2020-05-18, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nettizzzz
Blev sjuk i Thailand 15 natten 16-17 låg jag på hotellrummet o hade sådana andningen besvär samt kramper i 3 timmar påmorgonen åker jag till läkaren med hög feber hosta..går antibiotika direkt i armen samt en kur hade då även lunginflammation..läkaren ville följa upp mig varje dag men sos alarm tyckte det inte behövdes strax efter det blir gubben sjuk i hög feber hosta..den 1 jan flög vi hem från Phuket till Göteborg o vi båda hosta konstant i 12 timmar..börja känna mig bättre runt den 8-9 jan..o det hotellet vi bodde på vid insjuknandet bodde det massor med kineser har påpekat detta för läkaren i mars men dom så att det fanns inga tecken på Corona då...
dec ska tilläggas
Citera
2020-05-18, 18:31
Medlem
Abalams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett-forumtroll
Vet du hur du blev smittad? Alltså från vem eller vart?

Nej, men misstänker att det är en familjemedlem och att vi smittat varandra här hemma.
Citera
2020-05-18, 19:15
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abalam
Började med rethosta, dagen efter kom febern samtidigt som smak/lukt försvann helt. Efter 5 dagar med feber/lätt hosta så började det bli riktigt tungt att andas. Därefter in på sjukan där dom behöll mig flera veckor till slut. Efter ca 10 dagar sedan dom första symtomen så blev det sämre. Extremt jobbigt med andningen, febern tilltog till 40 grader, migrän och diarré på det.
Fina saker.
Vart blev du smittad tror du?
Citera
2020-05-18, 21:08
Medlem
Kvinna på facebook berättar
hon har varit sjuk i 11 veckor
https://pbs.twimg.com/media/EYOA0NyWsAAPq3g?format=png&name=small
https://pbs.twimg.com/media/EYOA1J3XgAEcEqO?format=png&name=small
Citera
2020-05-18, 21:36
Medlem
Min bror är drabbad av Covid19.
Det började med en typisk flunsa feber fredagen 20 Mars. I princip endast feberfrossa o trött men ingen hosta. Brors dygn gick i 5 timmars pass: Vakna m frossa-Alvedon med avslutande svettningar-isäng för att sova och om igen. Tisdag 31 Mars meddelar bror nöjt att han har 37,4 på morgonen och att han nu är på väg ur flunsan. Onsdagen den 1a April ringer Bror mig på morgonen och klagar på att han är sämre, har du tagit Alvedon frågar jag? Jag vet inte. . Allt flyter ihop. . . Jag har bokat besök hos husläkarens tält för undersökning 09,00 meddelar han. (100 meter ifrån hans port).
Bror vill att jag är där och övervakar när han tar sig dit då han befarar att han inte kommer orka ta sig dit.
Jag håller koll på att han kommer dit.
Syresättning på 80% och en sänka som är utanför mätfönstret konststeras. (Visar sig vara 350)
Ambulans till sös där han får syrgas i mask mellan 11,00-21,00 då han sövs och sätts i respirator. Det blev drygt 9 dagar intuberad i respirator som sedan böts till ”trak”. Ingång utifrån halsen pga att han reagerade starkt på slangen genom mun ner i hals. Uppvaket gick mycket bättre med trakken. Det blev ytterligare en veckas eftervård på sös innan han blev hemskickad. Han var väldigt snurrig de första dagarna. Helt klar ena stunden för att komma med nån konstig berättelse.
Han har tappat 15-16 kg på ca 20 dagar. Underliggande sjukdomar: visade sig att han hade diabetes 2 vid undersökningen på sös när han kom in, överviktig och högt blodtryck. 55 år i halvrisig form Jag var i kontakt m sjuksköterskor morgon o kväll och ansvarig läkare ringde varje eftermiddag. All heder till dem. De är fantastiska.
Min bror orkar gå korta sträckor nu vilket är stora framsteg mot hur han var när han kom hem. Han mår bra men blir fysiskt trött snabbt. Hans golfande är långt bort. Han är nu inskriven hos husläkarna där han bor som kollar av honom. Han har slutat snusa på kuppen. Iva tar bort abstinens. Han käkar medicin mot sin Diabetes 2 och säger att han fått en nystart i livet.
Citera
2020-05-18, 22:14
Medlem
Är det någon som vet om man är smittsam även om man inte har några symptom alls?
Jag är nämligen i den sitsen nu, min vän som jag bor hos har varit sjuk de senaste två veckorna men har inga symptom längre. Ändå så visade hennes provsvar positiva idag.
Borde jag sätta mig själv i karantän i risk att smitta andra eller är det lungt eftersom jag inte har några symptom alls?
Citera
2020-05-18, 22:48
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olofsbetong
Skönt att höra!
Är själv närmre 30 än 20, joggar en sisådär ggr i veckan, snusar, snacksar en del, och dricker alkohol rätt friskt. Skulle man hårddra det skulle jag nog hamna bland soffliggare ändå. För mig var det som en väldigt hård influensa.

