2020-05-18, 00:52
Medlem
Hej

Jag köpte nyligen en Audi A6 2.0 TFSI -07 (rullat ~18k mil) och upptäckt efter en månad att de finns knackande/tickande ljud som kommer bakifrån, från högersidan. Det uppstår vid farthinder och brukar låta när man svänger vid låga hastigheter. Alltså det låter när man kör 0-40km/h. Men högre hastigheter låter det inget, vet ej om det är för vägen eller så finns den där men man hör det mindre tydligt

Märkligt att när det var full bil häromdagen så lät det inte mycket alls.

Jag har filmat en video som visar hur det låter

https://youtu.be/SgmN_m_0CLY
Citera
2020-05-18, 04:05
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Kass hjullager hörs ju knappast vid 0 km/h...
Citera
2020-05-18, 06:01
Bannlyst
Hjullager,
eller kanske en liten gubbe som busar
men nej, hjullager.
Citera
2020-05-18, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N11R7
Hej

Jag köpte nyligen en Audi A6 2.0 TFSI -07 (rullat ~18k mil) och upptäckt efter en månad att de finns knackande/tickande ljud som kommer bakifrån, från högersidan. Det uppstår vid farthinder och brukar låta när man svänger vid låga hastigheter. Alltså det låter när man kör 0-40km/h. Men högre hastigheter låter det inget, vet ej om det är för vägen eller så finns den där men man hör det mindre tydligt

Svårt att höra på den korta filmsnutten och din sparsamma beskrivning, men det låter inte som defekt hjullager normalt brukar göra. Utan mer som nåt annat mekaniskt ljud, kanske dålig bussning nånstans.

Mer info behövs.

När du kör och ljudet kommer/finns, vad händer då....?

Ändrar sig ljudet beroende på om du kör på slät jämn asfalt eller mer knöligt?
Knackar/tickar det jämt/konstant och ökar med hastigheten...?
Påverkas det om du svänger åt nåt håll på jämn väg, eller knackar/tickar det till mer mindre om du kör över skador i asfalten samtidigt?

Hjullager ger vanligen mer jämna malande ljud, som följer hastigheten, alltså ökar med hastigheten eller kan höras mer i viss hastighet.

Bussningar i hjulupphängningen vanligen knackande tickande ljud som mer påverkas av vägens kvalitet eller om man svänger häftigt hit o dit så bilen kränger hit o dit.

Drivknut kan knastra/knacka/ticka men följer också oftast hastigheten, men defekta drivknutar är normalt väldigt ovanligt i bakvagnarna då de inte utsätts för lika stora arbetsvinklar som i framvagnen.

Så jag röstar mer på nån bussning/stötdämparlagring etc i bakvagnen. Eller kanske bara nån upphängning till avgasröret eller nåt som bråkar.
Citera
2020-05-18, 06:54
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Knackande/tickande ljud brukar kunna vara en drivknut, är det en quattro?
Citera
2020-05-18, 08:59
Medlem
Bakre krägningstagen låter det som mer. Är fjädrarna hela? Hissa upp bilen och snurra på hjulet. Hjullager kan ha många konstiga ljud för sig
Citera
2020-05-18, 09:21
Medlem
smutsomirs avatar
Låter som en fjäder har gått av, knackande ljud uppkom ibland på min golf när den var av.
Citera
2020-05-18, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Svårt att höra på den korta filmsnutten och din sparsamma beskrivning, men det låter inte som defekt hjullager normalt brukar göra. Utan mer som nåt annat mekaniskt ljud, kanske dålig bussning nånstans.

Mer info behövs.

Påverkas det om du svänger åt nåt håll på jämn väg, eller knackar/tickar det till mer mindre om du kör över skador i asfalten samtidigt?

Hjullager ger vanligen mer jämna malande ljud, som följer hastigheten, alltså ökar med hastigheten eller kan höras mer i viss hastighet.

Bussningar i hjulupphängningen vanligen knackande tickande ljud som mer påverkas av vägens kvalitet eller om man svänger häftigt hit o dit så bilen kränger hit o dit.

Drivknut kan knastra/knacka/ticka men följer också oftast hastigheten, men defekta drivknutar är normalt väldigt ovanligt i bakvagnarna då de inte utsätts för lika stora arbetsvinklar som i framvagnen.

Så jag röstar mer på nån bussning/stötdämparlagring etc i bakvagnen. Eller kanske bara nån upphängning till avgasröret eller nåt som bråkar.

Samma hände mig engång strax efter ett hjulbyte. Kollade och fann att en hjulmutter var på väg att lossna.
Citera
2020-05-18, 10:20
Medlem
Citat:
Hej

Om det uppträder vid gupp så antar jag det är något med stötdämpare eller länkarmsupphängning.
Citera
2020-05-18, 10:20
Moderator
Citat:
Hej

Citat:
Ursprungligen postat av cocinar
Samma hände mig engång strax efter ett hjulbyte. Kollade och fann att en hjulmutter var på väg att lossna.

ja, ts kolla åtdragningen av hjulen till att börja med!
Citera
2020-05-18, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Mer info behövs.

När jag kör och och typ svänger så kommer ljudet just beroende hur mycket jag svänger, är det liksom full ratt så hörs de mycket mer än bara en liten sväng, sen vid farthinder eller dålig väg så hörs det också men bara typ lite, asså kanske tik tik, men vid svängar hör man tik tik tik minst 8-10 gånger. När jag kör på vanligt asfalt , oavsett hastighet, så låter det ingeting

Ljudet uppstår mest när jag svänger höger, det gör det även vid vänster sväng men inte lika tydligt och klart som när man svänger höger.

Det låter som min säng asså, kan ej komma närmare beskrivning än det, precis som en sängs fjädrar
Senast redigerad av N11R7 2020-05-18 kl. 13:33.
Citera
2020-05-18, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Om det uppträder vid gupp så antar jag det är något med stötdämpare eller länkarmsupphängning.

Är det allvarligt , något som behöver åtgärdas snarast?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in