2020-05-19, 12:39
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Dessa råd avser just, vad jag förstod, svabbtester - PCR-teknik för att finna själva viruset. Alltså personer som är smittade just nu. Inte immunitetstester - som för den delen också är väldigt viktiga, så att vi får veta om vi är på väg mot flockimmunitet eller inte. Är vi INTE det, så MÅSTE ju regeringen ändra strategi (oavsett vad Tegnell säger) innan flera tusen människor ytterligare, har dött i onödan.

Svabbtester - behövs i stunden, för att kunna isolera just den patienten
Antikroppstester - behövs för att regeringen ska ha underlag för att sparka Tegnell

Man behöver inte testa andra än de som har symtom. Man hittar sannolikt väldigt få som är helt asymptomatiska. Inte värt tester på andra än vårdanställda som kan smitta andra.

Övriga kan man antikroppstesta. Karolinska testen 15% anser inte jag man kan översätta till hur det ser ut i övriga samhället. Viruset kan spridas där på alla möjliga sätt till avdelningar dör bara administrativ personal jobbar, med ventilationen, med läkare och syrror som går och fikar på samma ställen.

Vi behöver resultatet från slumpmässiga blodproven insamlade vecka 17, skull även göras v23 har jag för mig. Men har man lämnat blodprov är man sjuk på något vis. Det kan inte heller anses vara helt slumpmässiga.

Nu är vi i vecka 21 och resultatet har inte kommit som Karin Tegmark utlovade för 2 veckor sedan. Det är lite skumt är det ett resultat som är helt annat än det de ville ha??? Blir det för pinsamt för FHM om vi inte ens är i närheten av flockimmunitet. Mörkar de tills ett nytt prov gjorts som stöder deras teser??
Citera
2020-05-19, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det är ingen skapad brist utan att bli tagen på sängen, totalt oförberedda. Det var inte mer än 1,5 år sedan som leveranserna från Onemed bröt samman och chefen fick sparken. Man lärde sig uppenbarligen inget av det. Jag begär inte att just Du ska minnas den jätteskandalen!

Samt att vi när bristen blev akut fortsatte att lita på EU, att vi lätt CE märkningen hindra leveranser från svenska företag. Det tog 2 månader innan vi släppt kjolarna på EU och beslöt att göra egna tester av materiel. Ytterliga en skandal när vår utmärkta gasmask 90 inte fick användas för att den inte vara CE märkt. Jag begär inte att just Du ska komma ihåg någonting av det men det är ett faktum.
Vi förlitar oss fortfarande på leveranser från Kina och svenska företag har inte tagit över som du kastar ur dig. Bara några få har ställt om men det räcker inte.

Bristen har skapat strategin och man har anpassat rekommendationerna till den kommunala äldrevården för att det vore så jälva pinsamt att bli avslöjad med att vi kunde inte fixa detta.

Det är inte så att strategin stoppade leveranserna, det får du ta i ett konspirationsforum.

Nu förstår Ni inte vad jag skriver, om det beror på att jag är otydlig, antar att det jag skriver förstås i sitt sammanhang eller att jag helt enkelt är för dum för att uttrycka mig på ett sätt så jag blir förstådd vet jag inte.

Det Ni skriver är exakt vad jag påstår, vi har skapat bristen pga. avsaknad av vilja/handlingskraft att göra något åt det samtidigt som möjligheten funnits.

Att den viljan nu saknas att ta beslut utanför det ordinära kan bero på att vi alla ändå ska bli smittade och att vi inte kommer komma undan, andra alternativet är ju inkompetens och det hoppas jag verkligen inte gäller över hela statsmakten, det vore illa på riktigt.

Huruvida det är en konspiration eller analys av vad jag ser får stå för Er, jag anser påståendet håller och stärks av Ert inlägg.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Samtidigt blir ju det också helt galet då vi har ett stort land och väldigt glesbefolkat på stora ytor.
"85 % av Sveriges befolkning bor på mindre än 1,5 % av landets yta"

Denna enkla men ack så viktiga iakttagelse går obemärkt förbi när sinnessvaga människor säger att Sverige är mer tätbefolkat än andra länder. Man måste vara bra dum om man räknar befolkningstäthet som total befolkning delat med total area.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Nu har jag inte heller läst artikeln (borde sova om 5 timmar sedan)

Men min briljanta slutledningsförmåga avslöjar att ni talar om värdigheten av att begravas i en massgrav.

Givetvis är det en förjävlig sak. Men det är tyvärr så ibland att alla andra alternativ är mycket värre.

Det är tyvärr såhär det blir vid katastrofer.

