Flashback bygger pepparkakshus!
2020-05-18, 15:03
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Detta är även min erfarenhet när det gäller svenska kvinnor vs svenska män, det är dock ingen sanning så det hade varit mycket intressant med någon form av undersökning inom området.
Jag tror mig ha sett undersökningar tidigare, men man sparar ju inte på länkar. Vi får nöja oss med att det stämmer med våra egna olika bekantskapskretsar så länge.
Citera
2020-05-18, 15:10
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolexDatejust
De flesta av våra föräldrar och ovanför deras generation höll ju ihop livet ut.

Men du ställer fel fråga, varför ska folk inte arbeta att försöka få relationer att hålla? Ställer man frågan på det där sättet du gör nu så låter det som att det är konstigt med långsiktiga förhållanden.

Fast om det nu är så självklart att förhållanden tar slut, varför skulle det vara ett problem med postordertjej då menar du? Det blir lite som att du säger emot din egen poäng lite. Om normen nu är att relationer inte håller, då är det ju desto mer skäl att överge konceptet och bara välja kortsiktiga förhållanden. Då slipper man allt krångel därtill.

Nja, skilsmässorna var väl som högst på 80-talet när åtminstone mina föräldrar var ett ungt par med barn. Men att hålla ihop livet ut är ju inte samma sak som för alltid, de relationerna tar ju också slut. Hursomhelst så ser jag inget egenvärde i att hålla ihop en relation om relationen är dålig, det är väl det jag finner märkligt med resonemanget. En lycklig relation som håller är väl det alla vill ha, så där är vi egentligen inte meningsmotståndare, utan de motsatta perspektiven kommer in när relationen är olycklig och du med flera verkar tycka att relationen ändå ska fortsätta till vilket pris som helst för de inblandade.

Även jag tycker att folk borde jobba på sina relationer för att få dem att hålla, men jag tycker att det går stick i stäv med perspektivet att hålla ihop no matter what. Har du och din partner redan bestämt er för att ni aldrig får skiljas oavsett så finns det ju ingen orsak för någon av er att jobba på relationen, vara trevliga mot varandra, tänka på den andre osv. Ni har ju redan bestämt att ni stannar ändå, även om relationen är en total misär, så varför skulle ni behöva jobba på den?

Personligen tycker jag ju att det är god humor att forumet dels är fullt med män som raljerar över kvinnors gnäll, prat och överdrivna och onödiga förväntningar på romantik eller gemensamma aktiviteter i relationen. Ett tydligt koncept av att inte fan behöver man bry sig om eller lyssna på vad kvinnan tycker eller vill, bara att slå dövörat till. Sen kommer dom andra gnälltrådarna om att kvinnor tar ut skilsmässa/dumpar pojkvännen, är lyckligare singlar och inte behöver män bla bla. Jaaa, kan det vara för att man skiter fullständigt i att lyssna på vad ens fru är missnöjd över eller hur hon vill att livet ska se ut att hon en dag packar väskan? "Det kom som en blixt från blå himmel, varför sa hon inget innan?" "Vi hade det ju så bra". Min röv liksom...

(Därmed inte sagt att det inte finns en motsvarande problematik på kvinnosidan, som mer handlar om att vända alla försök mannen gör att framföra synpunkter och lösa problem till ett bråk/känslomässigt drama som avvärjer all problemlösning, men det ser man inget av på forumet)

Och mitt argument var helt enkelt att du troligtvis har fel i att importfruar skulle vara mer benägna att stanna i en relation än svenska kvinnor.
Citera
2020-05-18, 15:25
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Nja, skilsmässorna var väl som högst på 80-talet

Vigsel och skilsmässostats 1900-1990:

År Vigslar Skilsmässor

1900 31478 405
1910 33162 609
1920 42918 1325
1930 43858 2218
1940 59166 3489
1950 54222 8008
1960 50149 8958
1970 43278 12943
1980 37569 19887
1990 40477 19357

Skilsmässor 2000-2019

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...sor-i-sverige/

Vigslar 2000-2019

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...fta-i-sverige/

http://www.skilsmassa.com/skilsmassa-statistik.html
Citera
2020-05-18, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Det var vad jag tänkt skriva också, att då är det nog bara att invänta att en sån person uppenbarar sig, eller så får man hålla tillgodo med vad som finns eller satsa på singellivet.

