2020-05-18, 12:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abalam
Började med rethosta, dagen efter kom febern samtidigt som smak/lukt försvann helt. Efter 5 dagar med feber/lätt hosta så började det bli riktigt tungt att andas. Därefter in på sjukan där dom behöll mig flera veckor till slut. Efter ca 10 dagar sedan dom första symtomen så blev det sämre. Extremt jobbigt med andningen, febern tilltog till 40 grader, migrän och diarré på det.
Fina saker.
Flera veckor på sjukhus? Du måste ha varit illa ute. Fick du ligga i respirator eller "bara" syrgas?
Citera
2020-05-18, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankes01
Jag har också ont längst ned i lungorna (bekräftad corona i torsdags) och läkaren sa att det är pleurit, lungsäcksinflammation. Gör ont eftersom vätskan som normalt ligger mellan hinnorna är borta så det blir som brännskadad hud som gnids mot varandra. Det var tydligen inte ovanligt vid corona. För mig är det främst framtill som det smärtar, ibland strålar det ut mot ryggen också.

Efter 7v med feberkännsla fick jag också smärta i det som känns som lungorna. På varje sida av ryggen bak, lite högre upp än njurarna i tillegg en varm känsla precis som halsbränna som också strålade över i vänster armen.

Detta varade i en och en halv vecko och förutom detta är jag två veckor symptomfri nu.
Citera
2020-05-18, 14:00
Medlem
Abalams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Flera veckor på sjukhus? Du måste ha varit illa ute. Fick du ligga i respirator eller "bara" syrgas?

Slapp respirator tack och lov. Fick syrgas.
Citera
2020-05-18, 14:22
Medlem
boredomss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE
Det fanns långt tidigare så ja du kan mycket väl haft det i december. Jag vet flera arbetskontakter som blev fruktansvärt sjuka i kina och vid kontakt i Sverige med hostande kineser i början av december. I Frankrike tros fall ha funnits i november men jag har ingen källa på det.

Som jag misstänkte, tack.
Citera
2020-05-18, 14:41
Medlem
Citat:
Började med rethosta, dagen efter kom febern samtidigt som smak/lukt försvann helt. Efter 5 dagar med feber/lätt hosta så började det bli riktigt tungt att andas. Därefter in på sjukan där dom behöll mig flera veckor till slut. Efter ca 10 dagar sedan dom första symtomen så blev det sämre. Extremt jobbigt med andningen, febern tilltog till 40 grader, migrän och diarré på det.
Fina saker.

Får man fråga om ålder, vikt, livstil överlag?

Hoppas du mår bättre idag, ta hand om dig!
Citera
2020-05-18, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Okej då förstår jag. Trodde bakteriella infektioner var det man främst kollade efter hos de som söker vård (men inte behöver läggas in). Hade själv inga biljud på lungorna när de lyssnade på dom, och crp under 5. Allt tiptopp vilket trots allt kanske är en bra grej även om känslan i kroppen säger något annat.

En person jag känner har 270 Crp och något annat värde som också gått i taket.
Hen ligger nu i respirator pga covid-19 :/
Citera
2020-05-18, 15:54
Medlem
Abalams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olofsbetong
Får man fråga om ålder, vikt, livstil överlag?

Hoppas du mår bättre idag, ta hand om dig!

Tack, mår mycket bättre.

Är i 40-årsåldern, BMI på 24, tränar på gym 2-3 dgr/vecka (pre corona). Snusar dagligen och dricker en del öl på helgerna. Ingen renlevnadsmänniska kanske men ingen soffpotatis heller. Inga sjukdomar förövrigt.

