2020-04-14, 13:50
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Sjukpenning grundas på SGI, den sjukpenninggrundande inkomsten. Det är en prognos om vad du kan antas tjäna genom ditt arbete under ett år. Din tidigare inkomst spelar ingen roll, ger möjligtvis en vägledning.
Vad menar du med att tidigare inkomst inte spelar någon roll? Att det bara är SGI? För att få ut SGI för en egen företagare MÅSTE de väl kolla tidigare inkomst? Det är väl den ENDA informationen de går efter? För att kunna bestämma SGI?
Citera
2020-05-18, 18:24
Medlem
Sjukpenning i särskilda fall, förvirring

Hej.

Trots att jag ansöker om sjukpenning i särskilda fall, som är något man söker om man har låg eller ingen SGI(sjukpenninggrundande inkomst) så får jag ett brev om att jag har inte rätt till sjukpenninggrundand
Varför får jag besked om något som är en förutsättning för att få sjukpenning i särskilda fall?

Sjukpenning i särskilda fall:

Ett villkor är att du inte har någon sjukpenninggrundande inkomst eller att den är mindre än 80 300 kronor per år

Vill de försäkra sig om att den är låg eller 0? Är det allt som det brevet handlar om?
Senast redigerad av User30 2020-05-18 kl. 18:38.
Citera
2020-05-18, 18:46
Medlem
Det känns som överflödig information. Det kan ju istället nämnas efter ett beslut om sjukpenning i särskilda fall i så fall?

Exempelvis: beviljad+ SGI eller beviljad -SGI, eller avslag?

?
Citera
2020-05-18, 19:01
Medlem
Sjukpenning i särskilda fall är något som endast ett fåtal kan kvalificera sig för. Det krävs i princip att du tidigare har haft aktivitetsersättning och nu inte längre kan få det eftersom du fyllt 30. Det finns ett annat undantag men det är knappt tillämpligt längre (kopplat till tidsbegränsad sjukersättning som inte har beviljats på flera år).

Läs mer här:

https://www.afaforsakring.se/arbetsgivare--fack/forsakringshandbok-kommun-landsting/sjukdom/sjukpenning/sjukpenning--tre-olika-former/sjukpenning-i-sarskilda-fall/
Citera
2020-05-18, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drogon761
Sjukpenning i särskilda fall är något som endast ett fåtal kan kvalificera sig för. Det krävs i princip att du tidigare har haft aktivitetsersättning och nu inte längre kan få det eftersom du fyllt 30. Det finns ett annat undantag men det är knappt tillämpligt längre (kopplat till tidsbegränsad sjukersättning som inte har beviljats på flera år).

Läs mer här:

https://www.afaforsakring.se/arbetsgivare--fack/forsakringshandbok-kommun-landsting/sjukdom/sjukpenning/sjukpenning--tre-olika-former/sjukpenning-i-sarskilda-fall/

Men jag tillhör den gruppen och jag har ett nyskrivet sjukintyg. Så jag lär bli beviljad då, väl?
Citera
2020-05-18, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Men jag tillhör den gruppen och jag har ett nyskrivet sjukintyg. Så jag lär bli beviljad då, väl?

Inte nödvändigtvis. Ska ändå prövas som en vanlig sjukpenning för arbetslösa, dvs. arbetsförmåga mot normalt förekommande arbeten. Men har du nyskrivet läkarintyg som är av ok kvalitet lär det gå vägen.
Citera
2020-05-18, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drogon761
Inte nödvändigtvis. Ska ändå prövas som en vanlig sjukpenning för arbetslösa, dvs. arbetsförmåga mot normalt förekommande arbeten. Men har du nyskrivet läkarintyg som är av ok kvalitet lär det gå vägen.

OK. Jag har blivit beviljad förr, för kanske 2 år sedan på 2 månader. Jag vet inte om det blivit strängare numera så är orolig.
Citera
2020-07-01, 21:21
Medlem
Sjuklön och sjukpenning vid behovsanställning.

