Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Många tolkar ju detta som att lösningen uppenbarar sig bara man börjar lusläsa förhören.
Tror inte riktigt att det är så enkelt, men en bredare analys av Sveavägens framför allt östra sida 100 meter åt varje håll +-3 min från mordtiden räknat, kan öppnat upp för en lösning.
Problemet är att materialet är mycket tunt, men troligen sitter KP och hans utredaire på ett betydligt bredare material.
Kan man sedan skönja en motivbild som är plausibel har man ju kommit en bit på vägen.
Tror inte att lösningen ligger i omtolkningar av skottordningen, eller spekulationer om SE:s utstämplingstider/väktarsamtal.
...
Jag är förbryllad över och skeptisk till iden att det skall dyka upp nya uppgifter kring MP som skall lösa mordet. Du skriver att PU har tillgång till mer material än vi, och det stämmer i en allmän mening, men det är osannolikt, närmast uteslutet, att den finns uppgifter omkring MP som inte är allmänt kända. Förklaringen till det är lika enkel som självklar:
- man åtalade CP för mordet.
- om det hade funnits
polisförhör med vittnen som sett mordet eller något närliggande (cf. LJ, YN) och det
inte hade funnits med i FUP, och försvaret fått nys om det... god natt.
- hade CP blivit dömd och ett sådant förhör kommit fram, t.ex. för att vittnet kontaktat pressen, ja då har du resning direkt.
Så det man rimligan kan förvänta sig i vittnesväg är NF eller ”lägre”; någon som sett något som gick att identifiera en bit bort men som inte verkade viktigt då. Kan jag se att detta skulle kunna leda till ett åtal? Nope. Jag tror iofs inte att ens ett mordvapen nödvändigtvis (eller ens sannolikt) räcker till fällande dom, eftersom det inte alls behöver knyta någon till MP.