Citat:
Ursprungligen postat av
N11R7
Hej
Jag köpte nyligen en Audi A6 2.0 TFSI -07 (rullat ~18k mil) och upptäckt efter en månad att de finns knackande/tickande ljud som kommer bakifrån, från högersidan. Det uppstår vid farthinder och brukar låta när man svänger vid låga hastigheter. Alltså det låter när man kör 0-40km/h. Men högre hastigheter låter det inget, vet ej om det är för vägen eller så finns den där men man hör det mindre tydligt
Märkligt att när det var full bil häromdagen så lät det inte mycket alls.
Jag har filmat en video som visar hur det låter
https://youtu.be/SgmN_m_0CLY
Svårt att höra på den korta filmsnutten och din sparsamma beskrivning, men det låter inte som defekt hjullager normalt brukar göra. Utan mer som nåt annat mekaniskt ljud, kanske dålig bussning nånstans.
Mer info behövs.
När du kör och ljudet kommer/finns, vad händer då....?
Ändrar sig ljudet beroende på om du kör på slät jämn asfalt eller mer knöligt?
Knackar/tickar det jämt/konstant och ökar med hastigheten...?
Påverkas det om du svänger åt nåt håll på jämn väg, eller knackar/tickar det till mer mindre om du kör över skador i asfalten samtidigt?
Hjullager ger vanligen mer jämna malande ljud, som följer hastigheten, alltså ökar med hastigheten eller kan höras mer i viss hastighet.
Bussningar i hjulupphängningen vanligen knackande tickande ljud som mer påverkas av vägens kvalitet eller om man svänger häftigt hit o dit så bilen kränger hit o dit.
Drivknut kan knastra/knacka/ticka men följer också oftast hastigheten, men defekta drivknutar är normalt väldigt ovanligt i bakvagnarna då de inte utsätts för lika stora arbetsvinklar som i framvagnen.
Så jag röstar mer på nån bussning/stötdämparlagring etc i bakvagnen. Eller kanske bara nån upphängning till avgasröret eller nåt som bråkar.