Av det jag läser här på FB, så får jag känslan av att båda könen är missnöjda med hur det ser ut bland yngre, kanske inte bara där, och båda könen tycks tendera att skylla på det andra könet för hur dom är. Men frågan är ifall detta stämmer, hur det har blivit så?
Jag får känslan av att den som söker någon seriös hittar den som vill strula runt, att man inte hittar den man passar ihop med, trots att alla möjliga sorter finns.

En man som vill hitta en kvinna säger att det nästan bara finns partyprinsessor som ligger runt, och den tjej som inte är sån har svårt att hitta seriösa män, så det verkar som att det man lockas till ofta är fel?
Jag kan ha fel känsla för hur det är, men detta är en tanke som slagit mig, att väldigt få tycks nöjda fastän det borde gå att hitta en själsfrände då det finna så många olika individer.
Eller har det blivit så att nästan alla vill ha det allra bästa och inte ser hur bra dom "vanliga" människorna är?

Ja alltså jag har dejtat extremt mycket och min reflektion är liksom din att båda könen är missnöjda, dock är jag 100% säker på att tjejerna är de som har lite för höga förväntningar och orsakar detta. Hade tjejerna som motsvarar mig själv i hårda attribut gett mig en bättre chans så hade det inte varit ett problem faktiskt. Det märks väldigt tydligt om jag testar att dejta tjejer under min egen liga för att dem blir väldigt intresserade, lite för snabbt. Jag ska inte klaga för jag har väldigt lätt att få tjejer överlag som ändå är okej men jag tror många tjejer strax över medel är väldigt naiva och förväntar sig lite väl mycket.

Med den slutsatsen är jag 100% på att det inte är något problem att ordna en partner om folk vill, gäller bara att inse vart man ligger själv och ge personerna i sin egen liga en vettig chans. Problemet till allt detta är killar just som mig som väljer att ändå träffa många tjejer vi inte är intresserade av mer än för sex. Detta skapar i sin tur en dynamik där tjejerna tror att de faktiskt kan få en relation med alla killarna som är intresserade av sex med dem. Det resulterar i att de bara går på dejter med killar över sin egen liga. Grunden till detta problem är att tjejer har samma krav på killen för sex och relation medan killen har mycket lägre krav för sex än vad han har för en relation. Resultatet blir dock att båda blir missnöjda eftersom tjejerna bara träffar killar som vill ligga runt och killarna aldrig träffar tjejer som dem själva kan bli intresserade av som ger dem en chans.
Citera
2020-05-18, 15:30
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Vigsel och skilsmässostats 1900-1990:

År Vigslar Skilsmässor

1900 31478 405
1910 33162 609
1920 42918 1325
1930 43858 2218
1940 59166 3489
1950 54222 8008
1960 50149 8958
1970 43278 12943
1980 37569 19887
1990 40477 19357

Skilsmässor 2000-2019

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...sor-i-sverige/

Vigslar 2000-2019

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...fta-i-sverige/

http://www.skilsmassa.com/skilsmassa-statistik.html

Det verkar väl rätt jämnt då, man måste ju ställa det i proportion till befolkningsstorleken och mängden vigslar, 1980 var det alltså mer än 50% skilsmässor i förhållande till vigslar och även dagens siffror på lite över 49000 vigslar vs 25 000 skilsmässor ligger på ungefär samma nivå.
Citera
2020-05-18, 15:56
Medlem
Findusofelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Victus
Ja alltså jag har dejtat extremt mycket och min reflektion är liksom din att båda könen är missnöjda, dock är jag 100% säker på att tjejerna är de som har lite för höga förväntningar och orsakar detta. Hade tjejerna som motsvarar mig själv i hårda attribut gett mig en bättre chans så hade det inte varit ett problem faktiskt. Det märks väldigt tydligt om jag testar att dejta tjejer under min egen liga för att dem blir väldigt intresserade, lite för snabbt. Jag ska inte klaga för jag har väldigt lätt att få tjejer överlag som ändå är okej men jag tror många tjejer strax över medel är väldigt naiva och förväntar sig lite väl mycket.

Med den slutsatsen är jag 100% på att det inte är något problem att ordna en partner om folk vill, gäller bara att inse vart man ligger själv och ge personerna i sin egen liga en vettig chans. Problemet till allt detta är killar just som mig som väljer att ändå träffa många tjejer vi inte är intresserade av mer än för sex. Detta skapar i sin tur en dynamik där tjejerna tror att de faktiskt kan få en relation med alla killarna som är intresserade av sex med dem. Det resulterar i att de bara går på dejter med killar över sin egen liga. Grunden till detta problem är att tjejer har samma krav på killen för sex och relation medan killen har mycket lägre krav för sex än vad han har för en relation. Resultatet blir dock att båda blir missnöjda eftersom tjejerna bara träffar killar som vill ligga runt och killarna aldrig träffar tjejer som dem själva kan bli intresserade av som ger dem en chans.

