Jeg er ganske sikker på at tekstmeldingen kl 9.10 og dermed antagelig også samtalen kl 9.14 går til datteren. Det har tidligere kommet frem at AEH og datteren hadde en avtale denne dagen, noe som var årsaken til at datteren ringte TH og var urolig fordi hun ikke fikk tak i moren. Dersom planen opprinnelig var at AEH og TH skulle på hytta denne dagen, virker det ikke sannsynlig at dette var en avtale de hadde planlagt lenge. Derfor tror jeg at denne avtalen ble inngått samme morgen, i sms-meldingen som VG forteller om i den siste artikkelen om forsvinningen:
"Klokken 09.10 sender Anne-Elisabeth Hagens telefon en tekstmelding til et familiemedlem. I meldingen står det at turen til Kvitfjell den dagen er avlyst, og at hun kan gjøre en tjeneste for familiemedlemmet."
Jeg tror dette er avtalen det er snakk om at datteren skal ha hatt med moren, og derfor at det er datteren hun har kontakt med 9.10, kanskje også telefonsamtalen kort tid etterpå. De gjorde en avtale om et eller annet AEH kunne hjelpe til med, ettersom hytteturen ikke ble som planlagt. Kanskje dette passet dårlig inn i GMs planer? Om GM er TH, så kan han samme morgen, av en eller annen grunn, ha pratet om å avlyse/utsette hytteturen. Kanskje slik at AEH ikke skulle styre med pakking, innkjøp etc, men heller ta det med ro den morgenen. Men det er ikke sikkert han ønsket at noen andre skulle få vite om at planen var endret. Eventuelt kan det ha vært AEH selv som tok beslutningen om å droppe hyttetur og dermed kunne hjelpe til med en tjeneste for dette familiemedlemmet. Uansett - kan det være at denne avtalen kom som en strek i regningen for TH på noe vis? Om han var reist hjemmefra da samtalen fant sted, så er det ikke sikkert han visste om denne før datteren ringer han og er bekymret fordi hun ikke får tak i moren. Kan dette ha skapt trøbbel for planen/forsvinningsnummeret? Vet vi hvem av TH og datteren som først prøver å få tak i AEH? Kan de slettede samtalene ha noe med en slik uforutsett situasjon for GM å gjøre?
Et annet spørsmål; vet vi egentlig når TH drar hjemmefra denne morgenen? Eller antar man at han reiser hjemmefra til et gitt tidspunkt, ut ifra når han ankommer jobb? Men hva om han egentlig dro tidligere, som han pleide? Med ledig tid til å utføre noen "ærender" mellom kl 8 og 9? Hvordan påvirker det de ulike teoriene? Jeg har noen tanker om dette, men greit å høre om det allerede er diskutert og utelukket at han dro tidlig før jeg spekulerer i vei