor i andrahand och måste hitta en bostad, det blir därmed säljarens marknad.

Sålänge vi har en brist på bostäder i Sverige känns 20% fall inte så troligt.

Betänk att jag själv bor i en hyresrätt och gärna hade fyndat bostäder till 20% rabatt, men jag inser själv att det är önsketänkande.

Regeringen får väl agera och komma med lagstiftning då. Det är inte rimligt att vi ska behöva betala fullt pris trots corona. Minst 20% ner ska det.
Citera
2020-05-20, 14:08
Medlem
Citat:
Regeringen får väl agera och komma med lagstiftning då. Det är inte rimligt att vi ska behöva betala fullt pris trots corona. Minst 20% ner ska det.
Värdet av en bostad sjunker inte för att där är ett virus ute och härjar. Har väl aldrig varit så tydligt hur skönt det kan vara med en stor fin bostad, gärna med stor trädgård osv..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in