Då kanske min iakttagelse stämmer till viss del då.

Jag kan bara relatera till kvinnor i min ålder, då jag har väninnor som dejtar, och dom upplever att männen i våran egen ålder omkring 45 år bara vill ha sex, och tycks sällan intresserad av någon seriös relation, annat än med någon riktigt pangpingla kanske? Mina väninnor ser bra ut men inga skönhetsdrottningar, har värderingar som enligt många är sunda, är måna om familj och vänner och ligger inte runt. Det som i mina ögon borde vara hett eftertraktat?

Dock har en väninna barn i tonåren, så hon söker en man som själv har barn just för att hon tror att det är bättre med en man som själv är klar med barn, och att båda är på "begagnat-marknaden". Dom män hon matchar med tycks bara vilja ha sex, så hon har ju fått en skev bild av män i vår ålder. Men i detta fallet är det hon som upplever att männen inte ger henne en chans, trots att dom säger sig söka seriöst.

Men jag tror att det ligger mycket i det du säger om att killar har sex med tjejer som dom anser ligga under sin liga, det blir nog jättefel, för alla. Fast jag är av åsikten att det är fel över huvud taget att söka enbart sex via en app som verkar vara tänkt att hitta någon för en relation. Frågan är om det inte är lättare att hitta någon för en seriös relation på tex Bodycontact, där är dom allra flesta ärliga med vad dom söker i alla fall.

Önskar att tex Tinder enbart används som dejtinapp och andra tillfälliga kontakter sköts på sidor avsedda för det, för att inte röra till det i onödan, och att om man inte är intresserad av den andre för en relation, tackar man för sig och trevligt sällskap och söker vidare, i stället för att göra något halvdant som tycks förstöra för majoriteten av dom som nyttjar tjänsten?

Men det verkar ha blivit slagsida på detjingmarknaden, av olika skäl, frågan är hur vi får det att vända? Då en app om den används rätt kan vara en möjlighet för människor att lära känna andra människor man annars kanske inte träffar i sin vardag, och i bästa fall hittar man någon man vill satsa helhjärtat på.
Citera
2020-05-18, 16:24
Moderator
pbos avatar
Citat:

Jag kan bara relatera till kvinnor i min ålder, då jag har väninnor som dejtar, och dom upplever att männen i våran egen ålder omkring 45 år bara vill ha sex, och tycks sällan intresserad av någon seriös relation, annat än med någon riktigt pangpingla kanske? Mina väninnor ser bra ut men inga skönhetsdrottningar, har värderingar som enligt många är sunda, är måna om familj och vänner och ligger inte runt. Det som i mina ögon borde vara hett eftertraktat?

Dock har en väninna barn i tonåren, så hon söker en man som själv har barn just för att hon tror att det är bättre med en man som själv är klar med barn, och att båda är på "begagnat-marknaden". Dom män hon matchar med tycks bara vilja ha sex, så hon har ju fått en skev bild av män i vår ålder. Men i detta fallet är det hon som upplever att männen inte ger henne en chans, trots att dom säger sig söka seriöst.

Men jag tror att det ligger mycket i det du säger om att killar har sex med tjejer som dom anser ligga under sin liga, det blir nog jättefel, för alla. Fast jag är av åsikten att det är fel över huvud taget att söka enbart sex via en app som verkar vara tänkt att hitta någon för en relation. Frågan är om det inte är lättare att hitta någon för en seriös relation på tex Bodycontact, där är dom allra flesta ärliga med vad dom söker i alla fall.

Önskar att tex Tinder enbart används som dejtinapp och andra tillfälliga kontakter sköts på sidor avsedda för det, för att inte röra till det i onödan, och att om man inte är intresserad av den andre för en relation, tackar man för sig och trevligt sällskap och söker vidare, i stället för att göra något halvdant som tycks förstöra för majoriteten av dom som nyttjar tjänsten?

