2020-05-18, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Antal intensivvårdstillfällen i covid-19 hittills (mars-maj): 2 524

Svenskt rekord för antal intensivvårdstillfällen pga influensa, säsongen 2017-2018 (oktober-maj): 503

En normalsäsong är det ungefär 250 intensivvårdstillfällen för influensa.

http://portal.icuregswe.org/utdata/sv/home

Dödsstöten för idioterna som ÄNNU IDAG pratar om svårare influensa.
Utöver de siffror vi ser MÅSTE man lägga till att man har ett halvöppet eller halvstängt (beror på hur man ser på det) samhälle.
Tänk lite vad som hade hänt ifall samhället hade levt livet som under 2019.
Ledtråd: gångra med 5 eller 20 gånger platserna (som iofs inte finns att tillgå, ROTFL).

Ja, med fullt dumma svennes dolce vita hade man idag haft typ 50-100 tusen i behov av IVA under 2 månader (ja, och man har nog räknat bort alla andra som behöver IVA av andra skäl än covid).

Lagförslag: 5 års fängelse till alla som (med totalt avsaknad av respekt mot alla som dör och lider just nu) kallar fortfarande detta för svårare influensa.
Citera
2020-05-18, 13:01
Medlem
Hög dödlighet april

April var den dödligaste månaden i Sverige på 27 år, enligt SCB:s preliminära statistik. 10 458 dödsfall har rapporterats i Sverige under månaden.

– Vi får gå tillbaka till december 1993 för att hitta fler döda under en månad. Då dog 11 057 personer.
(AB livefeed nu om corona)

Vågar vi gissa att det har med Corona att göra....?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror att det finns mörkertal även vad gäller inrapportering om IVA-fall. Jag litar inte på någon, knappt på mig själv.

Frågan är om extraavdelningar (där covidfall vårdas) räknas som IVA? Det kan vara lurigt med begreppen. Vanliga IVA tar inte emot alla covidfall. Resten hamnar i snabbyggda extraavdelningar. Dessa kan vara fulla, medan traditionella IVA trappar ner...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Antal intensivvårdstillfällen i covid-19 hittills (mars-maj): 2 524

Svenskt rekord för antal intensivvårdstillfällen pga influensa, säsongen 2017-2018 (oktober-maj): 503

En normalsäsong är det ungefär 250 intensivvårdstillfällen för influensa.

http://portal.icuregswe.org/utdata/sv/home

Spännande siffror, räknar man intensivvårdsplatser/månad så blir COVID-19 en faktor 13 värre än influensan ett allvarligt år. Verkar väl stämma hyfsat med de extra dödsfallen också. 0.65% (13 x 0.05) dödlighet istället för 0.05% för flunsan.

Giesecke & Co skönmålar en aning då han jämför med influensa får man nog säga.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-05-18 kl. 13:03.
Citera
2020-05-18, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, friska luften är virusfri. Tyvärr har inte alla villa och kan gå ut när det är färre människor ute och även kan undvika att passera någon nära. Många bor i lägenheter i en stad, de skall passera en trappuppgång eller hiss och vem vet vilka som hostat eller spritt smittan i luften. Väl ute är det tyvärr så att många inte respekterar distansen till andra personer.

Man kan gå ut och motionera med någon och håller distansen men tyvärr finns det många idioter som inte respekterar utrymmet mellan två personer utan passar på att använda det som fri passage vid t ex löpning.
Risken att bli smittad när man går genom en trappuppgång måste ju vara extremt liten. Så liten att den statistiskt sett är värd att ta för att förbättra sin hälsa med stärkande promenader som ger motion, dagsljus och D-vitamin. Man blir garanterat inte smittad utomhus av att bara passera folk på gatan. Smittan sprids inomhus. Man blir inte smittad utomhus utan att hångla.
Citera
2020-05-18, 13:03
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det fetade ställer jag mig väldigt frågande till.

Exempelvis så spekuleras det kring att HCoV-OC43, när den introducerades första gången runt 1890, orsakade en pandemi som dödade en miljon människor:

https://en.wikipedia.org/wiki/1889%E2%80%931890_flu_pandemic

Det motsvarar sju miljoner människor idag, samtidigt som världen var mycket mindre globaliserad då. Det skulle ge HCoV-OC43 en initial dödlighet som kanske var långt högre än COVID-19, fast det idag räknas som en vanlig förkylning.

