2020-05-19, 12:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Är den verkligen låst? Jag ser inte nåt sånt där "bara för prenumeranter"-märke i hörnet. Artikeln är verkligen värd att läsa i sin helhet, men här är några höjdpunkter.

Annika Linde anser att man borde ha stängt ned samhället och haft karantän för inresande:

Annika Linde tror att Johan Giesecke har fel om att alla kommer att drabas lika illa:

Annika Linde gillar munskydd:

Annika Linde sågar myndigheterna och regeringen längs med fotknölarna:

Annika Linde sammanfattar:

Ja det var ord och inga visor det. Det känns rent spontant som att den humanistiska stormakten är på väg mot en humanitär katastrof. Det skulle inte förvåna mig om det blir en paniklockdown av Sverige mitt i sommaren. Då jävlar lär det ta hus i helvete.
Citera
2020-05-19, 12:02
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Enligt norska läkare och företrädare för deras folkhälsoinstitut så gör de inte det! De registrerar främst den direkta dödsorsaken medan Sverige registrerar dödsorsak som C19 även om personen med C19 i kroppen dött av en hjärtattack.

Ha ha du är en lustigkurre. Har man virus i kroppen är det sannolikt droppen som får hjärtat eller lungorna att ge upp.
När läkaren skriver dödsattesten på äldreboenden i Sverige så skriver hen det han tror på även om patienten inte är testad för covid-19. Läkaren måste gå på symptomen, så gör dom alltid.

Men vi kommer att ha tillgång till överdödlighets statistiken och från den bedöma hur många extra som dött av det som just nu är det som grasserar corona. Redan nu vet vi att det dödstalet för april är högre än de som registrerats som döda av covid-19.
Citera
2020-05-19, 12:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vi är mitt i en pandemi med en smitta som vi inte har kontroll över. Varför tjata om dessa immunitetstester när vi egentligen behöver finna de som är positiva och isolera dessa.

Dessa råd avser just, vad jag förstod, svabbtester - PCR-teknik för att finna själva viruset. Alltså personer som är smittade just nu. Inte immunitetstester - som för den delen också är väldigt viktiga, så att vi får veta om vi är på väg mot flockimmunitet eller inte. Är vi INTE det, så MÅSTE ju regeringen ändra strategi (oavsett vad Tegnell säger) innan flera tusen människor ytterligare, har dött i onödan.

Svabbtester - behövs i stunden, för att kunna isolera just den patienten
Antikroppstester - behövs för att regeringen ska ha underlag för att sparka Tegnell
Citera
2020-05-19, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jo, fast det är ju inte rena gissningar, och har aldrig varit det.

Jag skrev redan i mars månad här i tråden, att det verkar som att kurvan konsekvent bryter av när en region passerar 200-300 döda/1 miljon invånare (i hårt drabbade områden). Jag skrev redan då att det var ett sammanträffande som var alldeles för starkt för att kopplas till lockdowns eller andra åtgärder, utan det måste bero på immunitet. En del områden hade ju knappt haft några åtgärder alls.

Några veckor visade det sig stämma för alla hårt drabbade territorium jag känner till, oavsett strategi eller fas i utvecklingen som de införde dessa. Det stämmer för Spanien, Frankrike, Italien, Belgien, New York, UK, Andorra, Nederländerna och Stockholm.

Det är bara att dubbelkolla på worldometers. ALLA hårt drabbade områden har en kurva där antal döda/dag peakar någonstans mellan 200-300 döda/1M invånare. Därefter finns en lång rad länder som infört hårda åtgärder tidigt i utvecklingen, som har peakat innan detta p.g.a. att de stoppade utvecklingen innan den nådde upp till den här punkten. Men inga regioner har peakat senare än så.

Jag har visserligen en avancerad naturvetenskaplig högskoleutbildning i grunden, men jag är inget tidlöst geni som upptäckt något som ingen annan i världen tänkt på. Exakt vad FHM har baserat sina antaganden på, det vet inte jag, men jag utgår ifrån att de också har uppmärksammat det här. De har dessutom mycket mer detaljerad data att gå på, och kan bryta ner det i mindre områden och se om det stämmer på den lägre nivån också.

Om den här peaken inträffar när man nått en tredjedel eller en fjärdedel av flockimmunitet, och hur många som haft sjukdomen då (eller hur många som har antikroppar) det är mer än vad jag kan säga. Men kurvan bryter hursomhelst konsekvent av vid en nivå som antyder att dödligheten landar på 600-1500 döda/1M invånare, eller mellan 6,000 och 15,000 personer i Sverige.

Att det är högre än så på enstaka platser, som New York, tror jag (tills vidare) beror på att de hade enormt många onödiga dödsfall i samband med att vården totalkollapsade under trycket.

Ok, då innebär detta att smittan viker pga. immunitet, är den pga. mörkertal eller att en stor grupp inte är mottaglig?

Oavsett, detta innebär ju att vi kan släppa restriktionerna nu, korrekt?

Eller, antalet är ju inte uppnått i resten av landet ännu, beror det på att restriktionerna fungerar eller annan anledning?

Frågan är nu alltså, behöver vi döda av resten i landet eller fungerar restriktionerna så vi slipper om Alla bara följer de slaviskt?

Många frågor, få svar, om chansningen gick hem får vi reda på med tiden men det som är säkert är att det var en chansning från start och jag ser helst att vi inte återupprepar denna chansning med nya farsoter vi inte har kontroll över.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Väldigt många inblandade i beslutet och det känns bra

Jo, men medge att den regel jag citerade låter konstig? Oavsett hur många experter som har skrivit under.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tack, det blir väl ett nytt: "Vi har varit naiva". Vi hade ju för fan facit i hand: Italien!

