2020-05-14, 16:46
  #1789
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoglad
kom på, att en del av husen i området har dörrar som är självlåsande, dvs en som man kan ställa på låst eller olåst. var det en sån dörr i jimmys lägenhet har jag ingen aning om, men vet att det fanns såna på en del av husen.
isf var det inte tvunget att låsa med nyckel, så det kan vara nåt att kolla upp.


Hej @Mongoglad

Gällande den då unga pojken vid namn: J*mmy Ald*in så var vederbörande vid det då aktuella tillfället adresserad på Johannedalsvägen inom Sundsbruk.

Själva det bostads-området var inom J*mmy Ald*in var adresserad vid det då aktuella tillfället var ett rektangulärat byggt lägenhets-hus bestående av 3 vånings-plan med lägenheter. Lägenhets-huset har mörkt brun-röd fasad med vita balkonger samt vita lägenhets-fönster. Diagonalt uppgående asfalterad uppfart till bostäderna's nedre ingångar, sett från nedersta plan.

Gällande J*mmy Ald*in's dåvarande lägenhet så hade vederbörande ett vanligt nyckel-lås till sin lägenhets-dörr.

Du kan fråga både Rich*rd och L*tta Ald*in om just detta, det är något som alltid kommer finnas i deras minnen gällande den hemska händelsen som deras son då råkade ut för den 31:e Maj året 2005 och att J*mmy Ald*in's lägenhets-dörr var låst ifrån utsidan med hjälp av en vanlig nyckel vilken aldrig blev funnen.


Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-05-18, 20:21
  #1790
Medlem
Kan det här dubbelmordet vara "polisiärt uppklarat"?
Citera
2020-05-19, 00:02
  #1791
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HTML5
Kan det här dubbelmordet vara "polisiärt uppklarat"?

Jag tror det finns ett par poliser/utredare som vet vem mördaren är men att dom sjabblat till utredningen i tidigt stadium, som jag fattar det kollade man inte ens mobilaktivitet i området även om det kanske inte var lika vanligt 2005, men dom flesta hade ju mobil även då.
GW verkar rätt säker på att detta fallet är enkelt uppklarat vilket får mig att misstänka att det är en närstående till Tor som utfört mordet. Barbro skyllde tidigt på sin farbror Vidar tex, kanske ligger det något där.
Är det någon som kan sjabbla till en utredning så är det ju en polis, han skulle ju ha vetat hur man gör en brottsplats omöjlig att lösa genom att manipulera den.
Citera
2020-05-23, 17:25
  #1792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Jag tror det finns ett par poliser/utredare som vet vem mördaren är men att dom sjabblat till utredningen i tidigt stadium, som jag fattar det kollade man inte ens mobilaktivitet i området även om det kanske inte var lika vanligt 2005, men dom flesta hade ju mobil även då.
GW verkar rätt säker på att detta fallet är enkelt uppklarat vilket får mig att misstänka att det är en närstående till Tor som utfört mordet. Barbro skyllde tidigt på sin farbror Vidar tex, kanske ligger det något där.
Är det någon som kan sjabbla till en utredning så är det ju en polis, han skulle ju ha vetat hur man gör en brottsplats omöjlig att lösa genom att manipulera den.


Ja herregud vad dom kan ställa till det. Sedan vill dom inte ta ansvar för sitt dåliga jobb.
Citera
2020-05-23, 22:21
  #1793
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lenzza
Ja herregud vad dom kan ställa till det. Sedan vill dom inte ta ansvar för sitt dåliga jobb.

Ja bara en sak som att Vidar var polis kan ju vara väldigt känsligt när hans broder blev mördad, var nog ingen som ville misstänka honom och hans DNA kan ju också förklaras varför det i såna fall finns på platsen.
2 bröder som knappt pratar med varandra, det kan räcka med typ ett bråk för att sinnet skulle rinna över på Vidar.
Kanske var det något Tor skulle fråga Vidar om den dagen, dom hade som jag fattat det dukat upp för finbesök.
Kanske var det så att Vidar skulle vara något slags vittne av ett nytt arv/testamente där ingen i familjen skulle få ärva utan allt skulle gå till Gerd. Detta nya testamente tog mördaren med sig och det kom aldrig till någons kännedom.
Det är iaf en teori.
Citera
2020-06-09, 10:05
  #1794
Medlem
Om man nu i dubbelmordet i Linköping kan matcha DNA släkt register är det sjukt att man inte tar till det i detta fall. Vad är det för fel på norrlandspolisen? eller kommer man också ta till det nu.
Citera
2020-06-09, 18:38
  #1795
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Om man nu i dubbelmordet i Linköping kan matcha DNA släkt register är det sjukt att man inte tar till det i detta fall. Vad är det för fel på norrlandspolisen? eller kommer man också ta till det nu.

