2020-05-19, 06:59
Medlem
Det finns många frågetecken kring den påstådda badkarsincidenten. Personligen tror jag att det är något som hänt tidigare (vilket de även berättat för folk runtomkring), som sedan är bekvämt att säga har hänt igen. P tutar i R förklaringen vilken hon sen fortsätter hålla sig till; han är ju nu död och hon riskerar hela straffet om hon byter berättelse.

Grannen i lägenheten under vittnar om TVÅ extremt höga dunsar från badrummet. Det finns många blodspår och ev blodstänk i såväl barnsäng som badrum, bland annat handfatet. Detta stämmer inte överens med ”lite näsblod” som de påstår blir resultatet av smällen. För att inte tala om de aktuella skador som i obduktion påvisas på kroppen.

Direkt efteråt börjar P hetsa R att göra sig av med hennes telefon. Detta för att följa hur de talat nedlåtande och föraktfullt om E. P är totalt medveten om att detta kommer leda dit polisen, varför han dessutom totalstädar lägenheten med klorin samma natt. Varför klorinstäda och tvätta mattor och sängkläder om det inte finns större mängder blod/spår än näsblod?

Tyvärr tror jag att det de utsatte E för den aktuella kvällen/natten har varit mer utdraget och våldsamt än de säger. De har agerat utifrån hat för att E i deras ögon förstört deras liv - det blev inte som de trodde, vilket P flera gånger nämner i sms. Sedan gömmer man kroppen för att inte bli påkommen av stygga soc och förlora favoritsonen S*l*s.
Citera
2020-05-19, 07:06
Medlem
Att P tutat i R en historia visar sig också i att de i ursprungsförhören lämnar exakt samma beskrivning av HLR; ”vet inte hur länge, kan ha varit fem eller fyrtiofem minuter”. Känns väldigt inövat när de säger samma. Senare ”minns” inte R denna utsago.

HLR kan enligt obduktion ha gjorts, R frågar även om detta flera gånger under senare förhör. HLR kan säkert ha utförts men isåfall efter att det avsiktliga våldet gick överstyr.
Citera
2020-05-19, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ang. att räkna det som ett positivt drogtest vid uteblivet drogtest - ja. Det tolkas ofta så av socialtjänsten. Däremot rättsligt vad gäller barnen, så har jag ofta märkt att rätten inte väger det så tungt i sina bedömningar i LVU-mål. Det tenderar tyvärr att bli mer frånvaro av bevis så att säga. Eller "utebliven källa" här på Flashback... Lite svagt, så där.

En viss skillnad där i bedömningar antagligen, mellan socialtjänst och rätten.

Nu är jag inte jätteinsatt i just detta fallet, skulle behövt läsa beskrivningarna ännu mer för att kunna uttala mig bättre. Men såg att någon nämnde att det kommit nya orosanmälningar, efter att kammarrätten sänt hem barnet.

I det fall det kommer nya orosanmälningar i efterhand, kan det tyvärr en hel del ggr bli "svagare", dvs. om rätten redan en gång sänt hem barnet, så finns inte alltid samma starka juridiska möjligheter för nytt omhändertagande, detta då rätten redan "prövat ärendet" så att säga. De jurister jag arbetat med, säger att i allmänhet måste det till något nytt, eller totalt uppenbart (väldigt "tunga" ny anmälningar, t.ex).

Skulle säga att rent moraliskt ligger nog därför en hel del ansvar på en rätt som sänder hem ett barn, till olämplig miljö. Det är ett väldigt svårt arbete, att leta fram så att säga "bevisning", som "håller" i en rätt, gällande såna här LVU-mål. Oftast är andra gången väldigt mycket svårare, dels för att föräldrarna ju vet vad som är på spel och lättare kan hålla fasad.

Precis som du säger, kan det vara så att de som blivit lite vana, kan lättare upprätthålla en fasad och spela lite spel. Säger som sagt ej att det var så här, men kan ha varit så, absolut.

Lite OT men måste ändå sägas, för kan ha relevans här, tror lex Esmeralda eller dylikt är det enda som kan förhindra liknande nya incidenter. Lagen är lite för svag, idag, tyvärr... R.I.P. till offeret E i detta fall. 🌹

Du verkar insatt, det jag inte förstår är hur man inte tagit anmälan från julafton på större allvar? Anmälan beskrev att E upplevts drogad, när hon har två missbrukande föräldrar måste man väl utan att träffa barnet kunna göra en riskbedömning där?

När båda föräldrarna upplevdes påverkade när de öppnade dörren måste det ha varit tillräckligt med bevis tycker man 🥺
Citera
2020-05-19, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Du verkar insatt, det jag inte förstår är hur man inte tagit anmälan från julafton på större allvar? Anmälan beskrev att E upplevts drogad, när hon har två missbrukande föräldrar måste man väl utan att träffa barnet kunna göra en riskbedömning där?

