2020-05-19, 14:43
Medlem
Sleeptalkers avatar
Ah, fuck.

Det finns tydligen naiva Flashback-puckon som fortfarande verkligen tror på vad Mäklarsamfundet kokar ihop i media för att gjuta olja på corona-vågorna som gäller därute i världen idag. Vad gäller deras egen bransch då.

De (Mäklarsamfundet) rapar upp, som andra ännu värre nutida n-ord-rapare, givetvis att:

På bostadsfronten intet nytt.

Och att under de tre senaste månaderna har priserna för villor och bostadsrätter nästan legat stilla.
Ljug lagom om du nu överhuvudtaget ska ljuga (Mäklarsamfundet).

För det stämmer INTE.

För det är under de TRE senaste månaderna det enligt själva Mäklarsamfundet det - innan coronan drabbade Sverige och det svinhårt.

Så nästan totalt helt irrelevant i sammanhanget.

För tre månader är - faktiskt - en hel livstid i dessa corona-tider ...

Nä, nä ... låter som skademinimering a plenty i mina öron. Både från mäklare och bostadssäljare i krisens Sverige.
Citera
2020-05-19, 18:17
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Tänkte köpa min första bostad, en etta i stockholm för max 2400 000. Vad tror ni, är det köpläge ?
Nej nej avvakta. Bostadsrätter kan sjunka fort. Den kanske bara kostar 1.5 milj om ett år
Citera
2020-05-19, 18:59
Medlem
Citat:
Tänkte köpa min första bostad, en etta i stockholm för max 2400 000. Vad tror ni, är det köpläge ?

Kan nog gå ner lite till men absolut bättre köpläge än för 5 månader sedan. Ska man byta upp sig eller gå in som förstagångsköpare är det nog en bra affär på något års sikt...
Citera
2020-05-19, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så hotellrummen är slut nu?

Hotell under corona???
Citera
2020-05-19, 19:09
Medlem
Sleeptalkers avatar
Köp dig ... död.

Och corona hälsar!
Citera
2020-05-19, 20:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Från bubbeltråden. Medelpriser.
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Stockholms kommun:
* BR 4.3 MSEK. Upp 7.4%
* Villa 7.1 MSEK. Upp 4.7%

Stockholms län:
* BR 3.6 MSEK. Upp 7.9%
* Villa 5.7 MSEK. Upp 4.0%

Riket:
* BR 2.6 MSEK. Upp 6.5%
* Villa 3.2 MSEK. Upp 4.9%

Så säger vi då att folk typiskt har en BR för 2.6 MSEK och belånad till 55%. Då åker den familjen på en månadsränta på ca 1251 kr. Tillkommer el och hemförsäkring och månadsavgift.
Vad är det nu för elände som skall tvinga den familjen att sälja bostaden och bo i tält? För inte lär det bli billigare med HR.

Vad är det för katastrof som leder till att den familjen måste ge upp bostaden?
Berätta.

Och i den här tråden så skall ju priserna falla med 50%.
Man skulle ju kunna tänka sig att tillgångarna minskar i samma takt som bostadspriserna. Inte så rimligt, men för diskussionen.
Då skulle priserna vara halverade och även belåningsgraden.
Och då skulle räntebördan åka ned till 625 kr i månaden.

Vad är det nu som skulle driva ned förmågan att betala ränta från 1251 till 625 kr i månaden???
Vad är det för elände som skall hända då?
Citera
2020-05-19, 20:37
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Från bubbeltråden. Medelpriser.
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Stockholms kommun:
* BR 4.3 MSEK. Upp 7.4%
* Villa 7.1 MSEK. Upp 4.7%

Stockholms län:
* BR 3.6 MSEK. Upp 7.9%
* Villa 5.7 MSEK. Upp 4.0%

Riket:
* BR 2.6 MSEK. Upp 6.5%
* Villa 3.2 MSEK. Upp 4.9%

Så säger vi då att folk typiskt har en BR för 2.6 MSEK och belånad till 55%. Då åker den familjen på en månadsränta på ca 1251 kr. Tillkommer el och hemförsäkring och månadsavgift.
Vad är det nu för elände som skall tvinga den familjen att sälja bostaden och bo i tält? För inte lär det bli billigare med HR.

Vad är det för katastrof som leder till att den familjen måste ge upp bostaden?
Berätta.

Och i den här tråden så skall ju priserna falla med 50%.
Man skulle ju kunna tänka sig att tillgångarna minskar i samma takt som bostadspriserna. Inte så rimligt, men för diskussionen.
Då skulle priserna vara halverade och även belåningsgraden.
Och då skulle räntebördan åka ned till 625 kr i månaden.

Vad är det nu som skulle driva ned förmågan att betala ränta från 1251 till 625 kr i månaden???
Vad är det för elände som skall hända då?

Lever du bland någon kanibalstam i Papua Nya Guineas djungler och går runt med endast penisfodral på dagarna? Glatt omedvetandes vad som hänt de senaste 3 månaderna i världen och dess konsekvenser?
Jag vill verkligen veta? Jag vill verkligen veta hur en person som har tagit sig möda att regga ett konto på FB inte förstår sin omvärld? Vad röker du för jag vill gärna testa det?
Citera
2020-05-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Lever du bland någon kanibalstam i Papua Nya Guineas djungler och går runt med endast penisfodral på dagarna? Glatt omedvetandes vad som hänt de senaste 3 månaderna i världen och dess konsekvenser?
Jag vill verkligen veta? Jag vill verkligen veta hur en person som har tagit sig möda att regga ett konto på FB inte förstår sin omvärld? Vad röker du för jag vill gärna testa det?

Det här ju enbart ordbajsande ifrån din sida, kom med något konkret.
Citera
2020-05-19, 22:25
Medlem
Största negativa påverkan av bostadspriser blir nog om arbetslösheten i de högre inkomsterna börjar öka. Det tillsammans med ökad ränta eller ändrade regler kan nog skapa det. Eller om det blir ren hysteri i efterverkningarna av corona. Blir det en kris på bostadsmarknaden är det nog först till hösten nästa vår. Många företag är mer solida än att gå under för någon månads minskad vinst. Kedjereaktionen blir när basföretag krashar och underleverantörer och tjänstebolag åker bort kort tid därefter.
Citera
2020-05-20, 02:46
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:

Är du galen pojk? "Köpläge"? Varför i helvete skulle det vara köpläge? Har du noll koll på vad som händer därute? Skrämmande.. En miljon människor är permitterade. Och detta är bara början.
Citera
2020-05-20, 02:47
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Största negativa påverkan av bostadspriser blir nog om arbetslösheten i de högre inkomsterna börjar öka. Det tillsammans med ökad ränta eller ändrade regler kan nog skapa det. Eller om det blir ren hysteri i efterverkningarna av corona. Blir det en kris på bostadsmarknaden är det nog först till hösten nästa vår. Många företag är mer solida än att gå under för någon månads minskad vinst. Kedjereaktionen blir när basföretag krashar och underleverantörer och tjänstebolag åker bort kort tid därefter.

De behöver inte höja räntan. De kommer bara fortsätta att trycka upp nya pengar.
Citera
2020-05-20, 02:50
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Hotell under corona???

Hotell är numera ofta billigare än att hyra i andra hand. Vakna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in