Det är väl ett år sedan man började med DNA koll i Brattåsfallet, tror det har tagit ungefär ett år att klara ut Linköping också.
Dock som jag fattar det så åkte Brattåsutredarna på hinder när man stängde en stor släktforskarsajt i vintras. Men kanske har man i Linköpingsutredningen haft ett bättre verktyg som även kan användas här. Nu när det fallet är löst kanske polisen där kan ta tag i andra fall också, det verkar ju röra sig om en cold case grupp ?
Iaf borde mördaren börja känna sig lite hotad nu.
__________________
Senast redigerad av BerraSWE 2020-06-09 kl. 18:42.
Citera
2020-06-09, 21:43
  #1796
Medlem
Jag har för mig att GW sagt att det finns olika kvaliteter på dnaspår, och att detta inte är så bra. Det kanske försvårar sådana här släktsökningar?
Citera
2020-06-12, 08:58
  #1797
Medlem
Väldigt bra sammanfattning om det inte postats tidigare:
https://coldcases.se/2000-talet/dubbelmordet-i-brattas-2005/

verkar ju som det finns planer med DNA släktforskning:
https://nsd.se/nyheter/polisen-i-norr-granskar-olosta-mord-nm5281556.aspx


– Det finns lyckade fall i södra Sverige och för vår del har vi dubbelmordet på ett par i Brattås utanför Härnösand 2005. I det fallet finns det ett antal träffar på personer som är släkt med den troliga gärningsmannen, säger Mattias Lundmark.”
Citera
2020-06-14, 16:45
  #1798
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Väldigt bra sammanfattning om det inte postats tidigare:
https://coldcases.se/2000-talet/dubbelmordet-i-brattas-2005/

verkar ju som det finns planer med DNA släktforskning:
https://nsd.se/nyheter/polisen-i-norr-granskar-olosta-mord-nm5281556.aspx


– Det finns lyckade fall i södra Sverige och för vår del har vi dubbelmordet på ett par i Brattås utanför Härnösand 2005. I det fallet finns det ett antal träffar på personer som är släkt med den troliga gärningsmannen, säger Mattias Lundmark.”

Det som är svårt i Brattås är ju att man inte har någon riktigt GM profil, det hade man ju i Linköping och kunde därmed smalna av sitt sökande när man väl fick träff på DNA. Brattåsmorden kommer kräva ett ännu tuffare arbete att lösa, och så söker man ju faktiskt två personer och inte bara en.
Själv tror jag på en far och en son eller barnbarn, många säger att det måste vara en dam med på grund av skostorleken, men det kan lika gärna vara en yngre person som bevittnat det hela.
Citera
2020-06-15, 22:31
  #1799
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Väldigt bra sammanfattning om det inte postats tidigare:
https://coldcases.se/2000-talet/dubbelmordet-i-brattas-2005/

verkar ju som det finns planer med DNA släktforskning:
https://nsd.se/nyheter/polisen-i-norr-granskar-olosta-mord-nm5281556.aspx


– Det finns lyckade fall i södra Sverige och för vår del har vi dubbelmordet på ett par i Brattås utanför Härnösand 2005. I det fallet finns det ett antal träffar på personer som är släkt med den troliga gärningsmannen, säger Mattias Lundmark.”

I dag står det i Aftonbladet el om det var Expressen att mannen ( släktforskaren ) som löste mordet på pojken och kvinnan var intresserad att kolla ta itu m detta fall ! Så har vi tur eller otur då som mördaren så blir detta också uppklarat .
Citera
2020-06-15, 22:45
  #1800
Medlem
Citat:
Vill klara upp dubbelmordet i Brattås
I Sverige finns omkring 550 så kallade kalla fall där dödligt våld varit inblandat. De fall där det finns DNA tror Peter Sjölund kommer kunna gå att lösa.
– Vi har några hemma i Ångermanland som vore intressanta att klara upp. Brattåsmorden till exempel där ett par i 70-årsåldern blev mördade år 2005.
Men nu är Peter Sjölund trött på att sitta ensam framför sin skärm och leta bland kyrkböcker och i register.
– Nästa gång vill jag att vi ska vara ett team. Det har varit jobbigt att det har varit så hemligt allting. Jag har inte kunna bolla med någon som egentligen förstått vad jag gjort så med dubbelmordet i Linköping har jag helt behövt lita på magkänslan, säger han.

japp han vill ta sig an brattåsmordet mkt intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in