2020-05-18, 14:52
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Ungefär sådär ljus och platt överläpp som SE hade.

Se bild i länk nedan.

https://www.bt.se/ledare/efter-32-ar-en-ny-palmemordare/
Nej, helt platt med utslätad läppfåra. SE hade läppfåra
Citera
2020-05-18, 14:53
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ja, hon trodde ju att skotten kom från långt håll. Den person som sprang in på Tunnelgatan beskriver hon ändå som bärande blå jacka.

Hon har även påstått att mördaren stannade upp i gränden och tittade mot henne. Gjorde mördaren det eller kan det ha varit LJ hon såg?
Citera
2020-05-18, 14:57
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Hon har även påstått att mördaren stannade upp i gränden och tittade mot henne. Gjorde mördaren det eller kan det ha varit LJ hon såg?
GM stod någon meter från LP, hon kan inte ha missat att se honom. Hon säger att han hade blå jacka. Du tror att han hade svart rock, ja men tro det då.

GM vände sig säkerligen om ja. Men vänta nu, enligt SE-teorin är ju LJ inte synlig från mordplatsen.

Du antog att jag försöker få fakta att passa in i en förutbestämd uppfattning. Det är uppenbart att det är du själv som sysslar med sådan idioti.
Citera
2020-05-18, 15:00
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
GM stod någon meter från LP, hon kan inte ha missat att se honom. Hon säger att han hade blå jacka. Du tror att han hade svart rock, ja men tro det då.

GM vände sig säkerligen om ja. Men vänta nu, enligt SE-teorin är ju LJ inte synlig från mordplatsen.

Du antog att jag försöker få fakta att passa in i en förutbestämd uppfattning. Det är uppenbart att det är du själv som sysslar med sådan idioti.

Fast vem har sagt att hon missade GM? Jag har sagt att hon blandade ihop honom med någon eller några. Du får lära dig att läsa ordentligt.
Citera
2020-05-18, 15:02
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Fast vem har sagt att hon missade GM? Jag har sagt att hon blandade ihop honom med någon eller några. Du får lära dig att läsa ordentligt.
Jag har inte sagt att du sagt att hon missade honom. Jag konstaterade bara vad som är rimligt. Du får lära dig att läsa ordentligt.
Citera
2020-05-18, 15:07
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Hans Johansson: "Då är han 25 meter in och vänder sig om och tittar till om det kommer nån efter snett bak" (FUP 303)

PS: Hans Johansson ser mördaren iklädd mörk jacka
Senast redigerad av 299792458 2020-05-18 kl. 15:23.
Citera
2020-05-18, 15:14
Medlem
Citat:
Jag förväntade mig ett sådant svar. Det har blivit till en allmän sanning att LP förväxlade GM med AB. Det är helt taget ur luften och saknar en stor portion logik. Hon sa "blå jacka" omedelbart efter mordet.
Jo, men hon trodde också i det läget fortfarande att skytten stod minst 10 meter bort. Det går inte att förena med att hon skulle ha sett GM på nära håll (alltså: den riktige GM). Hon såg honom bara när han sprang iväg.

""Fru Palme hörde ytterligare en smäll samtidigt som hon kände hur det 'brände' till på ryggen.
Snett bakifrån såg hon hur en man sprang in på Tunnelgatan. Han stannade en bit in och vände sig om varefter han fortsatte, Någon annan lade hon inte märke till"

Hon säger sedan att han hade en "bullig blå täckjacka". Den stora frågan är ju om den iakttagelsen baseras på mannen som sprang iväg (den riktige GM), eller på att hon trodde att den man hon sett stå borta vid dekorimafönstret, alltså AB, var mördaren.

(eller t.o.m. om den bulliga täckjackan som "stannar till" kan ha varit LJ, som hon förväxlade med mördaren)
Senast redigerad av Zag 2020-05-18 kl. 15:17. Anledning: tillägg om LJ
Citera
2020-05-18, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Postar väl det här igen då. KP den 19 februari.
Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/

Många tolkar ju detta som att lösningen uppenbarar sig bara man börjar lusläsa förhören.
Tror inte riktigt att det är så enkelt, men en bredare analys av Sveavägens framför allt östra sida 100 meter åt varje håll +-3 min från mordtiden räknat, kan öppnat upp för en lösning.
Problemet är att materialet är mycket tunt, men troligen sitter KP och hans utredare på ett betydligt bredare material.
Kan man sedan skönja en motivbild som är plausibel har man ju kommit en bit på vägen.
Tror inte att lösningen ligger i omtolkningar av skottordningen, eller spekulationer om SE:s utstämplingstider/väktarsamtal.
Den som är lite klurig kan nog förstå på ett ungefär.
Det är ju så utredningen borde ha jobbat redan från början, och om man nu gjort det i elfte timmen får vi ju hoppas att de äntligen hittat rätt.
Frågor som rör den tidigare utredningens till synes stora ovilja att gå in i de centrala delarna kommer vi nog i så fall att få anledning att återkomma till.
Citera
2020-05-18, 15:21
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Jo, men hon trodde också i det läget fortfarande att skytten stod minst 10 meter bort. Det går inte att förena med att hon skulle ha sett GM på nära håll (alltså: den riktige GM). Hon såg honom bara när han sprang iväg.

