2020-05-19, 21:09
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Det stämmer inte.

Det finns flera såna under natten efter 23:34, även om det inte är en massa rader

00:25
00:39
02:29
03:09
05:44

Och varför inträffar inga såna cache-uppdateringar när SD öppnar mail, dokument och webbsidor på dagarna?
Men du ser väl att det är en helt annan typ? Jag har beskrivit dem som "skrutthändelser" som man till exempel får om man har en Drivesida öppen. Det är dem som forensikern har vilselett rätten med, även många här verkar det som. Men inte mig.

Händelser av typen 20.29/23.34 förkommer bara två gånger under en 11-timmars period mellan 20.00-07.00. Mailen läser han på mobilen under den här perioden så det påverkar inte denna jobbdators cache.

Jag såg att forensikerns PM finns med/kvar i överklagan, vilken godbit för försvaret.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-19 kl. 21:17.
Citera
2020-05-19, 21:17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du är enbart ute efter att tramsa. Självklart vet vi inte vad som faktiskt hände den natten. Men jag är fortfarande övertygad om att han var därinne. Att VETA är en helt annan sak. Kan du inte få in det i din arma skalle? Märk inte ord och meningar - du vet exakt vad jag menar. Så - fortsättningsvis blir du överscrollad.

Det är väl inte trams? Du är "övertygad" om att SD är skyldig och när fakta i form av bevisning inte stöder det så anstränger du dig till att försöka fnula ut varför fakta typ är fel? I förlängningen låter det lite foliehattigt, att det skulle funnits en överenskommelse om ett möte, att delar av konversationen raderats, att SD därefter gått in hos LW för att säkra att det inte syns på någon annan telefon eller dator.
Och då lämnat dörren på gläntnär han ger sig av (han skulle dessutom inte kunna veta att resten av familjen Wesström skulle komma och klämpa runt i hallen efterföljande morgon väl, särskilt inte om dörr står på glänt och liksom signalerar att något är galet. SD är ju heller inte spindelmannen så något slags färskt spår skulle han nog lämnat om han hade gått in där under natten. Och LWs bostad verkar ju vara avsevärt grundligare genomsökt än brottsplatsen.).
Citera
2020-05-19, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Men du ser väl att det är en helt annan typ? Jag har beskrivit dem som "skrutthändelser" som man till exempel får om man har en Drivesida öppen. Det är dem som forensikern har vilselett rätten med, även många här verkar det som. Men inte mig.

Händelser av typen 20.29/23.34 förkommer bara två gånger under en 11-timmars period mellan 20.00-07.00. Mailen läser han på mobilen under den här perioden så det påverkar inte denna jobbdators cache.

Jag såg att forensikerns PM finns med/kvar i överklagan, viken godbit för försvaret.

Förklara då gärna varför det står exakt samma sak Chrome Cache Records och Okänd typ av kommunikation med Google Drive i kolumnerna Typ och Övrigt.

På vad grundar du ditt avfärdande av dem som skrutthändelser?
Citera
2020-05-19, 21:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Förklara då gärna varför det står exakt samma sak Chrome Cache Records och Okänd typ av kommunikation med Google Drive i kolumnerna Typ och Övrigt.

På vad grundar du ditt avfärdande av dem som skrutthändelser?
Men det är IT-forensikern som tycker att det är "Okänd typ av kommunikation med Google Drive".

För honom är det säkert det men 20.29/23.34 är typiskt när en webbsida öppnas eller uppdateras. Eftersom jag testat detta så anser jag mig faktiskt ha ganska bra på fötterna.

Det är det som är roten till det onda, det vill säga att han av okunskap buntat ihop händelserna till samma sorts typ. Obegripligt och frustrerande.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-19 kl. 21:23.
Citera
2020-05-19, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tror det beror på att Hiding har låst sig vid vad hon anser att det är för typ av fall, "våld i nära relation" och de fallen ska ju följa mallen som genushäxan från Göteborg vittnade om.

Om man tror på det så blir man nog lite vilsen i verkligheten, därav det exempel som Hiding tycker ska gälla i bevisvärderingen i det här fallet.

I överklagan så dravlar ju Hiding fortfarande om missad kontroll och att både MGK och BO var på väg att lämna MGM, vi vet ju att det sista BO kunde tänka sig var just att släppa MGM så jag anser att Hiding & Johansson har kommit helt fel i det här fallet motivmässigt, blir aldrig bra när man blandar in politik i det juridiska spelet, daCosta-fallet borde ha lärt dem något.