Jag undrar verkligen vad som avgör hur pass sjuk man blir, för det verkar vara betydligt mer än det allmäna hälsotillståndet.
Blodgrupp verkar vara en viktig faktor enligt vissa studier. Bara att googla!
Citera
2020-05-18, 22:54
Medlem
neuron-drones avatar
Har tidigare varit med om förkylningar som kommit och gått så det kanske bara är en vanlig sådan. Men blir tokig för man vet ju inte om man är coronasmittsam. Bara att chansa och gå ut när man inte har symptom. Haft lite rinnsnuva, feber i början, huvudvärk, halsont, det är borta någon vecka, kommer tillbaka en vecka och håller på så sedan "tidernas begynnelse".

Nu har det blivit lite värre och dessutom helt utmattad. Orkar ingenting. Har iofs blivit behandlad nyligen för något annat, så vet inte vad jag ska skylla på.

Men hoppas nästan att tröttheten är coronarelaterad eller förkylningsrelaterad så den går över. För känns som världens undergång och maraton att bara gå och handla. Nu har en kompis fått handla mest, pga att jag inte orkat, men ur smittsynpunkt är det ju bättre.

Jobbigt att agera pestsmittad när man egentligen inte har en aning. Man kanske håller sig undan helt i onödan. Eller också smittar man massa folk det lilla man går ut eftersom man kan vara smittsam utan symptom.
Citera
2020-05-18, 22:56
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Ja, jag fick de första halssymptomen 26/3 och riktigt jobbiga andningsbesvär 3/4 som blev bättre efter 4 dagar. Dessutom fläckar på vänster handens fingrar. Inga andra symptom utom muskelbesvär som lika bra kan ha orsakats av skador.
Andningsbesvären har kommit tillbaka i omgångar och gått över igen. Kan ha förvärrats av att de har hållit på med mögelsanering i en grannlägenhet.
Fruktansvärt trött för jag har vårdat min dotter, fast jag inte var frisk själv, hon är 24, hon fick Corona 1 månad efter mig med riktigt svåra andnings besvär och fläckar på fingrar, men inga andra symptom.
Jag har ont i vänster ben muskler men vet inte varför.
Eftersom jag är 65 och tillhör flera riskgrupper så har jag kommit MYCKET lindrigt undan. Men helt bra är jag inte fast mycket bättre trots att jag aldrig får vila. Nu ligger min dotter här till sängs igen, den här gången med stukad fot.
Jag är oerhört glad och tacksam för att ha klarat det här.
Blev du testad?
Citera
2020-05-18, 23:15
Medlem
Stockholmare..s avatar
Tänkte fråga alla i den här tråden som har haft Corona angående den här pirrande känslan i huden som många upplever. Jag tror att jag haft Corona och blev frisk för ca en månad sedan, var sjuk i ca 10-11 dagar med feber bland annat.

Men det jag har märkt efter att jag blev frisk, till och från ända sedan dess är en konstig känsla i vänster del av överkroppen och framförallt armen. Uppe vid nyckelbenet så har det känts som någon konstig muskelvärk. Sedan i armen så har jag haft detta konstiga "pirr" på flera olika ställen, det är som rysningar och små blodproppar i armen som att man märker att blodet inte pumpas jämt. Lite den känslan när man lyft upp armen och bloden rinner ner, att den är lite försvagad.

Är det här något som fler känner igen?
Citera
2020-05-19, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Blodgrupp verkar vara en viktig faktor enligt vissa studier. Bara att googla!

Nja inte nödvändigtvis - bara en stor grupp som har typ A generellt om de är de du syftar på. Precis som högt blodtryck
Citera
2020-05-19, 00:36
Medlem
Jag har haft Corona OCH testat mig för det samt om jag har antikroppar så kan med säkerhet säga att jag haft det.

För mig var det inte den starkaste influensan jag haft någonsin, mer att det tog en sån jäkla tid att bli frisk! Vanligtvis brukar det gå fortare men hör efter 12 dagar var man fortfarande risig och ingen lukt eller smak.

Och ja, pirrandet i nerverna, för mig var det i benen samt korsryggen satt i ett bra tag. Även när hosta och sånt släppt. Men när jag blev frisk var även det borta för min del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in