Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Där begravdes 140 personer på en dag i massgrav. Här är ett kort utdrag från vittnesmål från mannen som fick sin mor begravd i massgraven, i alla fall, han beskriver att han var:
"watching in despair as her remains were lowered into a muddy trench alongside perhaps 20 other coffins.
“They were just dumped there like dogs,” he said. “What are our lives worth now? Nothing.”
Om du tycker att artikeln från tidningen The Guardian är fejk, är du välkommen att starta en konspirationstråd om det, antar jag. Om du tycker det var en beskrivning av en "värdig" massgrav, så får det väl stå för dig. Jag håller ej med att det är värdigt, om anhöriga upplever att man blir begravd som hund
Återigen, du har inte läst artikeln, vilket sänker din trovärdighet som debattör ungefär 100%, säger det i all välmening..
Artikeln handlade inte ens om massgravarna i New York, utan om massgravarna i Brasilien.... Men som sagt, orkar inte övertyga folk som ej ens är intresserade av fakta eller nån riktig debatt, utan mest vill bjäbba emot för sakens skull. Ha en bra kväll/natt nu!
(PS: The Guardian har många bra artiklar, om du nån gång skulle bli intresserad av fakta om Corona).
Nu har jag inte heller läst artikeln (borde sova om 5 timmar sedan)
Men min briljanta slutledningsförmåga avslöjar att ni talar om värdigheten av att begravas i en massgrav.
Givetvis är det en förjävlig sak. Men det är tyvärr så ibland att alla andra alternativ är mycket värre.
Det är tyvärr såhär det blir vid katastrofer.
De andra valen kanske inte är särskilt attraktiva heller:
Ibland kan valen vara typ:
1. Ingen begravning, alltså ruttna på slumpvis plats, t.ex. på gatan (finns exempel under Covid)
2. Ökat behov av besöka begravningar (resurserna hade kanske kunnat användas för att rädda folk istället)
3. Ökat behov av att själv bli begravd (friska människor som berörs av en begravning kanske inte är friska länge till). Många pandemier har förvärrats just p.g.a. begravningar. Det senaste Ebola-utbrottet är ett tydligt exempel:
Begravningar stor smittkälla vid ebola
Så jag tycker inte att man ska kritisera alla slags massgravar för hårt under katastrofer. Ofta se sker det en värdig begravning/ceromi när katastrofen har lugnat sig. Och jag har som sagt inte läst någon av era artiklar, men jag gör det om jag kommer ihåg morgon bitti