När båda föräldrarna upplevdes påverkade när de öppnade dörren måste det ha varit tillräckligt med bevis tycker man 🥺
Enligt min erfarenhet så krävs det från Socialtjänstens sida ett rejält underlag för att fatta beslut enligt LVU efter att domstolen har fattat beslut om upphörande.
Citera
2020-05-19, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Är det HA som har hotat folk att inte vittna mot Rebecka och mannen?

"I sovrummet fanns ett antal kläder i form av trosor, t-shirt och jackor med text 'Support 81' och som är kopplat till Hells Angels".

Det finns en mängd frågetecken kring kammarrättens märkliga vändning i beslutet på bara några få månader ändrade Martin Bengtsson sig och och ansåg att R & P var bra föräldrar.

Det intygas av socialtjänstens upplevelse under förhandlingarna, att det var en märklig och ovanlig känsla, något som inte stämde och att dom blev avbrutna av kammarätten när de beskrev föräldrarnas missbrukshistorik.

Varför göra ingen närmare granskning?!

Hallå Kalla fakta?
Hallå Uppdrag granskning?

Någon måste väl inse att något inte stämmer när en 3-åring felaktigt rycks från ett kärleksfullt hem till två psykiskt labila missbrukare.
Citera
2020-05-19, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kranskommun
Enligt min erfarenhet så krävs det från Socialtjänstens sida ett rejält underlag för att fatta beslut enligt LVU efter att domstolen har fattat beslut om upphörande.

Hade man kunna agera snabbare? Känns oerhört lamt att boka in ett hembesök i slutet av januari, nästan en månad efter orosanmälan.....
Citera
2020-05-19, 08:27
Medlem
Vad det gäller nekande av drogtest går det inte rent juridiskt per automatik räknas som ett positivt test.
(vi testar konternueligt patienterna där jag jobbar, de är dömda till vård enligt LRV.)
Däremot ses ju ett nekande som att detta görs för att dölja ett eventuellt positivt svar)
Vilket de flesta missbrukare också känner till och därav många gånger vägrar.
Citera
2020-05-19, 08:36
Medlem
E blev offer för föräldrarnas myndighetshat och alla länkar i kedjan som skulle skydda henne brast. Kammarrätten och advokat Martin förstås, soc på juldagen som inte gör något trots att de upplever mamman påverkad och lillebror helt avstängd. BVC vid besöket på öppna förskolan. En mamma där tycker flickan ser ut som hon är svårt sjuk i cancer men BVC tycker allt är normalt? Den enda som verkar ha sett till flickans mående sedan hon flyttat hem är P:s ex. Det gör så ont att läsa detta, vila i frid lilla hjärtat.
Citera
2020-05-19, 08:51
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Det finns många frågetecken kring den påstådda badkarsincidenten. Personligen tror jag att det är något som hänt tidigare (vilket de även berättat för folk runtomkring), som sedan är bekvämt att säga har hänt igen. P tutar i R förklaringen vilken hon sen fortsätter hålla sig till; han är ju nu död och hon riskerar hela straffet om hon byter berättelse.

Grannen i lägenheten under vittnar om TVÅ extremt höga dunsar från badrummet. Det finns många blodspår och ev blodstänk i såväl barnsäng som badrum, bland annat handfatet. Detta stämmer inte överens med ”lite näsblod” som de påstår blir resultatet av smällen. För att inte tala om de aktuella skador som i obduktion påvisas på kroppen.

Direkt efteråt börjar P hetsa R att göra sig av med hennes telefon. Detta för att följa hur de talat nedlåtande och föraktfullt om E. P är totalt medveten om att detta kommer leda dit polisen, varför han dessutom totalstädar lägenheten med klorin samma natt. Varför klorinstäda och tvätta mattor och sängkläder om det inte finns större mängder blod/spår än näsblod?

Tyvärr tror jag att det de utsatte E för den aktuella kvällen/natten har varit mer utdraget och våldsamt än de säger. De har agerat utifrån hat för att E i deras ögon förstört deras liv - det blev inte som de trodde, vilket P flera gånger nämner i sms. Sedan gömmer man kroppen för att inte bli påkommen av stygga soc och förlora favoritsonen S*l*s.

Vilket datum var detta?
Citera
2020-05-19, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Det finns en mängd frågetecken kring kammarrättens märkliga vändning i beslutet på bara några få månader ändrade Martin Bengtsson sig och och ansåg att R & P var bra föräldrar.

Det intygas av socialtjänstens upplevelse under förhandlingarna, att det var en märklig och ovanlig känsla, något som inte stämde och att dom blev avbrutna av kammarätten när de beskrev föräldrarnas missbrukshistorik.

Varför göra ingen närmare granskning?!