Sjukvården har ju klarat sig. Frågan är om vi hade tagit åldringsvården på allvar, även om vi stängt ner en månad, om det ens hjälpt emot att få in smittan på äldreboende. Många lockdown länder har ju ändå haft samma problem: Kanada, Belgien och Storbritannien, är några exempel, förutom Spanien och Italien förstås.

Det enda en lockdown skulle ha gjort för Sverige, förutom ännu allvarligare ekonomiska och sociala konsekvenser, är att vi skulle stå helt oskyddade emot nya smittvågor.
Citera
2020-05-19, 12:06
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
"Långt ifrån bevisat". Tycker inte du då att det är "konstigt" att smittspridningen sker i lägre takt i de svenska regioner som har störst andel som redan haft covid-19? (Förmodligen runt 30% i de regionerna).
För det första beror det sannolikt på att vi beter oss annorlunda nu jämfört med i februari, Corona verkar inte spridas särskilt effektivt när vi ökat den fysiska distanseringen.

Sedan vet vi inte heller hur lång ev immunitet är, ett halvår, ett år, livstid?
Citera
2020-05-19, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Det syns inte i överdödligheten rapporterat av något av våra nordiska grannländer.
Kanske inte men om de rapporterade dödsfall som Sverige och USA gör så skulle de troligen ha fler C19 döda och färre döda av hjärtattack och lunginflammation m.m.
Citera
2020-05-19, 12:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sjukvården har ju klarat sig. Frågan är om vi hade tagit åldringsvården på allvar, även om vi stängt ner en månad, om det ens hjälpt emot att få in smittan på äldreboende. Många lockdown länder har ju ändå haft samma problem: Kanada, Belgien och Storbritannien, är några exempel, förutom Spanien och Italien förstås.

Det enda en lockdown skulle ha gjort för Sverige, förutom ännu allvarligare ekonomiska och sociala konsekvenser, är att vi skulle stå helt oskyddade emot nya smittvågor.

Ja det är klart att sjukvården har klarat sig när man triagerar bort merparten som behöver hjälp, de gamla exempelvis. Eller varför inte den medelålders mannen som fick dö i sitt hem?

Storbritannien stängde för sent, likaså de andra länderna du tar upp.

Vad är din förklaring till att vi har så höga dödstal?
Citera
2020-05-19, 12:12
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jo, man kan ju chansa på att behandlingsmetoderna blir bättre om man ger det lite tid.

Men det är ju inget annat än en chansning, som är extremt dyrköpt.
Att låta människor dö utan att ge dem adekvat vård och överbelasta övriga sjukvården är väl det som är dyrköpt.

Det har redan kommit bättre behandlingsmetoder och med den forskning som sker vore det osannolikt att nya vårdmetoder kommer fram.

Förövrigt är de metoder som Sydkorea, Singapore, Hongkong använder förmodligen inte mer kostsamma än de vi använder. Obligatorisk ansiktsmask offentligt, testning och isolering.
Citera
2020-05-19, 12:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
Testkapaciteten är ett fullständigt haveri. Speciellt med tanke på att det är avgörande för att minska spridningen.

Vaknar du i Sydkorea med snuva vet du efter lunch om det är Corona eller inte. I Danmark får nu alla under 25 år med symtom testas utan att behöva remiss från läkare. Nästföljande veckor gäller det oavsett ålder. I England får även nu alla över 5 år testas vid symtom. Det räcker att du vaknar och mår prima men morgonkaffet smakar inte så får du testas samma dag.

Just testkapaciteten tillsammans med spårning kommer vara helt avgörande för hur hårt en eventuell andravåg kommer slå till i vinter. Med fri tillgång till testning och god smittspårning kommer varje tecken till utbrott kunna kvävas i sin linda.

Det här är nyckeln, tillsammans med övriga restriktioner, testa och isolera de sjuka.
Citera
2020-05-19, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Annika Linde anser att man borde ha stängt ned samhället och haft karantän för inresande:

Annika Linde tror att Johan Giesecke har fel om att alla kommer att drabas lika illa:

Annika Linde gillar munskydd:

Annika Linde sågar myndigheterna och regeringen längs med fotknölarna:

Annika Linde sammanfattar:
Nu är ju inte jag medicinare, så ni som är det för väl rätta mig, men kan personernas bakgrund ha något med saken att göra?

Annika:
Citat:
1979 började hon på virusavdelningen vid dåvarande Statens bakteriologiska laboratorium, där hon disputerade 1987 i klinisk virologi och blev laborator 1989.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Annika_Linde

Johans avhandling handlade om dopamin?

Citat:
On the molecular structure of dopaminergic substances / by Johan Giesecke
http://libris.kb.se/bib/175094

Anders:
Citat:
Tegnell disputerade 2003 i medicin vid Linköpings universitet; avhandlingen handlar om infektionsrisker vid hjärtkirurgi.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Tegnell

Anders avhandling handlar om bakterier:

Citat:
The epidemiology and consequences of wound infections caused by coagulase negative staphylococci after thoracic surgery
https://www.avhandlingar.se/avhandling/6a749b49c6/

... medan Annika huvudsakligen ägnat sig åt virus_

Citat:
Hon har fokuserat sin forskning på hur man anpassar basforskningsresultat till den kliniska verkligheten. Ytterligare inriktning är både på hur kroppen reagerar på olika virus och på utvärdering av diagnostiska metoder. Till en början arbetade hon mestadels med herpesvirus, men har därefter i större utsträckning ägnat sig åt influensa och luftvägsvirus. Som forskare har Linde medverkat i drygt 200 vetenskapliga artiklar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Annika_Linde

Detta säger väl kanske inte allt om personerna, men är kanske relevant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in