2020-05-18, 14:01
Medlem
T34Panzers avatar
Äntligen överklagat!
Citera
2020-05-18, 14:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Intressant att domen överklagas. Någon som kan förklara vad det begärda anståndet till 17 juni innebär? Standard eller kan man ha hittat något nytt?

Åklagaren har begärt anstånd till den 17 juni 2020 med att skicka in kompletterande bevisuppgifter.
Det som kanske tar lite tid är väl t.ex. om Hiding nu behöver be NFC reda ut vad det där gula på topsen från tvättmaskinen egentligen är. Borde väl inte vara omöjligt att med någon molekylärbiologisk analys slå fast om det är blod eller inte, eller kanske man kan be dem titta lite närmare på det med ett svepelektronmikroskop? Sedan återstår väl också för åklagaren att återigen be NFC om hjälp med att försöka slå hål på SD:s 23:34-alibi:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2020-05-18, 14:02
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Åklagaren har i dag överklagat den friande domen i det så kallade Hjärstamordet som begicks i Örebro den 14–15 maj 2018.

Åklagaren har begärt att hovrätten ändrar tingsrättens dom och dömer den åtalade personen för mord och bestämmer påföljden till fängelse på livstid eller i 18 år.

- Vi har läst domen noggrant, men i slutänden var det ett enkelt beslut att överklaga. Vi anser att det utifrån den bevisning som lagts fram är ställt utom rimligt tvivel att den åtalade personen dödade kvinnan, säger kammaråklagare Åsa Hiding.

Åklagaren har begärt anstånd till den 17 juni 2020 med att inkomma med kompletterande bevisuppgift, eftersom förundersökningen i vissa avseenden kommer att kompletteras.

- Vi kompletterar förundersökningen i vissa avseenden. Det går alltid att bli tydligare, säger kammaråklagare Therese Johansson.

www.aklagare.se

Yes, Jag visste att hon inte var nöjd med domen och självklart gick det till överklagan, Nu knyter vi ihop säcken och skickar steffeponken till en etta med pottskåp där fanskapet hör hemma.
Citera
2020-05-18, 14:03
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Intressant att domen överklagas. Någon som kan förklara vad det begärda anståndet till 17 juni innebär? Standard eller kan man ha hittat något nytt?

Åklagaren har begärt anstånd till den 17 juni 2020 med att skicka in kompletterande bevisuppgifter.
Det är inte standard vad jag vet men det händer ibland.

I det här fallet har åklagaren tidigare sagt, efter åtal, att förundersökningen fortsätter.
Det tror jag inte är särskilt vanligt.

Under rättegången deltog antecknande poliser vissa dagar.
Jag tror inte att det är standard.

Slutpläderingen lämnas inte ut eftersom det är arbetsmaterial.
Det tror jag inte heller är standard.

Så jag förstår inte att någon kan vara överraskad över att domen överklagas.
Citera
2020-05-18, 14:05
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Är det för jobbigt att klicka på länken?
Plus ett klick till.
https://www.na.se/artikel/just-nu-friande-domen-i-hjarstamordet-overklagas

Jag ber om ursäkt för att jag inte skrev ut hela bakgrunden till min fråga. Åklagarsidan menar på att man vill vara tydligare när HR tar emot ärendet. Den formuleringen är för mig synonymt med att man filar till detaljer i hypotes och bevisning, vilket rimligen inte ska behöva ta ytterligare tid i anspråk mtp hur länge man bökat på under häktningstiden innan åtal. Därför undrar jag av vilken dignitet denna nya bevisning kan tänkas vara. Något remarkabelt som hittats eller bara ytterligare små indicier? Kanske är det bara så enkelt som nedanstående skribent mycket träffande menar.

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Eftersom FUP var höjd i dimma så är det inte svårt att bli tydligare.
Citera
2020-05-18, 14:11
Medlem
Smhfs avatar
Citat:

I det här fallet har åklagaren tidigare sagt, efter åtal, att förundersökningen fortsätter.

Har du ngt bevis när det hände sist?
Citera
2020-05-18, 14:16
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det som kanske tar lite tid är väl t.ex. om Hiding nu behöver be NFC reda ut vad det där gula på topsen från tvättmaskinen egentligen är. Borde väl inte vara omöjligt att med någon molekylärbiologisk analys slå fast om det är blod eller inte, eller kanske man kan be dem titta lite närmare på det med ett svepelektronmikroskop? Sedan återstår väl också för åklagaren att återigen be NFC om hjälp med att försöka slå hål på SD:s 23:34-alibi:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Tack för bra svar. Om det konstateras vara blod, vad tror du det kan göra för skillnad?

Angående alibit så förstod jag domen som att SD:s utsaga aldrig prövats eftersom åklagarnas bevisning var otillräcklig, men det kanske blir annat när det ju är centralt i deras hypotetiska gärningsbeskrivning?

Citat:

Det är mycket som verkar gå utanför gängse standard i detta fall, helt klart. Överraskningen för mig personligen kommer från att domen så tydligt avfärdar bevisningen. Med all rimlig logik borde beslutet om att överklaga då vila på annat än tydliggöranden. Kanske mörkar åklagarna något ess i rockärmen.
Citera
2020-05-18, 14:39
Medlem
FrankIsBacks avatar
Hej,

Överklagandet har inte inkommit till hovrätten ännu, du får kontakta Örebro tingsrätt.