De andra valen kanske inte är särskilt attraktiva heller:

Ibland kan valen vara typ:
1. Ingen begravning, alltså ruttna på slumpvis plats, t.ex. på gatan (finns exempel under Covid)

2. Ökat behov av besöka begravningar (resurserna hade kanske kunnat användas för att rädda folk istället)

3. Ökat behov av att själv bli begravd (friska människor som berörs av en begravning kanske inte är friska länge till). Många pandemier har förvärrats just p.g.a. begravningar. Det senaste Ebola-utbrottet är ett tydligt exempel: Begravningar stor smittkälla vid ebola

Så jag tycker inte att man ska kritisera alla slags massgravar för hårt under katastrofer. Ofta se sker det en värdig begravning/ceromi när katastrofen har lugnat sig. Och jag har som sagt inte läst någon av era artiklar, men jag gör det om jag kommer ihåg morgon bitti

Det var i grunden ingen kritik mot massgravar i sig som var huvuddiskussionen, men det är lugnt, inte lätt att veta om man inte läst allt.

I grunden var mina inlägg ett sätt att bemöta och visa med fakta, för en skribent som vägrade ta till sig att en pandemi pågår i världen, och att det har skett att massgravar har förekommit....
Citera
2020-05-19, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det kommer inte hända med Sveriges feministiska regering med ”smartaste bästa tjejgänget” i spetsen. Har ens någon av dem en naturvetenskaplig utbildning (avbruten svetskurs gills inte)?

Hursomhelst, att jämföra Sverige med Sydkorea fungerar inte. Det är som att jämföra Rwanda med Schweiz.

Nyligen gick ju en smittad homosexuell man ut på 5 bögklubbar i seoul. I SK måste man skriva upp sitt namn och telefonnummer när man går på klubb eller restaurang nuförtiden så att de kan smittspåra vid behov. På dessa bögklubbar skrev dock många (ungefär 2000) in falska namn och telefonnummer pga socialt stigma.

Så vad gör regeringen då? Observers att detta är den sydkoreanska regeringen där alla förmodligen har en lång utbildning och IQ > 120.

De begärde in mobildata från alla landets telefonoperatörer med uppgifter om alla som vistats på klubbarna eller den omedelbara närheten. Sedan karantäniserade de dessa 10 000 människor och skickade kontaktspårare till allihop och tig dagliga prover. Ungefär 100 var positiva. De spårade sedan i sin tur dessa personers kontakter och satte i karantän och fortsatte så till kedjans botten.

Ja, det är slut på spridningen i seoul igen. Det kvävdes resolut i sin linda. Så kan det gå till om man har en kompetent regering och resurser. Swedistan har ju som bekant satsat på annat.

Stämmer bra det. Nya Zealand och Sydkorea är exemplariska vad det gäller strategin mot covid-19.

Sverige är tyvärr sämst. Trots att Sverige ligger ganska skyddat och isolerat geografiskt så är vi på sjätte plats i dödsfall per capita. Skandalöst. Jag tror t.o.m. att Sverige rapporterar mindre än hälften av de som dör av covid-19. Fifflande med siffror kan man aldrig utesluta i västvärldens Nordkorea.

Sverige testar för lite. Ligger som nr. 65 i världen! Ja, med världens högsta skattetryck ligger Sverige som nr. 65 vad det gäller tester. Otroligt att Tegnell och de övriga inte sitter i fängelse bara för det!

Sverige har så länge genomfört 177.500 tester när arablandet Förenade Arabemiraten med samma antal invånare har så länge genomfört 1.600.923 tester (nästan 10 gånger fler tester). Otroligt! Arablandet Förenade Arabemiraten har 23 dödsfall per miljon invånare medan Sverige (världens humanitära stormakt) har 366 dödsfall per miljon invånare (nästan 16 gånger mer dödsfall i Sverige). Otroligt!
Citera
2020-05-19, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det kommer inte hända med Sveriges feministiska regering med ”smartaste bästa tjejgänget” i spetsen. Har ens någon av dem en naturvetenskaplig utbildning (avbruten svetskurs gills inte)?

Hursomhelst, att jämföra Sverige med Sydkorea fungerar inte. Det är som att jämföra Rwanda med Schweiz.

Nyligen gick ju en smittad homosexuell man ut på 5 bögklubbar i seoul. I SK måste man skriva upp sitt namn och telefonnummer när man går på klubb eller restaurang nuförtiden så att de kan smittspåra vid behov. På dessa bögklubbar skrev dock många (ungefär 2000) in falska namn och telefonnummer pga socialt stigma.

Så vad gör regeringen då? Observers att detta är den sydkoreanska regeringen där alla förmodligen har en lång utbildning och IQ > 120.

De begärde in mobildata från alla landets telefonoperatörer med uppgifter om alla som vistats på klubbarna eller den omedelbara närheten. Sedan karantäniserade de dessa 10 000 människor och skickade kontaktspårare till allihop och tig dagliga prover. Ungefär 100 var positiva. De spårade sedan i sin tur dessa personers kontakter och satte i karantän och fortsatte så till kedjans botten.

Ja, det är slut på spridningen i seoul igen. Det kvävdes resolut i sin linda. Så kan det gå till om man har en kompetent regering och resurser. Swedistan har ju som bekant satsat på annat.