Men det verkar ha blivit slagsida på detjingmarknaden, av olika skäl, frågan är hur vi får det att vända? Då en app om den används rätt kan vara en möjlighet för människor att lära känna andra människor man annars kanske inte träffar i sin vardag, och i bästa fall hittar man någon man vill satsa helhjärtat på.
Jag är en man i just den ålder du nämner som söker en seriös relation. Min upplevelse är att jag väljs bort nästan omedelbart. Jag får intrycket av att kvinnor i min ålder nästan bara vill dejta långa, stiliga karlar. Visst finns långa och stiliga män som vill ha seriösa relationer, men om dina väninnor vill träffa män för seriösa relationer så måste de kanske börja välja ut män att dejta efter kriteriet att de verkar bra för en seriös relation. Vi män lär oss tidigt att vill vi hitta en rejäl kvinna att dela livet med så kan vi inte dejta bimbos.
Citera
2020-05-18, 16:31
Medlem
Nej, faktiskt inte. Vet om Stig-Helmer-typer som fått till det. Däremot kan det vara en utmaning att leva med en kvinna med allt vad det innebär om man aldrig övat på det tidigare.
Citera
2020-05-18, 16:32
Medlem
Citat:

Ja alltså problemet är ju att nätdejtingen inte är i balans, som kvinna swipar du bara ja på männen som vill ha sex med dig och som man kommer bara tjejerna du kan tänka dig att enbart ha sex med swipa ja på dig. Därför är jag 100% på att kvinnorna antingen måste sänka sina krav och försöka inse detta eller så måste männen sluta ligga med allt som har ett hål typ. Det är därför som kvinnorna klagar på att killarna bara vill ha sex och killarna på att de inte hittar någon att ha en relation med.

Problemet med att vara ärlig med intentionen för den enstaka kille som är det hade inneburit att han istället fått i princip noll napp. I så fall hade alla varit tvugna att vara ärliga på samma gång. I mitt fall är det lite så att jag swipar vidare och går på dejter i hopp om att hitta någon som överraskar mig lite och jag faktiskt kan känna en stark attraktion till för något mer.

Troligen dejtar dina vänninor för snygga killar eller för unga killar. Jag har faktiskt haft en del mammor runt 40 som skriver till mig och jag brukar vara helt ärlig och fråga varför dem söker en seriös relation med någon som är mer än ett decennium yngre. Många fattar inte ens varför detta är konstigt utan tar snarare illa vid sig. Jag tror faktiskt någonstans att lika barn leka bäst dock och att dem flesta relationer fungerar bäst med två parter som är ungefär lika snygga, liknande inkomst, bakgrund, på samma plats i livet etc. Jag tror det är enormt viktigt att inse vart man ligger själv och aktivt söka personer som inte ligger "way above your league". Min uppfattning är att många tjejer gör helt fel här. Alla förväntar sig att vara "the lucky one" som fick attention från drömprinsen från en disneyfilm. När man släpper det och är okej med att personen inte kommer vara perfekt på alla plan men väljer ut dem planen man tycker är viktigast så är min upplevelse att dem flesta kvinnor som inser detta faktiskt hittar en partner snart. Dem som är fast i singelträsket bland kvinnorna är dem som har orimliga förväntningar.
Citera
2020-05-18, 16:34
Moderator
pbos avatar
Så här uppfattar jag många kontaktannonser från kvinnor 40+:

Bild: Kvinna som inte är alldeles trådsmal. (Inget fel i det i yngre medelåldern.)

Beskrivning: Vanlig kvinna som gillar praliner mer än jogging. Värdesätter inre egenskaper. Längd 1,65. Vikt 80 kg.

Sökes: Själsfrände som är trogen och stabil samt kan gilla mina barn och / eller katter. Du är gärna 1,85 och har magrutor.
Citera
2020-05-18, 16:41
Medlem
Findusofelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Jag är en man i just den ålder du nämner som söker en seriös relation. Min upplevelse är att jag väljs bort nästan omedelbart. Jag får intrycket av att kvinnor i min ålder nästan bara vill dejta långa, stiliga karlar. Visst finns långa och stiliga män som vill ha seriösa relationer, men om dina väninnor vill träffa män för seriösa relationer så måste de kanske börja välja ut män att dejta efter kriteriet att de verkar bra för en seriös relation. Vi män lär oss tidigt att vill vi hitta en rejäl kvinna att dela livet med så kan vi inte dejta bimbos.

Jag har inte hört något om en mans längd, däremot ett trevligt ansikte, eller fina ögon eller något som gör att han fångar ens intresse, förutom att han verkar vara en bra människa.
Jag tänker just nu utifrån väninnan med stora barn, då jag vet mest om hur hon är och hur hon tänker och väljer.