Det förvånade en aning eftersom det lät som att det nästan uteslutande är riskgrupper som blir ordentligt sjuka. Därav har jag inte varit speciellt orolig att drabbas särskilt hårt. Hade ändå skött handhygien och hållt mig undan andra människor lite extra mycket.
Senast redigerad av Abalam 2020-05-18 kl. 16:02.
Citera
2020-05-18, 16:21
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Det verkar vara tiotusenkronorsfrågan. Varierar uppenbart mellan individer i alla fall. Jag har gått över 60 dagar med milda och märkliga symtom. Var nog ändå värst vecka 2-3 skulle jag säga så man får nog ha tillförsikt i att det trots allt blir bättre. Men att det blir bättre och sen sämre om vartannat verkar gälla för de flesta
Ja, jag fick de första halssymptomen 26/3 och riktigt jobbiga andningsbesvär 3/4 som blev bättre efter 4 dagar. Dessutom fläckar på vänster handens fingrar. Inga andra symptom utom muskelbesvär som lika bra kan ha orsakats av skador.
Andningsbesvären har kommit tillbaka i omgångar och gått över igen. Kan ha förvärrats av att de har hållit på med mögelsanering i en grannlägenhet.
Fruktansvärt trött för jag har vårdat min dotter, fast jag inte var frisk själv, hon är 24, hon fick Corona 1 månad efter mig med riktigt svåra andnings besvär och fläckar på fingrar, men inga andra symptom.
Jag har ont i vänster ben muskler men vet inte varför.
Eftersom jag är 65 och tillhör flera riskgrupper så har jag kommit MYCKET lindrigt undan. Men helt bra är jag inte fast mycket bättre trots att jag aldrig får vila. Nu ligger min dotter här till sängs igen, den här gången med stukad fot.
Jag är oerhört glad och tacksam för att ha klarat det här.
Citera
2020-05-18, 16:26
Medlem
Citat:
Tack, mår mycket bättre.

Är i 40-årsåldern, BMI på 24, tränar på gym 2-3 dgr/vecka (pre corona). Snusar dagligen och dricker en del öl på helgerna. Ingen renlevnadsmänniska kanske men ingen soffpotatis heller. Inga sjukdomar förövrigt.

Det förvånade en aning eftersom det lät som att det nästan uteslutande är riskgrupper som blir ordentligt sjuka. Därav har jag inte varit speciellt orolig att drabbas särskilt hårt. Hade ändå skött handhygien och hållt mig undan andra människor lite extra mycket.

Skönt att höra!
Är själv närmre 30 än 20, joggar en sisådär ggr i veckan, snusar, snacksar en del, och dricker alkohol rätt friskt. Skulle man hårddra det skulle jag nog hamna bland soffliggare ändå. För mig var det som en väldigt hård influensa.

Jag undrar verkligen vad som avgör hur pass sjuk man blir, för det verkar vara betydligt mer än det allmäna hälsotillståndet.
Citera
2020-05-18, 17:20
Medlem
Ett-forumtrolls avatar
Citat:
Tack, mår mycket bättre.

Vet du hur du blev smittad? Alltså från vem eller vart?
Citera
2020-05-18, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olofsbetong
Jag undrar verkligen vad som avgör hur pass sjuk man blir, för det verkar vara betydligt mer än det allmäna hälsotillståndet.
Tror olika medicin-kombinationer och mer eller mindre bra behandlingar spelar en stor roll och att man bör röra på sig en del även när man är svårt sjuk. Gör man inte det så kommer proppar och annat bastu som brev på posten.
Citera
2020-05-18, 18:10
Medlem
Blev sjuk i Thailand 15 dec natten 16-17 låg jag på hotellrummet o hade sådana andningen besvär samt kramper i 3 timmar påmorgonen åker jag till läkaren med hög feber hosta..går antibiotika direkt i armen samt en kur hade då även lunginflammation..läkaren ville följa upp mig varje dag men sos alarm tyckte det inte behövdes strax efter det blir gubben sjuk i hög feber hosta..den 1 jan flög vi hem från Phuket till Göteborg o vi båda hosta konstant i 12 timmar..börja känna mig bättre runt den 8-9 jan..o det hotellet vi bodde på vid insjuknandet bodde det massor med kineser har påpekat detta för läkaren i mars men dom så att det fanns inga tecken på Corona då...
Senast redigerad av nettizzzz 2020-05-18 kl. 18:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in