Hallå Kalla fakta?
Hallå Uppdrag granskning?

Någon måste väl inse att något inte stämmer när en 3-åring felaktigt rycks från ett kärleksfullt hem till två psykiskt labila missbrukare.

I förhör med R så säger hon att hon har fått ett hat meddelande på Facebook från en E*elie där hon ska passa sig i häktet osv. Från HA enligt R.. Så nu hade dem helt plötsligt ändrat sig?

Att inte det görs en djupare granskning av det här fallet är ingenting annat än tragiskt. Är det såhär Sverige behandlar barnen?
Önskar att utländska nyheter får veta allting och det sprida över hela världen så att fler folk engagerar sig. Då blir det nog liv i myndigheter. Allt idag verkar handla om exposure på media

För lilla hjärtats skull borde man se till att detta sker. För upprättelse när ingen annan vuxen tog ansvar. Den här flickan dog pga en rad olika omständigheter och sista slaget var föräldrarna som i flera månader och år blivit uppjagade av soc anmälningar och ord angående deras föräldrarförmåga.

Kammarrätten säger att dem inte kan ta hänsyn till om barnet skulle ta skada vid flytt.
Att dem följ lagen.
Men dem har brutit flera andra samt att dem totalt misslyckats med att inse den höga risken med ett återfall hos båda missbrukare och barnens hälsa.

R ljuger om allt. Man ser i förhöret hur kraftigt den här människan ljuger. Och hur hon skyller allt på P. Hennes svar är likadana om att hon har droger i kroppen som att E har droger i kroppen. Till och med en sökning på webben om att blanda två substanser i små dos är gjorde i mitten av januari. Dagen efter hon sökte på tvångströja. Kvinnan är inte frisk
Att P hade aggressiva sidor stämmer säkert men... I sms till R verkar han lugn. Mesta dels. I sms till andra med.
Han ringer knappt eller spammar med sms när hon inte svarar vilket ma oftast ser med någon som skulle vara kontrollerande.

Hatet mot E växte fram. Hon behöver mycket uppmärksamhet och blir ledsen för saker som inte paret kan hantera. Allting med fostermamman som är bra och det klarar inte dem. Hon är sur och bitter över att M kallas mamma och har ingen förståelse för att barnet är 3 år..
Dem har aktivt och själviskt valt deras egna missbruk framför barnen i över och minst 1 år. Speciellt R.

Hur. Kan. Ingen. Myndighet. Ha. Gjort. Någonting.
Alla verkar HELA tiden ha trott på R och P. Om allt. Hur kan man efter 4 anmälningar inte göra mer? Speciellt när almöningarna handlar om karaktärsdrag för missbruk och ringt missbruk där barnen far illa. Man förstår väl själv att föräldrarna ljuger kraftigt och att barnen blir lurade att vara snälla.

Något som gnager mig är när R skriver om källaren.
Har R stängt in E i källaren som straff och därför är hon rädd för det?
Senast redigerad av Citra 2020-05-19 kl. 08:55.
Citera
2020-05-19, 08:55
Medlem
Har läst vissa delar av FUPen samt det som skrivits här och kan konstatera att om dettta inte får konsekvenser för socialtjänsten och rättssystemet så kommer jag förklara allt hopp om mänskligheten.
Två föräldrar som lyckats vara i ganska omfattande missbruk och ändå lyckas få hem barnen...

I och för sig så har jag en vän som just i denna stund krigar för sina barn. Deras pappa är misstänkt i missbruk. Orosanmälningar om konstigt beteende, flackande blick, trötthet och misstanke om missbruk varvas med orosanmälningar och skrik, hot om våld etc mot barnen. Det finns till och med bevis för att han säljer droger.
Dock så lämnar han rena drogprover. Förmodligen köper han den narkotikaklassade medicinen han får ta enligt läkare och käkar mer av den. Han får ju vara positiv på detta preparat.

Soc gör inget. De finns ingen oro från deras sida. De har pratat med pappan och ser ingen anledning till oro, för drogproverna är rena... Förstår de inte att folk kan smussla ändå!?!??!

Lite samma naivitet för denna familj. I alla fall från rättens sida. Kan väl tycka att soc borde varit hårdare och tvingat sig in i lägenheten när de kommit dit vid jul.
Citera
2020-05-19, 09:00
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Westcoast
Jo man ser ju att dom verkar haft vettiga rutiner. Men ursäkta om jag är ytlig och dömande.. men alla jag vart hemma hos med den typen av inredning och stil är antingen missbrukare eller drogliberala gamla hippies. 🤷‍♀️

Alla jag varit hemma hos som har den typen av inredning har varit studenter, akademiker och kulturmänniskor. Så här ser det ut i var och vartannat hem i centrala Lund :-) Ingen av dessa har varit ”missbrukare.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in