Med vänlig hälsning
Xxxxxxx Xxxxxxxx
Registrator, Avdelning 2

Självklart så har jag kontaktat Örebro Tingsrätt för att checka av om dom har "nåt nytt"
Citera
2020-05-18, 14:40
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Tack för bra svar. Om det konstateras vara blod, vad tror du det kan göra för skillnad?

Angående alibit så förstod jag domen som att SD:s utsaga aldrig prövats eftersom åklagarnas bevisning var otillräcklig, men det kanske blir annat när det ju är centralt i deras hypotetiska gärningsbeskrivning?

Det är mycket som verkar gå utanför gängse standard i detta fall, helt klart. Överraskningen för mig personligen kommer från att domen så tydligt avfärdar bevisningen. Med all rimlig logik borde beslutet om att överklaga då vila på annat än tydliggöranden. Kanske mörkar åklagarna något ess i rockärmen.
Jag tror absolut inte att åklagarna döljer något ess i rockärmen men jag tror att nya saker hela tiden dyker upp i och med att utredningen fortsätter.

Jag har en stark tro att åklagaren och domaren inte alls är sams.
Man kan undra om det är personkemi eller erfarenheter från tidigare fall som gör att de är på kollisionskurs.

Det grundar jag på att domen är skriven på ett pekpinneaktigt sätt och med väldigt överdriven kritik mot åklagarna.
Detta är spekulationer och min personliga åsikt.
Citera
2020-05-18, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Åklagaren har i dag överklagat den friande domen i det så kallade Hjärstamordet som begicks i Örebro den 14–15 maj 2018.

Åklagaren har begärt att hovrätten ändrar tingsrättens dom och dömer den åtalade personen för mord och bestämmer påföljden till fängelse på livstid eller i 18 år.

- Vi har läst domen noggrant, men i slutänden var det ett enkelt beslut att överklaga. Vi anser att det utifrån den bevisning som lagts fram är ställt utom rimligt tvivel att den åtalade personen dödade kvinnan, säger kammaråklagare Åsa Hiding.

Åklagaren har begärt anstånd till den 17 juni 2020 med att inkomma med kompletterande bevisuppgift, eftersom förundersökningen i vissa avseenden kommer att kompletteras.

- Vi kompletterar förundersökningen i vissa avseenden. Det går alltid att bli tydligare, säger kammaråklagare Therese Johansson.

www.aklagare.se

Hej @Picasso2

Jag tycker, att det är fantastiskt av KammarÅklagaren Åsa Hiding och hennes kollega Therese att inte ge upp detta mordfallet.

För oss få som har följt med detta mordfallet på L*na Wesstr*m på ett riktigt sätt utan att ha fastnat i konfirmeringsbias har också kunnat konstaterart att det funnits mycket som direkt pekat mot att den pilske kanin-hövdingen SD som var den personen som tidigare bragt livet om sin älskarinna L*na Wesstr*m bakom bullerplanket inom Nya Hj*rsta.

För min del tycker jag att det är en självklarhet att den pilske kanin-hövdingen SD inte skall få undankomma ett begånget mord på grund av att Bj*rn L*ndén trodde på att SD's Mållgor hade verklig existens och var de som bragt livet om L*na Wesstr*m, och för att inte tala om hur Bj*rn L*ndén roades inom rätts-salen och under den då pågående rättegången av SD's försvarsadvokat Ing*ar Backm*m när vederbörande satte i gång sitt spektakel gällande Thomas/Palme.

Det finns så många besvärande omständigheter som pekat direkt på den pilske kanin-hövdingen SD samt bevis vilka Bj*rn L*ndén vägrade att ta någon hänsyn till då KammarÅklagaren Åsa Hiding och hennes kollega Therese presenterade dessa inom rätts-salen under den då pågående rättegången.

Jag tycker också att det är självklart att detta mordfallet skall granskas på höger nivå.

Team/ Åsa Hiding
Suveränt jobbat flickor

@Picasso2, du har tidigare framfört och enligt citat: "förr eller senare åker han dit" ... slut citat/ Jag tror att du verkligen har rätt i detta fallet

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-05-18, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Spännande.

Självklart gör Hiding och Tette rätt som väljer att överklaga och jag hade blivit förvånad om dom inte hade gjort det.
Självklart skall skiten upp i Hovrätten och prövas ännu en gång.
Vem vet, polisen/Åkl kanske har hittat ytterligare indicier och bevisning som kan presenteras i en Hovrättsförhandling för dom har nog inte legat helt på latsidan.

Då är det bara att upprätta en kontakt hos Hovrätten och så börjar allt om igen.

"Det vore väl själva fan att låta mördarna, eller i alla fall en av dom, gå runt på Örebros gator"

Att inte överklaga hade varit helt fel med tanke på att så mycket talar för SD som GM. Nu hoppas jag att åklagarna preciserar och "vattentätar".
Framåt Åsa!
Citera
2020-05-18, 14:43
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Har du ngt bevis när det hände sist?
Nej, tyvärr.
Jag har följt olika brottstrådar på Flashback i sexton år och kommer inte ihåg detaljer från tidigare fall.
Vad jag kan minnas så har det hänt att både nya bevis och nya vittnen kan dyka upp i hovrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in