Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Vi tittar på formeln för RE igen:
R0 X (1-i ) X (1- c) RE
Och sätter in 20 procent immunitet i Stockholmsregionen och 50 procents effekt av våra smittskyddsåtgärder.
2,5 X (1-0,2) X (1-0,5) = 1
Det skulle innebära att smittspridningen i Stockholmsregionen vare sig ökar eller minskar nu Men det stämmer ju inte! Antalet officiellt rapporterade fall har ju minskat sedan toppen i mitten av april. Antalet iva-patienter har minskat, liksom antalet avlidna per vecka minskat. Dessutom har, överlag antalet inneliggande för covid-19 minskat på sjukhusen i Stockholmsregionen.
Så antingen så är andelen redan immuniserade något högre än 20 procent i Stockholmsregionen idag och/eller så är effekten av smittskyddsåtgärder i Stockholmsregionen större än 50 procent.
Ps. Formeln för RE används i alla länder. Men jag undrar om t.ex norrmännen förstått att den vilar på två ben: immuniseringsgraden och smittskyddsåtgärdernas effekt? Ds.
Siffran 0,5 för smittskyddsåtgärdernas effekt, har du petat den ur näsan eller röven? Formeln är ett pedagogiskt verktyg för att förklara vilka faktorer som påverkar smittspridningen, men ganska värdelös som modell för att mäta eller förutsäga, eftersom utfallet beror på vilka gissningar man gör. Det finns ju inget sätt att mäta smittskyddseffekt av åtgärder på nationell nivå. Därför kan skojare som Britton stå och "förklara" hur immuniteten utvecklas i Sverige och man får halva folket att sitta och tro att han har koll på läget eftersom det hela låter så logiskt och förnuftigt, fast det bara är vilda chansningar.
Jag kan ju lika gärna peta mig lite i näsan och få fram att smittskyddseffekten nu är 25 procent och då får vi R0 = 1,5 eller att den är 75% så får vi ett R0 på 0.5. Vilken av gissningarna är rätt? Visa mig ett sätt att mäta det.