2020-05-19, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Er det 300 kommentarer om blodsporet nå da ?

Går det ikke an å slå seg til ro med at det ikke går an å datere eller si noe om blodet stammer fra drapshandlingen ?

Etter det jeg forstår, kan blodets plassering og utseendet på blodflekkene ha betydning.

"- Blodspor funnet på et bad er for eksempel ikke oppsiktsvekkende i seg selv. Sporene vil ha mer verdi dersom det er avsatt på gjenstander, eller hvis det er blodansamlinger som tegner et bestemt mønster etter for eksempel slag, sier Horst."
https://www.dagbladet.no/nyheter/fant-tom-hagens-blod-i-boligen/72466731
Citera
2020-05-19, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Etter det jeg forstår, kan blodets plassering og utseendet på blodflekkene ha betydning.

"- Blodspor funnet på et bad er for eksempel ikke oppsiktsvekkende i seg selv. Sporene vil ha mer verdi dersom det er avsatt på gjenstander, eller hvis det er blodansamlinger som tegner et bestemt mønster etter for eksempel slag, sier Horst."
https://www.dagbladet.no/nyheter/fant-tom-hagens-blod-i-boligen/72466731

Retten har fastslått at blodsporene i dette tilfellet ikke har noen bevismessig verdi.
Citera
2020-05-19, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Retten har fastslått at blodsporene i dette tilfellet ikke har noen bevismessig verdi.
Takk!

"Frustrert Hagen ville at politiet skulle sende inn krimteknikere med en gang.
Øst politidistrikt bekrefter at de gikk i gang med kriminaltekniske undersøkelser i boligen i Sloraveien to døgn etter at Anne-Elisabeth Hagen forsvant. Tom Hagen ga beskjed til politiet om at han ville at dette skulle gjøres med en gang"
https://www.tv2.no/a/11451374/

" Lysene var på, dørmatta lå i en unaturlig stilling og valpen var låst inne på et rom.
På badet fant han konas klær, på gulvet så han det som lignet slepespor, og så fant han trusselbrevet ".

Noen har spekulert i at en GM ev ville ønsket at spor skulle få tid til å fordunste og at en GM i så fall ville ønsket at åstedsundersøkelser ikke skulle bli gjort kort tid etter forbrytelsen.
Senast redigerad av POlROT 2020-05-19 kl. 20:35.
Citera
2020-05-19, 20:23
Medlem
Citat:
Ja, det er ganske vanlig å ha, og det ville ikke vært uvanlig med spor av blod fra en slik hemorroide på et toalettrom. Men det var bare ett av flere forslag til blødninger uten sår på huden.

Noen har lett for å blø neseblod bl.a. (kanskje ev ved bruk av blodfortynnende (?) eller i forbindelse med forkjølelse eller allergi der mye nysing forårsaker rifter i blodkarene i nesen.

Andre ting man kan avsette blodspor fra uten å ha sår på huden:
Oppkast med blod (ved feks magesår). Blod i avføringen (ved kreft eller ved innvendige hemorroider).

Han var så gjerrig at han ikke tok seg råd til truser? Så blodet rant bare rett ut.
Citera
2020-05-19, 20:25
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhingariki
Da bør det være diabetes type 1, altså den som gjerne debuterer i ung alder og ikke er livsstilsrelatert. Ved en diabetes type 2 hos en så slank dame som AEH skal det godt gjøres å ikke tåle noen uker/måneder uten diabetesmedisin (oftest tabletter, noen ganger insulinsprøyter). Ved en type 1 er man helt avhengig av sprøytene for å overleve lengre enn noen dager.

Dette med diabetes og Insulin,minte meg brått på den krimserien som ligger hos NRk om finske pensjonerte damer som blir drept i sine leiligheter i Spania-der blir flere gitt insulin overdose. Sommermordene eller noe heter serien. Virket som de ble bevisstløse ganske straks etter sprøyta.
Citera
2020-05-19, 20:32
Medlem
allegragellers avatar
Kan rekommendera att lyssna på VG:s krimpodden från 17/1 2019. Kryptoupplägget diskuteras och det är intressant att lyssna till hur man pratade om saken då.

Det som intresserade mig mest var genomgången av ”kidnapparens” upplägg för kommunikation. De säger i podden att det är både smart och dumt på samma gång.

Det fick mig att tänka, att den som har tänkt ut det hela och skrivit brevet, visar på autistiska drag. (Och ursäkta nu till alla med autism i tråden, detta är inte menat som en förolämpning - jag har erfarenhet av människor med högfungerande autism och de kan visa prov på både briljant intelligens i kombination med begränsad social förmåga).

I podden menar de att kodsystemet tyder på hög förmåga till abstrakt/digitalt tänkande men att syftet med det, nämligen att kommunicera, i princip försvinner för att det är ”för komplext”.

https://open.spotify.com/episode/58hXE7ZqdoMpHc5VrD3FFR?si=a652HQ9xQKOJqVmHpu-UFg
Citera
2020-05-19, 20:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Tenker at det som bidrar til mest blødning på badet (både i frekvens og mengde) er barbering.
Eller hvis det fantes et førstehjelp-skap (med plaster, bandasje og pyrisept) på badet. Er ikke det litt typisk sted å oppbevare den slags?
Citera
2020-05-19, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Dette med diabetes og Insulin,minte meg brått på den krimserien som ligger hos NRk om finske pensjonerte damer som blir drept i sine leiligheter i Spania-der blir flere gitt insulin overdose. Sommermordene eller noe heter serien. Virket som de ble bevisstløse ganske straks etter sprøyta.

