2020-05-18, 13:56
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag är med på vad du säger. Men det är allmänt känt att immunförsvaren bekämpar infektioner på mycket kortare tid och mycket mer effektivt, när man får en infektion en andra gång.

Det här med att "en förkylning varar en vecka" är en siffra som baseras på att immunförsvaret har minnesceller som känner igen en patogen.

Om du blir infekterad med en ny patogen så kan det ta ett par veckor innan du bildar antikroppar. Det är därför det tar flera veckor att uppmäta antikroppar för COVID-19. Hade det varit en gammal vanlig förkylning så hade du börjat bilda antikroppar direkt när du insjuknat.
Nu pratar du om immunoglobulin G. Vi hoppar över att gå in på en djupare diskussion om vilka oilka typer av mekanismer kroppen tar till för att märka upp antigener för destruktion samt attackera dessa (kroppen har en ganska bred arsenal att ta till), men poängen här är att man i fallen med två andra kända Coronovirus trots antikroppar dels återinfekteras, smittar och insjuknar.

Precis som någon påpekat kommer människan lära sig hantera det här, problemet är som sagt att Tegnell & Co verkar vilja ge sken av att det här är en process som kommer ta ett par månader. Jag skulle själv gissa att vi pratar årtionden.
Citera
2020-05-18, 13:57
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det är det jag menar, varken du, jag eller din källa har en aning.
Det är ju något som diskuteras i hela världen just nu hur det ligger till med den saken, att du då skulle sitta med en "källa" som har något vettigt att tillföra är ju inte så sannolikt.

Så vad gör du här då om du inte söker svar och information från ickemedia? Du har ingen aning om mitt kontaktnät. Jag stannar där.
Citera
2020-05-18, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Apropå svenskarnas självbild. Tror bara afghanerna gillar er, för ni försörjer dem utan motprestation. Här en ögonblicksbild från MSM från Grekland.

"I år slipper vi fotsvetts-svenskarna" Rhodos, Grekland.

Bitterheten är total nu hos svenskarnna när Greklands turistindustri öppnar upp för en exklusiv skara länder som klarade av att hantera corona pandemin.

"sedan frågar han mej varför vi inte bryr oss om våra gamla?
- Jag vet inte vad jag skall svara på det. "

Till saken hör att Grekland skyddar och älskar sina äldre, inga vårdavrättningshem där.

Kan det bero på bristande hygien (grekens anmärkning om fotsvett) och hjärtlöshet mot den egna äldre befolkningen att vi inte klarade pandemin som grannarna?

Klart i alla fall att svenskarnas semestrar inte kommer bli av 2020 eller 2021.

Åh nej, de framgångsrika och alltid lika väldoftande grekerna vill man ju inte tappa.

Fråga Greklands äldre hur de upplevde saken när Grekland i princip gick i konkurs för några år sedan. Jublade de över sina pensioner tro och hur var äldre- och sjukvården?
Citera
2020-05-18, 14:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
På 90-talet dog det c:a 95 000 personer per år jämfört med runt 90 000 per år det senaste decenniet. Detta trots att befolkningen vuxit en del. Det beror på att barnkullarna som föddes i början av 1900-talet var mycket större än de var på 30-talet, och det påverkar antalet döda 80 år senare.

Mellan 1900 - 1913 föddes det fler än 130 000 barn varje år.
Mellan 1929 - 1938 föddes det 85 000 - 95 000 barn per år.

Se: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/helarsstatistik--riket/befolkningsutveckling-fodda-doda-in--och-utvandring-gifta-skilda/
Fast barnadödligheten var nog högre i början av 1900-talet an senare, så det bör ha varit en mindre del av barnkullarna som lyckades uppnå pensionsålder jämfört med senare.
Citera
2020-05-18, 14:01
Medlem
+ 19 döda
+ 11 IVA
+ 234 fall

3712 döda i Sverige
Citera
2020-05-18, 14:03
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Åldrande inhemsk befolkning kombinerat med import av yngre.

Men tydligen en yngre befolkning nu än på 90-talet. Det är ju ändå positivt i relation till C-19.
Citera
2020-05-18, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Vad tröttsamt detta ständiga anti-munskydd tjatande är. Till och med egentillverkade munskydd minskar smittan hos bäraren.

Du övertolkar bias projicerar in det din klangskål redan klingar på.

Inte emot "munskydd", du "lägger in det".

Säger att munskydd främst hindrar hostningar/nysningar´s större aerosoler.

Vanlig utandning pyser ut åt sidorna. Sen har vi parametern kladda med munskydd/uppvärmd utandningsluft.

Allt är inte svart/vitt, nyansera munskyddsdebatten istället för att skapa för/emot.

Folk behöver veta vad "munskydd" skyddar mot/inte skyddar mot.

Ett munskydd räcker inte när Agda 92 får tänderna borstade av hembiträdet.

De byter utandningsluft i vilket fall - på nära håll.

Om Agda 92 får på sig en helmask när hon vårdas får hon inte i sig andras utandning.

Har personalen dessutom engångshandskar samt noggrann smittskyddsetik kring dessa (teknik) samt håller avstånd - tänker på kontaktsmitta i alla avseenden - arbetar med öppna fönster - luft.

Avseende assymtomatisk smitta / hotsningar är munskydd ett bra "extraskydd" i dagvaruhandel/kollektivtrafik/biograf/mm.

Men smetandet på grejer och petandet i ansiktet består.

Samma med utandningsluft, blir det för trångt och luft delas, hjälper tyvärr inte enklare "munskydd".

"Munskydd" är en enkel lösning för kollektivtrafik/resenärer/handel men fullgott skydd inom tex äldrevården är det inte.
Senast redigerad av snuttis 2020-05-18 kl. 14:13.
Citera
2020-05-18, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
+ 19 döda
+ 11 IVA
+ 234 fall

3712 döda i Sverige

Stod det inte 3698 eller såg jag fel?
Citera
Medlem
Hela den stora bulan med dödsfall på diagrammet flyttas framåt hela tiden.
Gör ett veckodiagram så blir det tydligare.
Citera
Avslutad
22 färre avlidna rapporterade jämfört med förra måndagen! Gött så!

Det ger ett 7-dagars snitt med 60 avlidna rapporterade per dag, lägsta siffran sedan 7/4.
Citera
2020-05-18, 14:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
+ 19 döda
+ 11 IVA
+ 234 fall

3712 döda i Sverige

Eftersläpning jadijadi... men LIKFÖRBANNAT jävligt skönt med ett lågt dödstal.
Citera
2020-05-18, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Stod det inte 3698 eller såg jag fel?

3698 enligt FHM eller 3712 enligt c19.se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in