Citat:
Ursprungligen postat av
trazke
Med den stora skillnaden att det faktiskt är värre i Belgien så han hade ju rätt till skillnad från BBC som ljuger när dom försöker påskina att Sverige är värre än UK. Det är så mycket värre i UK än i Sverige att det inte ens går att jämföra.
Då menar jag inte bara självklara saker dom att det dör så oerhört mycket fler människor där. Ta en sådan sak som att det varit tomt i matbutikerna under i stort sett hela pandemin. Jag har en kusin som bor i London och enligt henne har dom fått vara nöjda om dom fått med sig något hem överhuvudtaget när dom handlat.
Jag tror inte att BBC ljuger eller försöker påskina något. Naturligtvis diskuterar de Sveriges agerande sett ur Sveriges förutsättningar; de jämför istället Sverige med länder som har liknande befolkningstäthet och social/kulturell profil, och då tvingas man konstatera att Sverige inte direkt gjort bra ifrån sig.
Att UK har drabbats fem resor värre än Sverige får anses vitsordat, men det beror på faktorer som gör att man inte kan jämföra de två länderna. Befolkningstäthet inte minst, men också det gigantiska antalet flygpassagererare som ankommit.
Sedan dina kommentarer om att "det varit tomt i matbutikerna under i stort sett hela pandemin". Det är antagligen det dummaste jag läst på FB, någonsin.
Det har varit brist på ett par saker under tre-fyra veckor:
1. Vi har bara kunnat köpa ETT fyrpack toarullar per butiksbesök.
2. Mjöl. Mjölindustrin fick brist på påsarna som mjölet packas i så det fanns bara 5- och 10 kilos-säckar att köpa.
3. Ägg. Äggindustrin fick brist på äggkartonger så endast en förpackning ägg per butiksbesök.
4. Ett paket pasta per butiksbesök under ett par veckor.
Annars har allt varit precis som vanligt.
Din kusin verkar inte ha så bra koll alls, faktiskt. Är du säker på att hon bor i London? Är det kanske Ludvika?