2020-05-19, 13:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Ja, det krävs nog en viss tur med rättens sammansättning, men det behöver inte vara så oerhört mycket mer liberal syn på bevisvärdering för att det ska kunna dömas för mord:

Lägger åklagarna stor fokus på att visa hur de har uteslutit alternativa gärningsmän och att rätten vid en sammanvägd bedömning finner att bevisen ger möjlighet att döma för mord:
då slår förklaringsbördan in och där ligger SD back flera kilometer med sina ändrade historier och märkliga förklaringar.

Om HR går mot hur Högsta Domstolen sagt hur indicier ska värderas så kommer nog HD intervenera, uppstudsiga underrätter uppskattas inte i den juridiska hierarkin.

Kort sagt, Göta Hovrätt måste väldigt väl motivera sin dom om de går emot hur Högsta Domstolen sagt att bevis och indicier ska värderas i ett mål.

Björn Lindén tätade ju upp ganska väl mot just värderingen i indicier och bevis.
Citera
2020-05-19, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
ser åtminstone jag några svårigheter i åklagarnas resonemang.

Tveklöst så, det ska till både tur och skicklighet för att driva det här till en fällande dom. Det är också ett fall som eventuellt kan hamna i HD: det är ganska olikt många andra mordfall och det finns bevisvärderingsfrågor som är rent teknikbaserade som jag inte riktigt har sett i andra fall i HD. Både SD och åklagarna har ju använt Googles platstjänster som bevisning för att bara nämna en av flera teknikbaserade bevis (i brist på bättre namn då jag inte vill sammanblanda med begreppet tekniska bevis).
Citera
2020-05-19, 13:28
Medlem
Citat:
Om HR går mot hur Högsta Domstolen sagt hur indicier ska värderas så kommer nog HD intervenera, uppstudsiga underrätter uppskattas inte i den juridiska hierarkin.

Kort sagt, Göta Hovrätt måste väldigt väl motivera sin dom om de går emot hur Högsta Domstolen sagt att bevis och indicier ska värderas i ett mål.

Björn Lindén tätade ju upp ganska väl mot just värderingen i indicier och bevis.

Nu hann vi ju skriva om varandra lite, men jag delar helt din uppfattning att det är många varianter på hur det här kan sluta i HD och återförvisas, för den delen.
Citera
2020-05-19, 13:35
Medlem
Citat:
Nu hann vi ju skriva om varandra lite, men jag delar helt din uppfattning att det är många varianter på hur det här kan sluta i HD och återförvisas, för den delen.
Vad för slags vägledande dom skulle kunna ges av HD i det här fallet? Jag har svårt att se något, men du får gärna berätta för mig. Själv ser jag ett vanligt mordfall där mördaren varit ganska försiktig och städat efter sig. Vad kan man få fram för prejudikat i detta?
Citera
2020-05-19, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Nåja. De många andra människorna har BO gissningsvis inte haft sex med regelbundet. Som lekman förvånas jag över markeringen i formuleringen att detta skulle tala starkt för att SD är gärningsman. Det finns en rimlig förklaring till DNA-spåren och teknikern har tillstått att det inte finns något exakt hållbarhetsdatum för dylika spår. Hon hade väl dessutom inga andra avvärjningsspår, typ under naglarna.
Du tycks glömma bort att DNA inte avsätts endast under sex. LW var tydligen en väldigt kramig kvinna och har ju svårt att tro att hon ej skulle ha vidrört någon alls på exempelvis sonens kalas den 12/5-18.
Förklaringen till att DNA upptäcks på den upphöjda delen av ringen är enligt åklagare att GM med någon kroppdel råkat vidröra den.
Nåja, det återstår att se om de lyckas fälla den mest troliga mördaren
Citera
2020-05-19, 13:44
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Den är välskriven.
Den är på 32 sidor.
Åsa vill ha förhandling i September.

Mitt herrskap..... Varse go !!

https://docdro.id/La10xw1
Äntligen, tack så mycket!