Hon försöker välja utifrån hur bra dom verkar för en seriös relation, men antingen får hon inte ut hur hon menar, eller så är hon inte "gångbar" bland dom män hon tycker verka intressanta och bra?
Hon faller absolut inte för vad som kan klassas som "bad boys", hon verkar välja trevliga och vettiga män, men antingen blir det en dejt på stan och inget mer, eller så slutar dom svara på hennes meddelanden eller så vill dom bara sexchatta.

Någonting tycks gå fel i alla fall, kanske olika förväntningar och att det kvinnliga och manliga tänket och språket är svårare via nätet än i verkliga livet?
Citera
2020-05-18, 16:56
Medlem
Findusofelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Victus
Ja alltså problemet är ju att nätdejtingen inte är i balans, som kvinna swipar du bara ja på männen som vill ha sex med dig och som man kommer bara tjejerna du kan tänka dig att enbart ha sex med swipa ja på dig. Därför är jag 100% på att kvinnorna antingen måste sänka sina krav och försöka inse detta eller så måste männen sluta ligga med allt som har ett hål typ. Det är därför som kvinnorna klagar på att killarna bara vill ha sex och killarna på att de inte hittar någon att ha en relation med.

Problemet med att vara ärlig med intentionen för den enstaka kille som är det hade inneburit att han istället fått i princip noll napp. I så fall hade alla varit tvugna att vara ärliga på samma gång. I mitt fall är det lite så att jag swipar vidare och går på dejter i hopp om att hitta någon som överraskar mig lite och jag faktiskt kan känna en stark attraktion till för något mer.

Troligen dejtar dina vänninor för snygga killar eller för unga killar. Jag har faktiskt haft en del mammor runt 40 som skriver till mig och jag brukar vara helt ärlig och fråga varför dem söker en seriös relation med någon som är mer än ett decennium yngre. Många fattar inte ens varför detta är konstigt utan tar snarare illa vid sig. Jag tror faktiskt någonstans att lika barn leka bäst dock och att dem flesta relationer fungerar bäst med två parter som är ungefär lika snygga, liknande inkomst, bakgrund, på samma plats i livet etc. Jag tror det är enormt viktigt att inse vart man ligger själv och aktivt söka personer som inte ligger "way above your league". Min uppfattning är att många tjejer gör helt fel här. Alla förväntar sig att vara "the lucky one" som fick attention från drömprinsen från en disneyfilm. När man släpper det och är okej med att personen inte kommer vara perfekt på alla plan men väljer ut dem planen man tycker är viktigast så är min upplevelse att dem flesta kvinnor som inser detta faktiskt hittar en partner snart. Dem som är fast i singelträsket bland kvinnorna är dem som har orimliga förväntningar.

Kanske det är så bland yngre, det du skriver i första meningarna?
Min väninna swipar på dom som ser trevliga ut på något sätt och som har en vettig profil, inte bara utseende, och enligt mitt tycke har hon själv en vettig profil, ärlig men ändå med glimten i ögat. Den som swipar på henne vet vad dom får, så att säga. Men det verkar svårt att hitta den där personen som det känns bra med.

Självklart bör alla vara lika ärliga med sina intentioner, annars vinner man inget. Tänker på tjejer som känner sig "utnyttjade" då det blev sex men sen inget mera, och killar som dömer ut tjejer för att hon gav sig hän redan på först dejten, där önskar jag att man antingen bara har sex om man vill gå vidare med en relation, eller att man är ärlig och säger att man bara vill ha sex, men lika villkor för båda könen såklart. För mig som utomstående så känns det som att många pratar förbi varandra, på ett eller annat sätt, att man är otydlig och säger att man får se vad det ger, vilket kan betyda vad som helst, beroende på vem som säger det.

Min väninna ser helt klart bättre ut än dom män hon dejtat, då jag faktiskt fått se bild på någon av dom. Och hon håller sig till sin egen ålder och är som sagt ärlig med att hon har barn och inte söker något tillfälligt, utan mera seriöst. Så i stort söker hon och swipar på dom i samma liga eller något under henne själv, men det är min bedömning, och att hon söker en man som själv har barn, just för att vara på ungefär samma plats i livet.
Hon har inte hängt där särskilt länge, men hon önskar hitta någon som delar hennes värderingar och som söker samma som henne.
Jag kan vara jävig, men jag tror inte att hon har orimliga förväntningar. Visst, hon väljer bort rökare, men det kan jag tycka är rimligt om man själv lever någorlunda sunt och inte röker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in