""Fru Palme hörde ytterligare en smäll samtidigt som hon kände hur det 'brände' till på ryggen.
Snett bakifrån såg hon hur en man sprang in på Tunnelgatan. Han stannade en bit in och vände sig om varefter han fortsatte, Någon annan lade hon inte märke till"

Hon säger sedan att han hade en "bullig blå täckjacka". Den stora frågan är ju om den iakttagelsen baseras på mannen som sprang iväg (den riktige GM), eller på att hon trodde att den man hon sett stå borta vid dekorimafönstret, alltså AB, var mördaren.
För mig är det självklart att den iakttagelsen baseras på mannen som sprang iväg. Hon lär nog också ha sett GM mer än det som nämns där, åtminstone någon sekund. Observera att jag aldrig påstått mig veta hur det ligger till, jag förstår bara inte varför det skulle vara mer sannolikt att hon blandar samman intryck så gravt att svart rock omedelbart skulle bli till blå jacka och att hon inte ser AB efter mordet och kopplar ihop honom om hon tror att det är han.
Citera
2020-05-18, 15:34
Medlem
Citat:
Jag förväntade mig ett sådant svar. Det har blivit till en allmän sanning att LP förväxlade GM med AB. Det är helt taget ur luften och saknar en stor portion logik. Hon sa "blå jacka" omedelbart efter mordet.

Ömöjligt är det kanske ändå inte.
Kan kanske ha uppfattat honom som medgärningsman ändå just för att han befann sig på den platsen. Vad som är sant eller bara en slutsats från henne är ju svårt att veta.
Hon såg ju faktiskt inte någon skjuta, och hon såg inget vapen, så hur kunde hon veta att den man hon såg var mördaren?
Till en början sökte hon hans hjälp, men insåg snart att han inte kommer att hjälpa henne. Det var senare som hon förstod att han var gärningsmannen. En slutsats helt enkelt.

Vad menas med detta, kan det vara någon annan än AB det syftas på?

”De delar av sin övertygelse om att Palmes mördare finns där ute, som Lennart Gustafsson har möjlighet att berätta om, bygger på den ingångsrapport som gjordes strax efter mordet. Huvudvittnet beskrev en person som hon ansåg var gärningsmannen, en man iklädd blå täckjacka och en mössa som påminde om den som Jack Nicholson*bar i filmen Gökboet. Personen visade sig senare vara identisk med ett annat vittne som sprungit fram för att hjälpa

”Visade sig senare”. Frågan är hur det visade sig? Genom en konfrontation, eller en slutsats dragen utan hennes medverkan?

https://polistidningen.se/2014/05/lennart-gustafsson-tanker-pa-palmemordet-varje-dag/
Citera
2020-05-18, 15:38
Medlem
299792458s avatar
Karin Johansson: "Åldern sa hon också, att han måste vara ungefär i 30 tror jag hon sa, av sättet och springa ....‫ att han verkade vara kraftig just över axlarna men verkade vara smalare i midjan. Hon sa att han måste ha haft en snygg kropp" (FUP 275)
Citera
2020-05-18, 15:38
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
PU verkar ha värderat om vad som händer på mordplatsen, och att det har varit en del i att hitta lösningen.

Det finns alltså en möjlighet för oss att värdera om vittnesmålen och se samma sak. Men jag tycker vi inte försökt detta i tråden.

Vad är den stora omtolkningen som gör att saker förändras? Jag tror inte det har att göra med om GM springer uppför trappen, KP verkar tycka att det är självklart. Skottordningen kan inte leda till att man blir mördaren på spåren, tycker jag.

Det måste vara det som händer innan skotten. Kanske pratade GM med OP? Nja, det ska mycket till, få vittnesmål tyder på det. Lisbeth borde märkt.

Det måste handla om varifrån mördaren kom. Sen CP har man fokuserat på att GM väntade vid Dekorima. Jag tror att PU utgått ifrån att han inte gjorde det.

Då måste mördaren följa Palme på östra sidan Sveavägen. Det skulle avgränsa fallet ganska rejält. Och om man då tar NF på stort allvar så kan mördaren enbart vara Tensonmannen eller SE, så som jag resonerar.

Japp, håller med om vi nu för ett ögonblick bortser från svagheterna i SE-teorin.

Tensonmannen är klart intressant.

Dock kan GM även ha kommit söderifrån eller från västra trottoaren så det finns fler alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in