"Antalet fall av dödligt våld mot kvinnor där offret och förövaren var eller hade varit i en parrelation uppgick till 16 fall 2019, vilket motsvarar 64 procent av samtliga fall av dödligt våld mot kvinnor under året. Dödligt våld mot män i en parrelation uppgick till 2 fall 2019."

Med tanke på omständigheterna enligt ÅK framställan anser inte jag att ÅK är "vilsen i verkligheten".
Citera
2020-05-19, 21:23
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Du kan väl inte ha tilltro till att denna mannen kan ha med mordet att göra?

Du får gärna tycka att jag är korkad och avstå från att bemöta mina antaganden, nu och i framtiden. Den invändningen är dock inte särskilt imponerande som argument. Men jag bemöter gärna dina antaganden, precis som jag gjort nu.

Innan man vet vem det är är det ju svårt att utesluta med säkerhet. Det kan ju vara någon bekant till LW som går med en skyddsdräkt och ett tillhygge av något slag i påsen. Som valt att ta sig från platsen via motorvägen istället för att chansa att bli sedd gåendes genom bostadsområdet.
Citera
2020-05-19, 21:23
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Påsmannen befann sig minst 2 km bort minst 2 timmar efter mordet, inte sant?

Påsmannen skulle då alltså varit extremt noga med att inte lämna några spår, använda våld som tydligt talar för nära relation, få in Lena i skogen utan våld, sno hennes mobil och bankkort men inte använda de samt logga in på hennes mail, vilket kräver lösenord, sen få för sig att gå längs med motorvägen som om ingenting har hänt och försvinna spårlöst.

Vad i detta är rimligt? Hur många gånger händer det per år?
Citera
2020-05-19, 21:29
Medlem
Citat:
Men det är IT-forensikern som tycker att det är "Okänd typ av kommunikation med Google Drive".

För honom är det säkert det men 20.29/23.34 är typiskt när en webbsida öppnas eller uppdateras. Eftersom jag testat detta så anser jag mig faktiskt ha ganska bra på fötterna.

Det är det som är roten till det onda, det vill säga att han av okunskap buntat ihop händelserna till samma sorts typ. Obegripligt och frustrerande.

Jag är medveten om att det är forensikern som kommenterat det i övrigtkolumnen.

Min fråga var hur du kan veta att övriga händelser är skrutthändelser med den informationen som finns i kalkylarket och varför de 20:29/23:34 inte är det?
Citera
2020-05-19, 21:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
"Antalet fall av dödligt våld mot kvinnor där offret och förövaren var eller hade varit i en parrelation uppgick till 16 fall 2019, vilket motsvarar 64 procent av samtliga fall av dödligt våld mot kvinnor under året. Dödligt våld mot män i en parrelation uppgick till 2 fall 2019."

Med tanke på omständigheterna enligt ÅK framställan anser inte jag att ÅK är "vilsen i verkligheten".

I det här fallet är åklagare Hiding vilsen i verkligheten, BO dog inte för att hon var på väg bort, Bo dog för att hon inte kunde släppa MGM.
Citera
2020-05-19, 21:32
Medlem
Citat:

Så SD verkar var ett proffs på hur IT fungerar? Eller kan han fått hjälp?

“... anser mig ha ganska bra på fötterna. " Och konkret innebär det att du vet, vadå?
Citera
2020-05-19, 21:36
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag är medveten om att det är forensikern som kommenterat det i övrigtkolumnen.

Min fråga var hur du kan veta att övriga händelser är skrutthändelser med den informationen som finns i kalkylarket och varför de 20:29/23:34 inte är det?
För att jag testat det och kunnat se att jag får samma sorts händelser i cachen som det blev på SD-dator 20.29 och 23.34. Jag får alltså den typen när jag öppnar/uppdaterar en webbsida med ett googledocs-dokument.

Om jag har en Drivesida "passivt" öppen i webbläsaren får jag liknande "skrutthändelser" som även förkommer på SD-dator senare under natten.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-19 kl. 21:56.
Citera
2020-05-19, 21:41
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Så SD verkar var ett proffs på hur IT fungerar? Eller kan han fått hjälp?

“... anser mig ha ganska bra på fötterna. " Och konkret innebär det att du vet, vadå?
Som jag skrev nyss och som jag skrivit tidigare, som IT-proffs så vet jag att man måste testa och testa och försöka återskapa beteenden. Det är A och O i vår bransch, sedan kan man uttala sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in