2020-05-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Obligatorisk kanske
Häktningstider och restriktioner

Den som på sannolika skäl är misstänkt för ett brott som kan ge fängelse i minst ett år får häktas, om det finns risk att personen håller sig undan, undanröjer bevis eller fortsätter sin brottsliga verksamhet.
https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/brottsutredningen/haktningstider-och-restriktioner/

Sorry, då tänkte vi på olika grejer!!
Haha men du skrev ju "2 år"?? ;-)
Chansen att bli häktad för detta brottet är ändå förhållandevis litet. Exempelvis i fallet i Upplands Väsby häktades ju inte förövaren för Brott mot griftefriden, och det får ju ändå ses som ett ganska allvarligt fall av Brott mot griftefriden...
Citera
2020-05-18, 23:56
Bannlyst
Vad som är väldigt märkligt är att huvudet hittas 1 vecka efter häktning, när var första husisen hos MGM? väldigt märkligt att vänta en vecka med husis....
I vilket fall så borde det vara en rättsskandal om han inte åker dit på mord, verkar vara rätt svårt att binda honom till mordet som jag fattat det men fan ett huvud inslaget med bara hans fingeravtryck på,finns väl ingen chans att han inte åker dit på mord??
E det bara media som målar upp det som ett svårare fall än det är för att få läsare?
Citera
2020-05-19, 00:00
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Nu när jag läst fupen förstår jag ju verkligen att åklagaren fick igenom omhäktningarna, det jag ändå tycker är sjukt är att Tishko väl ganska tidigt fick reda på att de hittat huvudet.
Att han fortsatte att överklaga häktningen 🤔
Nä inga bevis enligt honom och advokaten MEN att det låg ett huvud där..hur tänker han där och då tro? 🙈

Ett utryck för hans arrogans. Och som flera sagt att han aldrig ger sig eller erkänner att han har fel.
Senast redigerad av T34Panzer 2020-05-19 kl. 00:23.
Citera
2020-05-19, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strogge123
Mkt bra skrivet!
En så hemsk sak som en styckning ska inte bara kunna leda till max 2 år (så kmr tiden för häktningen och roffar åt sig några månader )
Det är en iskall och omänsklig handling, och som till större del begås utav mördaren själv.
Det borde verkligen ske en ändring där!

Att det vore önskvärt med högre straff för detta håller jag verkligen med om. För att göra detta möjligt skulle jag vilja se ett "Grovt brott mot griftefriden" (där t ex styckning skulle vara med).

MEN en straffökning i detta brott skulle i princip inte spela någon roll för "mördaren själv" som genomför detta. Dels för att man ofta går på det "samlade straffvärdet", vilket gör att det i ett Mord-mål skulle göra en minimal skillnad eller ingen skillnad alls på det slutliga straffet.
MEN också för att åklagare ofta "bakar ihop Brott mot griftefriden som en del av mordet".
T ex när Kristoffer Johansson i Boden styckade Vatchareeya Bangsuan åtalades han inte ens för Brott mot griftefriden. Samma sak med Andreas Johansson i Trollhättan som var med och transporterade den mördade Ida till en skogsdunge och dumpade henne där OCH även Billy som band fast mördade Tova i en skottkärra och sänkte henne i vattnet. Inga åtal där för Brott mot griftefriden!

Så vill du ha en straffökning i detta brottet för att straffa mördaren hårdare, så kommer du bli ganska besviken!
Citera
2020-05-19, 00:06
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Sorry, då tänkte vi på olika grejer!!
Haha men du skrev ju "2 år"?? ;-)
Chansen att bli häktad för detta brottet är ändå förhållandevis litet. Exempelvis i fallet i Upplands Väsby häktades ju inte förövaren för Brott mot griftefriden, och det får ju ändå ses som ett ganska allvarligt fall av Brott mot griftefriden...
Har läst två år så blev lite chockad där 😂 nåt nytt iaf som jag lärde mig 😊
Citera
2020-05-19, 00:14
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ett utryck för hans arrogans. Och som flera sagt att han aldrig ger sog eller erkänner att han har fel.
Ja sant!
Tänker på just hans psyke, Om det kommer fram att han varit psykiskt sjuk vid mordet så undrar jag vad ”diagnosen” är nu..
Han kanske kan skylla på det för att å förståelse/ursäkt men nåt tillfälligt var det ju knappast med tanke på det arroganta sättet.
Citera
2020-05-19, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trenmacka
Vad som är väldigt märkligt är att huvudet hittas 1 vecka efter häktning, när var första husisen hos MGM? väldigt märkligt att vänta en vecka med husis....
I vilket fall så borde det vara en rättsskandal om han inte åker dit på mord, verkar vara rätt svårt att binda honom till mordet som jag fattat det men fan ett huvud inslaget med bara hans fingeravtryck på,finns väl ingen chans att han inte åker dit på mord??
E det bara media som målar upp det som ett svårare fall än det är för att få läsare?

Nej. Det handlar i detta fallet om att ett avhugget och inslaget huvud (inkl. pojkvännens fingeravtryck och DNA) bevisar att pojkvännen gjort sig skyldig till Brott mot griftefriden, men det visar INTE att han bragt henne om livet. Med en fullständig kropp hade detta varit betydligt lättare.

