2020-05-20, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racerman
Slängde in några tusingar på norwegian också, alltid trevligt o bottenmeta litegranna.
https://www.expressen.se/dinapengar/kinesiska-staten-gar-in-som-storagare-i-norwegian/

Detta är ju en farlig utveckling :/
De förutspås redan inom 10-20 år ha världsherravälde och dubbelt så mycket kapital som USA då kommer ha. Det kommer bli ett paradigmskifte och det är USA medvetna om.. sådana här uppköp snabbar bara på maktförskjutningen så Kina kommer snart styra världen. :/
Citera
2020-05-20, 11:29
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
https://www.expressen.se/dinapengar/kinesiska-staten-gar-in-som-storagare-i-norwegian/

De förutspås redan inom 10-20 år ha världsherravälde och dubbelt så mycket kapital som USA då kommer ha. Det kommer bli ett paradigmskifte och det är USA medvetna om.. sådana här uppköp snabbar bara på maktförskjutningen så Kina kommer snart styra världen. :/

Man kan ju sluta köpa made in china, sluta flyga med norwegian, punktera alla äckliga oatly "mjölk" i butiken osv. Men jag håller med dig, det är oroväckande..
Citera
2020-05-20, 11:36
Medlem
racermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater

Absolut, Kina är ett riktigt skitland och framtiden ser allt annat än ljus ut på flera områden men vad ska nån av oss göra åt saken? Man får göra det bästa av situationen och inte grubbla så jävla mycket. When life gives you lemons, buy stocks in norwegian.
Citera
2020-05-20, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Ok då, Köpte 10 000 NAS á 2:573 kl 10:30 idag. Nöjd?
Tänkte sälja till 3:12, men det kanske är dumt? Än så länge är det rejält tryck i orderdjupet på köpsidan..

Det är nog flera som bedömer att NAS nu har en tät ägare. Men det är allvarligt att en korrupt stat infiltrerar västerlandet så mycket de kan.
Citera
2020-05-20, 11:41
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Ok då, Köpte 10 000 NAS á 2:573 kl 10:30 idag. Nöjd?
Tänkte sälja till 3:12, men det kanske är dumt? Än så länge är det rejält tryck i orderdjupet på köpsidan..
Även en analys om varför NAS och varför just idag visar fördjupad kunskap.

Min egen analys är att ingenting av coronas faror ligger inberäknade i USA-kurserna och jag hade aldrig köpt idag. Ändå gick DJ upp 4% nyss. Om min analys är helfel så är det inget konstigt. Men det kan också vara så att det är stollar som handlar i USA just nu.
Citera
2020-05-20, 11:52
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Jahapp, är det nu jag ska lägga allt jag äger på Norwegian-aktier?
Citera
2020-05-20, 11:58
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junktown
Borde inte Ericsson ha en bra position i och med den stundande 5G-eran? USA och Kinas maktspel intensifieras. USA och väst verkar inte vilja välja Huawei, än mindre nu efter Coronan när det blivit på modet att vara mer självständiga i relationen med Kina.

Är det något jag missar? Tycker Ericssons framtid ser ut att vara ljus. Bland Investors innehav tycker jag Ericsson, Atlas och ABB känns mest attraktiva.

Tycks som att Nokia har visat sig vara lite piggare på 5G än Ericsson.
Och när det kommer till Trumps USA så är det en nationell säkerhetsfråga att hålla Kineserna borta o själva bli ledande på 5G.

SEB är en bank som historiskt visat på dåligt omdömme gång på gång. Så där lär det smälla o svida. Men när problemen når banksektorn så lär Nordea o Swedbank ligga betydligt sämmre till. Samt en del nischbanker som med bankgarantin i ryggen fått billigt kapital att själva spekulera.
Citera
2020-05-20, 12:04
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -SchmergliN-
Jahapp, är det nu jag ska lägga allt jag äger på Norwegian-aktier?

Skulle inte tro det.
Vi har ännu inte sett början på slutet för omdaningen av flygindustrin. Bank of China Aviation gör vad de kan för att rädda sina egna affärer.
Citera
2020-05-20, 12:40
Medlem
Kommer bli en öresaktie med massa nyemissioner och skit. Går inte att tjäna något på det. Köp inte
Citera
2020-05-20, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Den här tråden vill jag specefikt ska handla om när ni tycker att börsen generellt eller enskillda bolag blivit så billiga att det är läge att gå in:

A för längre sikt +6 månader
B swingtrade

Kort och gott är frågan;

När ni köper vad och med vilken horisont?

Jag vet att det finns andra trådar om corona och börsen men jag inbillar mig att många ser den uppkommna situationen som ett bra läge och att det är motiverat att ha en tråd helt vigd till att diskutera tidpunkt.

Jag anser att börsen är fortfarande riskabel att investera i för tillfället. Jag kör valutahandel och använder mig av en AI-mjukvara som automatiserar min handel, det har gått bra även nu i coronatider. Följer smidigt handeln i MetaTrader4 på ett trivsamt sätt. Har snittat 2-3 % veckan under en period
Citera
2020-05-20, 13:26
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
”Kursen kan dubbleras igen” – aktierna förvaltaren köper nu

Coronakrisen har fått förvaltaren Jon Hyltner att stuva om i portföljen.

För Di berättar han vilka nya innehav som har tagit plats i Enter Småbolagsfond, och vilka poster som har dumpats.
Grundtesen för placeringarna är att bolagens aktiekurser ska fördubblas på fem års sikt. ”Den kursen kan dubbleras igen på kortare tid”, säger han om en av favoriterna.

Bra initiativ. Citera gärna DIs alla köprekommendationer. Det är spännande och kanske ibland konstruktivt att ta del av.
Citera
2020-05-20, 13:58
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
https://www.di.se/nyheter/scandic-ser-vandning-aktien-rusar/
betalartikel
Hotellkedjan ser vändning – aktien rusar
Huvudbudskapet i hotellkedjan Scandics rapport för det första kvartalet är att beläggningsgraden successivt kommer att bli bättre framöver. Ett besked som gjorde aktien till onsdagens vinnare på Stockholmsbörsen.
Beläggningsgraden har sjunkit från 70% till 6%. Förlusterna är en miljard i månaden. DÅ ser investerarna hur det kommer att bli bättre framöver? Ja jisses, nu vet jag att börsen är galen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in