Nu har det här viruset sannolikt blivit snällare med tiden, men en delförklaring är nog att nästan alla människor utsätts för de här viruset som barn eller som unga vuxna, kanske upprepade gånger, och utvecklar ett immunförsvar mot det.

Det är svårt att veta vad de här "snälla" coronavirusen skulle ha för dödlighet och R0 i en population av både unga och gamla, där alla saknade immunitet. Sannolikt skulle spridningen bli mycket mer våldsam.
Det du fetat är inte speciellt märkligt. Smittsamhet eller risken för återinfektion minskar inte i de fall jag nämnt. Att virusen initialt hade en betydligt högre CFR är naturligt då de också var Novel från början. Naturligtvis utvecklas immunförsvaret över tid, men det jag tror är riskabelt är att utgå ifrån att det sker så snabbt att vi inom en 20-års period kommer kunna leva som vi gjorde innan pandemin

Det KAN bli så, men läget känns minst sagt svajigt.
Citera
2020-05-18, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja. Drunkning är otäcka saker. Sker oftast i vatten.

Särskilt med kläderna på.. Men nu ska vi hoppas att de kan lösa problemet med omklädning utan rum..

Det är konstigt hur vissa saker är livsfarliga i vissa länder - men går bra i andra. Viruset beter sig tydligen olika beroende på kontinenten/landet det befinner sig i.
Citera
2020-05-18, 13:05
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Snabb lockdown följt av restriktioner och munskyddspåbud hade blivit fan så mycket billigare än det här. Never ending story och oräkneligt antal collaterals pga av försämrad vårdtillgänglighet.

Ja det tror faktiskt jag med. Kan ju ha en del med det att göra att så många andra länder valde den linjen. Och nej, jag talar inte om länder som Italien med omnejd eftersom de träffades hårt direkt och införde sena lockdowns.

Hade som sagt enligt mig räckt långt med att införa tidig karantän för inresande och testa betydligt mer. Visst, turismen hade tagit en smäll, men det är inget vi lever på som andra länder plus att turismen tagit sig en smäll oavsett för alla länder. Export som är ca 50% av vår BNP påverkas som det gör oavsett av detta känns det som.

Ang. munskydd som du nämner: Täcka för munnen på offentliga platser har alltid setts som en fördel av mig. Asymtomatisk smitta är en grej och det flyger partiklar bara man pratar. Två saker FHM inte kunnat tänka sig till själva. Kanske inte är den avgörande saken som skulle ha räddat oss på egen hand, men självklart så hjälper det mer än det stjälper!
Citera
2020-05-18, 13:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är inte själva poolen som bidrar till smittspridningen i en simhall, det är omklädningsrum, toaletter och resan till poolen. För att nämna några.
Ja, det begriper jag också men då förklarar FHM det.
Citera
2020-05-18, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Alltså läs på lite...
Gärna det. Ge mig ett lästips.
Citera
2020-05-18, 13:08
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Särskilt med kläderna på.. Men nu ska vi hoppas att de kan lösa problemet med omklädning utan rum..

Det är konstigt hur vissa saker är livsfarliga i vissa länder - men går bra i andra. Viruset beter sig tydligen olika beroende på kontinenten/landet det befinner sig i.
Ja, det finns ett antal olika mutationer. Intressant hur olika de verkar bete sig. TIttar man på vissa delar av Sydostasien (där nästan samtliga länder inklusive Singapore har löjligt låga dödstal trots många smittade) så förstår man att den värsta varianten finns i Europa.

https://nextstrain.org/ncov/global
Citera
2020-05-18, 13:09
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag har tjatat om detta i flera veckor.

Just nu har vi ett ödesval. Lånad personal måste tillbaka till hemavdelningarna, men cheferna som råddar covidavdelningarna, kräver att få behålla utlånad personal.

Sommarplaneringen är ett moras.

Då är det dags att regionen tar tag i planeringen. Covid-cheferna kan inte få styra verksamheten på egen hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in