Men nu finns det som tur är lite utlåtanden från NFC som nog kan se till att pojkvännen fälls för dödandet ändå. Men sen om det blir Mord, Dråp eller Grov misshandel och Vållande till annans död återstår att se.
Citera
2020-05-19, 00:20
Bannlyst
Brukar man gräva under botten på grunt vatten, tex i bäckar, när man söker efter lik?
För man kan ju först lägga ett lik på botten och trycka ned det och gräva lite, och sen ösa på med jord. Och liket borde väl kunna ligga kvar där ganska länge då utan att någon märker det?
Han var väl lerig på byxorna och tröjan enligt polisen i Ljungskile, som ni kan läsa om från sida 18 och sen från sida 790 i FUP. På sida 29 står det om de leriga kläderna.

Jag vet inte hur det ser ut i bäcken där, men man borde väl kunna gå ner på knä och gräva någonstans i vattnet.
Då blir han förstås blöt, men han var ju också där i Ljungskile ganska länge. Och kläder torkar snabbt utomhus och speciellt när man har dem på sig.
Citera
2020-05-19, 00:22
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KHR
Jag har kört hushållssopor i annan kommun. Där tömde vi bilarna rakt ner på bandet som matade elden med bränsle.
Det som låg i kundens tunna på morgonen kunde vara värme i samma kunds element några timmar senare.
Okej, det låter oerhört effektivt.

Vet inte, men känns bara som ett stort risktagande genom att dumpa det i soptunnor och sedan hoppas på att det går obemärkt förbi.
Man får ändå anta att han ville köpa sig tid efter mordet till att städa/göra sig av med bevis.

Lägger man det i soptunnor så är risken stor att man blir busted direkt, samma dag.

Dumpar man det däremot i havet så känns det som att man åtminstone har tid på sig tills misstankarna börjar riktas mot exet. Bara en tanke.
Citera
2020-05-19, 00:24
Medlem
Citat:
Jag tror just detta kommer att ställas på sin spets under rättegången. Man kommer aldrig kunna bevisa avsiktsuppsåt, och insiktsuppsåt blir också svårt. Kvar finns då "sista budet" som är likgiltighetsuppsåt, som kommer ställas mot andrahandsyrkandet om Grov misshandel och Vållande till annans död och där kommer man diskutera om han varit likgiltig mot konsekvenserna när han utdelade upprepat våld mot Wilma. Men skulle man komma fram till att han faktiskt varit likgiltig är man tyvärr inte helt i land eftersom Mord och Dråp då kommer att ställas mot varandra.

Du kan ha rätt i din fundering. Åklagaren verkar vara det också, då han garderat sig i sin stämningsansökan ang. hur det kritiska ögonblicket gått till (läs de två sista raderna)
"Tishko Ahmed har på Göteborgsvägen 23 c, Uddevalla kommun, den 14 november 2019 uppsåtligen berövat Wilma Andersson livet genom upprepat trubbigt våld, våld som varit av sådan art att det separerat muskelvävnad från hennes kropp och/eller annat våld som inte närmare kan preciseras".
Du förklarar det här bra. Sen funderar jag på om det verkligen kan bli dråp av detta. Han hade förvisso själv skador och hans blod fanns i lägenheten, men våldet han utsatte Wilma för var oproportionerligt, oavsett om han påstår att "det var hon som började och jag kände mig trängd". Finns det något annat än nödvärn han skulle kunna hävda?

Ja, åklagaren har ju också garderat sig gällande själva brottsrubriceringen. Vissa oklarheter finns således - skulle inte förvåna mig om det här blir ett fall där TR och HR dömer lite olika (jag förväntar mig att första domen överklagas och tas till Hovrätten, oavsett utfall).

Hursomhelst. Jag känner mig trygg i att Tishko kommer dömas som ansvarig för att Wilma är död, med den ena eller andra brottsrubriceringen.
Citera
2020-05-19, 00:24
Bannlyst
Citat:
Nej. Det handlar i detta fallet om att ett avhugget och inslaget huvud (inkl. pojkvännens fingeravtryck och DNA) bevisar att pojkvännen gjort sig skyldig till Brott mot griftefriden, men det visar INTE att han bragt henne om livet. Med en fullständig kropp hade detta varit betydligt lättare.

Men nu finns det som tur är lite utlåtanden från NFC som nog kan se till att pojkvännen fälls för dödandet ändå. Men sen om det blir Mord, Dråp eller Grov misshandel och Vållande till annans död återstår att se.

Borde vara väldigt svårt att åka dit för mord isåfall, säg att inget mordvapen hittas eller kan kopplas till personen då kan man helt enkelt inte åka dit för mord? om man inte blir tagen på bar gärning då..
Citera
2020-05-19, 00:25
Avslutad
Intressant med den kroppen som hittats igår (2020-05-18) på Sisjön parkering i en bagagelucka på en bil i Göteborg.
Varför är polisen så tysta om detta fynd??
Kan det vara resten av kroppen från Wilm* ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in