Vad bra! Glöm Sverige, tror du resten av Europas regeringar kommer att ha skuggan av en chans att göra någonting liknande när dylika fall dyker upp? Utan tvekan kommer detta att hända i större delen av Europa när man återgår till normalläge. Jag ställer mig högst tveksam.
Citera
2020-05-19, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Denna enkla men ack så viktiga iakttagelse går obemärkt förbi när sinnessvaga människor säger att Sverige är mer tätbefolkat än andra länder. Man måste vara bra dum om man räknar befolkningstäthet som total befolkning delat med total area.

Eller ännu mer sinnesvag om man inte begriper att landets geografi har en enormt stor påverkan på sociala interaktioner och således smittspridningen när du kollar på makronivån.
Citera
2020-05-19, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är inget ”nytt” att ett virus drar över jorden och dödar massa folk. I går var det en rad artiklar om Panamainfluensan som dödade fler människor i Sverige i december 1993 än C-19 gjorde i april 2020. Varför stängde vi inte ner 1993?

Jag håller helt med om att vi ska blicka framåt och förhoppningsvis vara stolta över det vi gjorde 2020. Men sen är det viktigt att dra lärdom av vad fan som hände denna vår så att vi kan göra det bättre nästa gång.
Panamainfluensan hade inte potential att döda fler så inga större åtgärder behövdes. Samhälle och sjukvård i vårt land klarade av det även om det blev fler döda än vanligt. Hade vi släppt detta virus löst så hade det blivit katastrof för sjukvården och många människor. Sen får olika strategier utvärderas senare men klart är att många länder tog det säkra före det osäkra. Gör man det inte och det kommer något dödligare än detta så blir vi riktigt körda och ekonomin kan glömmas bort helt. Man måste helt klart utforma en global strategi för jag håller med att vi kan inte hålla på så här ofta, det blir jobbigt på många sätt.
Citera
2020-05-19, 12:44
Medlem
Hur svårt kan det vara? Börja testa bara. Men Stockholmsregion väntar på att alla kommatecken är på plats och inte ett minsta frågetecken (som de nog tillverkar själva) finns kvar innan de borgerliga politikerna är nöjda. Jag tror att de trilskas. Nu gäller bråket om priolistan. Finns det en politisk hund begraven här, eller vill Stockholmsregionen inte få svart på vitt hur det förhåller sig bland samhällsviktig personal.

Coronatester av samhällsviktig personal måste trappas upp. Regionerna är långt ifrån att nå målet om 100 000 tester i veckan.

Stockholm säger att man inväntar ett förtydligande, men egentligen finns det inget som hindrar regionerna från att provta exempelvis poliser redan nu.

https://www.nyteknik.se/samhalle/tvist-om-priolista-stoppar-regionernas-tester-6995501?source=carma&utm_custom[cm]=336989950,33270&=
Citera
2020-05-19, 12:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
"Långt ifrån bevisat". Tycker inte du då att det är "konstigt" att smittspridningen sker i lägre takt i de svenska regioner som har störst andel som redan haft covid-19? (Förmodligen runt 30% i de regionerna).
Det är en klustersmitta.
Citera
2020-05-19, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Ok, då innebär detta att smittan viker pga. immunitet, är den pga. mörkertal eller att en stor grupp inte är mottaglig?

Oavsett, detta innebär ju att vi kan släppa restriktionerna nu, korrekt?

Eller, antalet är ju inte uppnått i resten av landet ännu, beror det på att restriktionerna fungerar eller annan anledning?

Frågan är nu alltså, behöver vi döda av resten i landet eller fungerar restriktionerna så vi slipper om Alla bara följer de slaviskt?

Många frågor, få svar, om chansningen gick hem får vi reda på med tiden men det som är säkert är att det var en chansning från start och jag ser helst att vi inte återupprepar denna chansning med nya farsoter vi inte har kontroll över.
Jag vet inte vad anledningen att kurvan över döda konsekvent viker av vid 200-300 döda/1M är, men det är svårt att se att det har med något annat än immunitet att göra.

Om inte immunitet var inblandat, då borde man i alla fall se någon population vars kurva vek av sig långt senare än det här. Man skulle kunna tänka sig mindre städer som toppade på 2000 döda/1M, snarare än 200 döda/1M. Exempelvis i Italien eller Belgien, där det gick extremt fort.

Om man släppte helt på restriktionerna så skulle man få en större % av samhället som blev smittade, innan det ebbade ut, så det kan man ändå inte göra.
Citera
2020-05-19, 12:47
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Samtidigt blir ju det också helt galet då vi har ett stort land och väldigt glesbefolkat på stora ytor.
"85 % av Sveriges befolkning bor på mindre än 1,5 % av landets yta"
Så är det i andra länder också, trots att man inte tror det. UK som är ett av Europas mest tätbefolkade länder har bara byggt på 5.9% av ytan. Och då ingår 2.5% som består av parker och grönområden.

Man kan göra en liknande jämförelse mellan städer, t.ex. Stockholm och London, och då blir siffrorna ungefär likadana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in