Finnes mange forskellige ting som hun kan ha blitt forgiftet med. Insulin er fullt mulig. Finnes også noe som gjør at kroppen blir helt paralysert i løpet av veldig kort tid. Husker ikke navnet. Man oppfatter ikke hva som skjer engang. Kroppen blir helt lam i løpet av sekunder. Og hvis noe slikt blandes da med insulin eller morfin, så er det over. Jeg tenker at det er høyst sannsynelig at hun har blitt forgiftet. Enten det eller kvelning. Alle andre metoder slik jeg ser det, vil etterlate spor i form av blod. Hvis hun ble forgiftet med morfin eller heroin (som er lettest å få tak i), så er det ikke engang sikkert at hun skjønte at hun hadde blitt forgiftet. Hun bare kjente seg veldig trøtt og måtte legge seg ned litt. Nå er det noen her inne som prøver å avkrefte at det kan være forgiftning, og begrunner det med at "da ville hun ringt etter hjelp", men jeg mener at hvis giften er sterk nok, og av "rette" type, så er det ingen mulighet for det.
Citera
2020-05-19, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhingariki
Da bør det være diabetes type 1, altså den som gjerne debuterer i ung alder og ikke er livsstilsrelatert. Ved en diabetes type 2 hos en så slank dame som AEH skal det godt gjøres å ikke tåle noen uker/måneder uten diabetesmedisin (oftest tabletter, noen ganger insulinsprøyter). Ved en type 1 er man helt avhengig av sprøytene for å overleve lengre enn noen dager.

Ja, jeg mener type 1. Den er arvelig. Og jeg tror også at sønnen TEH har det, eller tar jeg feil nå? Husker ikke hvem som har skrevet dette tidligere her, eller hvor jeg har det fra.
Citera
2020-05-19, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Finnes mange forskellige ting som hun kan ha blitt forgiftet med. Insulin er fullt mulig. Finnes også noe som gjør at kroppen blir helt paralysert i løpet av veldig kort tid. Husker ikke navnet. Man oppfatter ikke hva som skjer engang. Kroppen blir helt lam i løpet av sekunder. Og hvis noe slikt blandes da med insulin eller morfin, så er det over. Jeg tenker at det er høyst sannsynelig at hun har blitt forgiftet. Enten det eller kvelning. Alle andre metoder slik jeg ser det, vil etterlate spor i form av blod. Hvis hun ble forgiftet med morfin eller heroin (som er lettest å få tak i), så er det ikke engang sikkert at hun skjønte at hun hadde blitt forgiftet. Hun bare kjente seg veldig trøtt og måtte legge seg ned litt. Nå er det noen her inne som prøver å avkrefte at det kan være forgiftning, og begrunner det med at "da ville hun ringt etter hjelp", men jeg mener at hvis giften er sterk nok, og av "rette" type, så er det ingen mulighet for det.

Nemlig !
Citera
2020-05-19, 20:52
Medlem
(19.05.20) "Politiet undersøker om kryptopenger er gått til mulige medvirkere av drapssiktede Tom Hagen"

"Nettavisen får opplyst at politiet i perioder har jobbet på spreng med å undersøke om én konkret pengeoverføring har gått til medvirkere av Tom Hagen, eller andre personer i hans krets."

"Millionbeløpet som ble overført var på 1,3 millioner euro, eller nærmere ti millioner norske kroner. Overføringen ble gjort i kryptovalutaen Monero ".

https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-undersoker-om-kryptopenger-er-gatt-til-mulige-medvirkere-av-drapssiktede-tom-hagen/3423970349.html

Er det mulig å finne ut hvem den pengeoverføringen har gått til?
Hva må til for at politiet skal greie å finne det ut?

Få dager etter at politiet gikk ut med at de nå stod overfor en drapssak tok TH kontakt med en mangeårig venn der han fortalte at «det var åpenbart at de pekte på ham, men uten å si navnet hans.
Senast redigerad av POlROT 2020-05-19 kl. 21:01.
Citera
2020-05-19, 20:57
Medlem
Citat:
"Politiet undersøker om kryptopenger er gått til mulige medvirkere av drapssiktede Tom Hagen"

"Nettavisen får opplyst at politiet i perioder har jobbet på spreng med å undersøke om én konkret pengeoverføring har gått til medvirkere av Tom Hagen, eller andre personer i hans krets."

"Millionbeløpet som ble overført var på 1,3 millioner euro, eller nærmere ti millioner norske kroner. Overføringen ble gjort i kryptovalutaen Monero ".

https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-undersoker-om-kryptopenger-er-gatt-til-mulige-medvirkere-av-drapssiktede-tom-hagen/3423970349.html

Er det mulig å finne ut hvem den pengeoverføringen har gått til?
Hva må til for at politiet skal greie å finne det ut?

Hva betyr det, "har gått til medvirke av Tom Hagen, eller andre personer i hans krets"?
Hva mener de gått til medvirke?

Nettavisen er også kjent med at politiet har vært i direkte kontakt med politimyndigheten i Spania og at spesialister på organisert kriminalitet har vært engasjert i undersøkelser rundt norske kryptomiljøet. Så langt har det ikke gitt nevneverdige resultater.

Merkelig de nøyaktig undersøker Spania? Det er jo her V har tilhold?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in