Och ja jäklar du den var välskriven Det ska väl för bövelen bara räcka! Tingsrätten fick sig några kängor tillbaka hehe
Citera
2020-05-19, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad för slags vägledande dom skulle kunna ges av HD i det här fallet? Jag har svårt att se något, men du får gärna berätta för mig. Själv ser jag ett vanligt mordfall där mördaren varit ganska försiktig och städat efter sig. Vad kan man få fram för prejudikat i detta?

Ny teknik är ett klassiskt exempel på när HD tar upp fall, nu vet jag inte hur insatt du är, men här har du en sammanfattning av olika prejudikatskäl:

https://www.advokatsamfundet.se/globalassets/advokatsamfundet/advokatdagarna/prejudikatbildning-hd-edlund.pdf

Sedan är begreppet "ny teknik" ganska mycket bredare än vad rubriken antyder: det kan såklart handla om teknik vars bevisstyrka inte fullt ut har prövats.

Jag hittar iaf inget fall där såväl försvarsadvokat samt åklagare lägger sådan vikt vid platstjänster:
Vid huvudförhandlingen så hade åklagarna långa filmer där man fick följa rörelserna både som enskilda punkter med ringar för felmarginal och extrapoleringar av sannolik färdväg.
Citera
2020-05-19, 13:52
Medlem
Citat:
Ny teknik är ett klassiskt exempel på när HD tar upp fall, nu vet jag inte hur insatt du är, men här har du en sammanfattning av olika prejudikatskäl:

https://www.advokatsamfundet.se/globalassets/advokatsamfundet/advokatdagarna/prejudikatbildning-hd-edlund.pdf

Sedan är begreppet "ny teknik" ganska mycket bredare än vad rubriken antyder: det kan såklart handla om teknik vars bevisstyrka inte fullt ut har prövats.

Jag hittar iaf inget fall där såväl försvarsadvokat samt åklagare lägger sådan vikt vid platstjänster:
Vid huvudförhandlingen så hade åklagarna långa filmer där man fick följa rörelserna både som enskilda punkter med ringar för felmarginal och extrapoleringar av sannolik färdväg.
Mycket intressant! Tack för den länken. Dags att plugga.
Citera
2020-05-19, 13:53
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekanon
Det fetade delen, var något jag också reagerade på. Följer inte tråden slaviskt, men är det här syftat att slå hål på det alibi som SD syftar han har i och med uppkopplingar och ev förekommande eller icke förekommande registrerade händelser på hans dator etc?

TRs resonemang om att han inte haft tid är en,igt ÅK baserat på fel uppgifter.
Då det inte går att kopiera text så har jag tagit en skärmdump:
https://forumbilder.com/i/r5Dj
Citera
2020-05-19, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Mycket intressant! Tack för den länken. Dags att plugga.

Vill dock förtydliga: jag har såklart ingen aning hur HD väljer att se på ett eventuellt överklagande och jag vågar inte svära på att inga HD-fall har haft sådant stort fokus på platstjänster.
Citera
2020-05-19, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
TRs resonemang om att han inte haft tid är en,igt ÅK baserat på fel uppgifter.
Då det inte går att kopiera text så har jag tagit en skärmdump:
https://forumbilder.com/i/r5Dj
Problemet där är att man inte gjorde minsta lilla för att rekonstruera förloppet. Det verkar i överklagan som om man gjort det nu. Om mitt minne nu inte sviker mig fullständigt. Tingsrätten gissade mellan tummen och pekfingret.
Citera
2020-05-19, 14:04
Medlem
Citat:
/../
men visst påsmannen är ju inte avgörande för den friande domen men kommer att skvalpa med till HR om nu inte Hiding & Johansson lyckas trolla bort honom.

/../.

Ang Påsmannen: på sid 8 i överklagan behandlar åkl honom. Åkl resonerar ung som så att han syntes i tid och rum relativt långt bort från mordet, att det inte finns några uppgifter om att han var blodig och att det handlar om ett tättbebott område.
Slutsatsen avs mannen blir att ”Det är bara en man av tusentals män”.
(lyckades ej kopiera från dokumentet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in