2020-05-19, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Många av de som dör tillhör riskgrupp pga diabetes. Deras förväntade livslängd är numera nästintill normal livslängd. Så även om man tillhör riskgrupp hade man kunnat leva ett fullångt liv utan corona.

Fast diabetes i denna kontext är väl ändå en omskrivning för grav övervikt?
Citera
2020-05-19, 20:39
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Mellan 250-300 personer dör i trafiken i Sverige varje år.

Antalet personer utanför riskgrupp som hitills har dött till följd av Covid 19 i Sverige uppgår enligt den mest sannolika uppskattningen till omkring 75 personer.

Smart att vi fortsatt tillåter bilism?

Skall vi agera såsom vi gjort hitills under denna pandemi så skall onekligen alla bilar sättas i karantän per omgående.

Jag skulle inte kunna hitta på en lika barock saga som den verklighet vi nu har.

Har alla tappat allt sitt förnuft...samtidigt?

Vilken masspsykos som Sverige lider under.

Jaha.. personer som tillhör en riksgrupp - t.ex. med högt blodtryck eller diabetes samt äldre - kan lika gärna dö, som du ser det.

Du har en motbjudande människosyn.
Citera
2020-05-19, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Du kan inte jämföra så selektivt. Dödligheten i år fram till 15 mars var mycket lägre än tidigare år. Överdödligheten från mitten av mars fram till idag är ungefär 5500 personer (om man korrigerar för eftersläpning). Det här blir den värsta dödlighetskrisen i Sverige sedan spanska sjukan 1918.
Jodå, det går utmärkt att jämföra. Syftet med jämförelsen var framförallt att sätta covid i perspektiv till andra perioder med högre dödlighet än normalt. Och till min förvåning räckte det med att endast gå 2 år tillbaka i tiden... Med detta i åtanke kan man ganska lätt konstatera att Sveriges åtgärder /restriktionerna är mer än tillräckliga! Att "överdriva" med ex lockdown är att överdimensionerade/suboptimera.
Citera
2020-05-19, 20:41
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag menar bara att det är märkligt att BBC gör skräckreportage om Sverige med tanke på hur mycket värre läget är i UK. Det är tydligt att dom vill rikta fokus bort från sig själva.

Jag tror de flesta britter har nog med egna problem än att börja rikta fokus mot sverige.

BBC går ut över hela världen. Sverige skämmer ut sig igen. Vår landsfader Anders Tegnell håller på att sänka oss
Citera
2020-05-19, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Självklart är det över hundra. Tegnell säger ju själv att vi snittar 70 och tittar man några dagar bakåt så behöver man inte heta Albert Einstein för att räkna ut att vi kommer få en väldigt hög siffra imorgon.

Det var ju typ 20 i lördags 5 i söndags och 30-40 igår och idag ? (TYP) om snittet för 70 fortfarande håller i sig så ska det imorgon vara över 150 fall?
Citera
2020-05-19, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Ingen har någonsin påstått att de vet med säkerhet hur immuniteten fungerar på detta Corona-virus. Att påstå det är lögn.
De som uttalat sig om det från FHM´s sida har alltid sagt det med passusen att man inte vet ännu men att vetenskapen är skapligt överens om att det BÖR förhålla sig så.
Så ingen har lovat något eller tagit på sig för stor hatt. Men man väljer ju att höra det man vill....
Det gör saken ännu värre. Om de inte har någon aning om viruset ger immunitet eller inte då ska inte FHM starta en strategi på svaga antagande. Det gör att policy liknar rysk roulette. Att anta saker och ting, att chansa, att leka roulette.
Strategin kanske visar sig vara rätt och lika mycket kanske inte. Fifti/ fifti .
Citera
2020-05-19, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
https://www.facebook.com/groups/797526950758017/?ref=nf_target&fref=nf

Medlemmarna i denna club borde utredas och tvångsomhändertagas. Det är sjuk sekt med sjuka människor Trodde inte att det fanns så många psykisk sjuka människor med skrivkunnighet tyvärr

Jag har aldrig vågat gå in på den gruppen för jag har tyckt den verkar så läskig... Men min nyfikenhet tog över nu.

De första tre sakerna jag ser inne på gruppen:

- Alla negativa kommentarer om AT kommer att raderas.

- Bilder på några vantar där nån har broderat in ATs ansikte, som mönster.

- Bild på en tavla nån gjort av Coronaviruset (tänk de färgbilder vi sett i t.ex. Aftonbladet, vitt och rött virus).

Ehhh... Jag backade långsamt bakåt och ut.

Citera
2020-05-19, 20:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Jag tror de flesta britter har nog med egna problem än att börja rikta fokus mot sverige.

BBC går ut över hela världen. Sverige skämmer ut sig igen. Vår landsfader Anders Tegnell håller på att sänka oss

Det är just det som är grejen. "Det är värre i Sverige" Kanske skall det fungera som någon moralboost för egna befolkningen? Trots att det inte ens är jämförbart med hur mycket värre allting är i UK och att dom levt som råttor i några månader nu.
Citera
2020-05-19, 20:44
Medlem
Nedan kan man få en fingervisning om Ryssland verkliga siffror. Enligt Kremls officiella statistik 3500 bekräftade fall och 83 döda I regionen Dagestan.

Men hör och häpna! Enligt regionens hälsominister rör det sig om 13000 bekräftade fall och 657 döda!!!

Man registrerar lunginflammation separat även om det är covid 19.

40-50 hälsoarbetsre har dött i en region på 3 miljoner invånare!!

https://edition.cnn.com/2020/05/19/europe/coronavirus-russia-dagestan-intl/index.html
Citera
2020-05-19, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Självklart är det över hundra. Tegnell säger ju själv att vi snittar 70 och tittar man några dagar bakåt så behöver man inte heta Albert Einstein för att räkna ut att vi kommer få en väldigt hög siffra imorgon.
Allting under 136 (eller vad förra onsdagens värde var) innebär en sänkning av de löpande sjudagarsmedelvärdet för antal dödsfall. Vi kan få en rapport på upp till 200 nya dödsfall i morgon och ändå inte skjuta sjudagarssnittet förbi 75 döda per dag.
Citera
2020-05-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Inte jag heller. Det lär ju vara en bit under 100 IVA-patienter i Stockholm om en vecka om det fortsätter såhär. Fantastiskt oväntat. Det kan inte bara handla om social distansering. Antingen spelar flockimmunitet en roll i Stockholm nu eller så har viruset muterat och blivit beskedligare. Det sistnämnda borde väl ha upptäckts vid det här laget dock?
Naturligtvis handlar det om flockimmunitet.

Däremot är det djupt tragiskt att vi inte lyckades hålla smittan borta från våra äldreboenden. Då hade många gamla varit i livet nu.
Citera
2020-05-19, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Skall bli intressant att i slutändan se hur Giesecke backar på alla sina uttalanden i media och framställer sig som världens största epidemiolog.
Det handlar inte om epidemiologi överhuvudtaget. AT har en intervju där blir han utfrågad om vad är det bästa med den svenska strategin med tanke på att dödsfallen per invånare ser värst ut i Sverige än de flesta länderna.
Det enda han hade säga var att ekonomin rullade bättre i Sverige än andra länder.
Vem har utsett honom till Sveriges finansminister?!
Hans jobb är folkhälsan inte statsfinansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in