2020-05-18, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ja, jag förstår precis hur du tänker och så är det naturligtvis, det andra är en logisk kullerbytta, men det är hela grejen med SE som jag menar är absurd och långsökt.

Bedömningen att SE var en knepig lirare som inte hade nåt med mordet att göra var en av få saker som Hans Holmér hade rätt om.
Citera
2020-05-18, 19:24
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Finns väl två Fauzzi-scenarier:

NF möter verkligen LOP i höjd med La Cartiere. Om det inte är ett okänt vittne bör det vara GM. Som sedan alltså passerar AB obemärkt. Men det är ju inte konstigare än att AB heller inte ser Palme passera.

NF ser AB bakom LOP men misstar sig på var. Stämmer bra med iakttagelsen av mannen som försvunnit in i porten. NF kan rimligtvis koppla samman mötet med LOP och mannen i La Cartiere-fönstret även om det är en del sekunder däremellan.

Jag är öppen för båda varianterna och tycker inte det finns någon anledning att bita sig fast vid nån av dem.

Om det är som jag tror är AB rejält packad denna kväll o har stora luckor avseende vad som händer runt om honom.
Citera
2020-05-18, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ska du verkligen bestämma dig på förhand att argumentera mot KP om det är SE som presenteras? Har du argument som står emot om ett av vapensamlarens objekt är mordvapnet, tex?
Jag skiter i vapenhandlare och annat löst folk. Det han berättat till väktarna och i det första förhöret är tillräckligt för att avföra honom.
Och du tror ju inte heller att det är han, men är alltid den första att börja motargumentera.
Du är en gåta.
Citera
2020-05-18, 19:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, jag förstår precis hur du tänker och så är det naturligtvis, det andra är en logisk kullerbytta, men det är hela grejen med SE som jag menar är absurd och långsökt.

Absurd och absurd. Vissa tycker att SE som person vore absurd som GM. "En grå tjänsteman med reumatism som statsministermördare... Nej nej". Trots att vi sett vitt skiljda människotyper mörda, både okända och kända.

"Han är uppenbarligen ett vittne, han vet saker". Ja, Lambertz tror fortfarande att Thomas Quick visste saker om sina "mord" som bara mördaren kunde veta. Det visste han inte.
Citera
2020-05-18, 19:31
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Absurd och absurd. Vissa tycker att SE som person vore absurd som GM. "En grå tjänsteman med reumatism som statsministermördare... Nej nej". Trots att vi sett vitt skiljda människotyper mörda, både okända och kända.

"Han är uppenbarligen ett vittne, han vet saker". Ja, Lambertz tror fortfarande att Thomas Quick visste saker om sina "mord" som bara mördaren kunde veta. Det visste han inte.
Jag har inte lust att gå in i SE-debatten igen men han visste bevisligen saker som är extremt långsökt att GM kunde veta och att lyckas fly för att sedan återvända till brottsplatsen utan att erkänna kanske aldrig har hänt en enda gång tidigare i en liknande situation osv.
Citera
2020-05-18, 19:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag skiter i vapenhandlare och annat löst folk. Det han berättat till väktarna och i det första förhöret är tillräckligt för att avföra honom.
Och du tror ju inte heller att det är han, men är alltid den första att börja motargumentera.
Du är en gåta.

Jag motargumenterar avskrivning på lösa grunder. När tidsluckan finns för att han är GM.

Men: Jag börjar få en känsla för hur KP kommit fram till lösningen. Då jag börjar tro det kanske var SE. Eftersom jag ser KP som en smart man utgår jag ifrån att han kommer ha något riktigt på fötterna.

Så du menar att om KP presenterar ett mordvapen ägt av SE:s granne så kommer du hävda att SE inte är mördaren? Hur skulle du ens kunna argumentera?

Självklart så skulle en sån lösning komma med en analys om hur SE kunnat veta det han visste. Liknande den som Råstam gjorde om Quick.

Så du sätter ditt hopp till vad han sa till väktarna? Eller nej. Du sätter ditt hopp till det väktarna 2,5 månader efter mordet sa att SE sagt på mordnatten.
Citera
2020-05-18, 19:41
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Tja, ingen dum idé faktiskt. Det borde dom ha kollat upp.
Jag har varit inne på det tidigare att NF's observationer den där kvällen haltar rätt betänkligt.