Tja
Jag började jobba som brevbarare på CityMail som behovsanställd i januari. Månaden därpå så inträffade en olycka och jag har skadat mitt knä så att jag inte kan jobba som brevbärare längre. Jag har skickat in alla läkarintyg till både FK och AFA Försäkring men FK vill inte godkänna det och kan betala ut varken sjuklön eller sjukpenning. AFA däremot har godkänt min arbetsskada och har fått rätt till ersättning men först så måste jag få sjukpenning från FK. Det krävdes å fylla i 5456-blankett. Jo, jag flyttade till Sverige för över ett år sen men har arbetat förra året också. Hur stor är chans att jag får vad som helst? Har väntat i några månader nu och i samband med corona blir det ännu mer tragiskt för min del. Tack
Citera
2021-02-22, 20:21
Medlem
Sjukskrivning / Sjukpenning utan att ha jobbat?

Jag är utbränd ifrån universitetet och har sedan dess aldrig kommit tillbaka (även en radda andra symtom som går hand i hand, depression, övertrötthet, huvudverk). Har försökt länge att bita ihop, att jobba, även att ta 50%-tjänster eller liknande, men jag tycks inte klara av det helt enkelt. Blir uttröttad efter en timma om ens det, förlorar helt fattningen om mig själv och omvärlden.

Sedan jag tog examen på universitetet har jag inte haft ett fast jobb i längre än.. 4-5 månader skulle jag säga. Har även frilansat lite grann men väldigt sporadiskt. Jag skall prata med en läkare nästa vecka och se vad denne säger.

Någon som har någon aning om vad som kan vara ett alternativ för mig? Om det nu är så att jag behöver sjukskriva mig, så har jag ju inget jobb att sjukskriva mig ifrån? Jag har förmodligen inte heller rätt till någon form sjukpenningsgrundande inkomst då jag inte jobbat tillräckligt. Vad fan skall man göra i en situation som denna!?
Citera
2021-02-22, 20:39
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HillieBillie
Jag är utbränd ifrån universitetet och har sedan dess aldrig kommit tillbaka (även en radda andra symtom som går hand i hand, depression, övertrötthet, huvudverk). Har försökt länge att bita ihop, att jobba, även att ta 50%-tjänster eller liknande, men jag tycks inte klara av det helt enkelt. Blir uttröttad efter en timma om ens det, förlorar helt fattningen om mig själv och omvärlden.

Sedan jag tog examen på universitetet har jag inte haft ett fast jobb i längre än.. 4-5 månader skulle jag säga. Har även frilansat lite grann men väldigt sporadiskt. Jag skall prata med en läkare nästa vecka och se vad denne säger.

Någon som har någon aning om vad som kan vara ett alternativ för mig? Om det nu är så att jag behöver sjukskriva mig, så har jag ju inget jobb att sjukskriva mig ifrån? Jag har förmodligen inte heller rätt till någon form sjukpenningsgrundande inkomst då jag inte jobbat tillräckligt. Vad fan skall man göra i en situation som denna!?

Jobba eller gå på soc eller flytta hem till mamma. Det är väl dom möjligheterna som finns, typ.
Citera
2021-02-22, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HillieBillie

Kolla hur det blir med semester om du är sjukskriven.
Citera
2021-02-22, 21:35
Medlem
vadsadusadus avatar
Det finns en grundpeng man får ut för om man inte har sjukpenninggrundande inkomst. Sen på det söker man boendetillägg, så klarar man i alla fall livhanken. Det har jag.

Det gör inget att du inte har ett jobb att sjukskrivas från, man kan sjukskrivas även som arbetssökande. Då behöver man under sjukskrivningstiden inte söka jobb, plugga eller mer än möjligtvis gå med på rehabiliteringskrav (typ om de bedömer att du behöver medicin, terapi, sjukgymnastik eller whatever).

Börja med att ringa Försäkringskassan och fråga vad som gäller i just din sits, sen besöker du läkare som sjukskriver dig och sen skickar du in de dokument FK vill ha. Tadaa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in