Vad gäller butiksanställd dvs att denne skulle ha skyltat den där kvällen och vid 23-tiden en löningsfredag, har jag svårt att tro. Eventuellt tidigare.

En annan aspekt med att skylta just på fredagen, är ju att man missar eventuella impulsköp den dagen (löningsfredag alltså). Så jag skulle inte bli förvånad att det var på torsdagen dom jobbade över. Det var inte så sent då heller. Man får också beakta att stängningstiderna var någon/några timmar tidigare då än idag)
Citera
2020-05-18, 19:46
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Jag motargumenterar avskrivning på lösa grunder. När tidsluckan finns för att han är GM.

Men: Jag börjar få en känsla för hur KP kommit fram till lösningen. Då jag börjar tro det kanske var SE. Eftersom jag ser KP som en smart man utgår jag ifrån att han kommer ha något riktigt på fötterna.

Så du menar att om KP presenterar ett mordvapen ägt av SE:s granne så kommer du hävda att SE inte är mördaren? Hur skulle du ens kunna argumentera?

Självklart så skulle en sån lösning komma med en analys om hur SE kunnat veta det han visste. Liknande den som Råstam gjorde om Quick.

Så du sätter ditt hopp till vad han sa till väktarna? Eller nej. Du sätter ditt hopp till det väktarna 2,5 månader efter mordet sa att SE sagt på mordnatten.
Varför är du så skeptisk till NF då?
Citera
2020-05-18, 19:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Jag har varit inne på det tidigare att NF's observationer den där kvällen haltar rätt betänkligt.

Vad gäller butiksanställd dvs att denne skulle ha skyltat den där kvällen och vid 23-tiden en löningsfredag, har jag svårt att tro. Eventuellt tidigare.

En annan aspekt med att skylta just på fredagen, är ju att man missar eventuella impulsköp den dagen (löningsfredag alltså). Så jag skulle inte bli förvånad att det var på torsdagen dom jobbade över. Det var inte så sent då heller. Man får också beakta att stängningstiderna var någon/några timmar tidigare då än idag)

Men då faller också förklaringen till att bakdörren på Skandia stod öppen...
Citera
2020-05-18, 19:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Varför är du så skeptisk till NF då?

Han beskriver AB:s portvistelse efter mordet för bra.

Han placerar sig själv på Sveavägen.
Citera
2020-05-18, 19:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Många tolkar ju detta som att lösningen uppenbarar sig bara man börjar lusläsa förhören.
Tror inte riktigt att det är så enkelt, men en bredare analys av Sveavägens framför allt östra sida 100 meter åt varje håll +-3 min från mordtiden räknat, kan öppnat upp för en lösning.
Problemet är att materialet är mycket tunt, men troligen sitter KP och hans utredaire på ett betydligt bredare material.
Kan man sedan skönja en motivbild som är plausibel har man ju kommit en bit på vägen.
Tror inte att lösningen ligger i omtolkningar av skottordningen, eller spekulationer om SE:s utstämplingstider/väktarsamtal.
...
Jag är förbryllad över och skeptisk till iden att det skall dyka upp nya uppgifter kring MP som skall lösa mordet. Du skriver att PU har tillgång till mer material än vi, och det stämmer i en allmän mening, men det är osannolikt, närmast uteslutet, att den finns uppgifter omkring MP som inte är allmänt kända. Förklaringen till det är lika enkel som självklar:
- man åtalade CP för mordet.
- om det hade funnits polisförhör med vittnen som sett mordet eller något närliggande (cf. LJ, YN) och det inte hade funnits med i FUP, och försvaret fått nys om det... god natt.
- hade CP blivit dömd och ett sådant förhör kommit fram, t.ex. för att vittnet kontaktat pressen, ja då har du resning direkt.

Så det man rimligan kan förvänta sig i vittnesväg är NF eller ”lägre”; någon som sett något som gick att identifiera en bit bort men som inte verkade viktigt då. Kan jag se att detta skulle kunna leda till ett åtal? Nope. Jag tror iofs inte att ens ett mordvapen nödvändigtvis (eller ens sannolikt) räcker till fällande dom, eftersom det inte alls behöver knyta någon till MP.
Citera
2020-05-18, 19:56
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Han beskriver AB:s portvistelse efter mordet för bra.

Han placerar sig själv på Sveavägen.
Det räcker alltså? Det är ju nästan noll och intet.

Du har betydligt högre krav på SE för att få honom avfärdad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in