2020-05-18, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är helt sjukt, totalt sinnessjuk. Jag förstår om man är väldigt gammal och döende att det givetvis inte blir någon behandling.

Men för tusan massor av 70+ boende hemma eller äldreboende har underliggande sjukdomar men de är inte döende, många har både livskvaliit´ss Förstår även att inte alla skulle klara respiratorvård men det finns väl en otrolig massa vård innan det är så illa att respirator är ända alternativet. De får inte ens sjukhusvård eller syrgas vid luftvägssymtom utan endast palliativ vård.
Folk över 100 har vårdats och överlevt i andra länder så man bör ge alla chans att leva. Jag tycker också att det finns mycket behandling att testa innan respirator som många gamla med underliggande sjukdom inte fixar.
Citera
2020-05-18, 08:59
Medlem
tomyhockeys avatar
hur kommer det sig att sim föreningar får träna som vanligt men inte fotbollen ??
Citera
2020-05-18, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
hur kommer det sig att sim föreningar får träna som vanligt men inte fotbollen ??

Jag tycker det är larvigt men vad tror du själv att det beror på?

Fotbollen får för övrigt också träna hur mycket de vill.
Citera
2020-05-18, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Så klart det måste finnas mer än 1 000 fall i Skåne, mycket mer. Men ponera att ett test skulle ge vid handen att det ändå bara är 2-3 % som uppvisar antikroppar. Tror du fortfarande att resultatet skulle leda till att isoleringen upphörde och vardagen återgick till det normala? Eller tror du på Tegnells Stockholmsteorier även här med antikroppnivåer på 20 % ..?

Jag har förstås ingen aning men är inte alls säker på att en antikroppmätning per se skulle ge anledning till några glädjeskutt. Inte efter Spaniens resultat förra veckan.

Sen finns det ingen anledning att sitta hemma i ”total onödig isolation”. Det har aldrig varit tal om det. Och restauranger osv är fortfarande öppna, om än inte alla.

Om vi kom igång och testade brett i hela landet så skulle säkerligen resultatet visa på en stor skillnad i andel smittade mellan olika regioner/platser. Stockholm, Sörmland plus några andra städer borde ligga skapligt högt medan majoriteten i övriga Sverige inte skulle visa några högre siffror. Men om man lyckades få fram denna typ av testning och mätning, så skulle insatserna kunna bli mer kirurgiska. Som läget är idag så håller jag med FHM, det är ingen idé att smittspåra och isolera. Det måste ske på ett väldigt strukturerat sätt. I de län/regioner där smittspridningen är låg skulle man med hjälp av en effektiv testning och spårning kunna slå ner spridningen.
Men med tanke på att vi ännu inte kommit igång med någon effektiv testverksamhet så kommer nog en sådan hantering att dröja mycket länge. Vi får fortsätta med de åtgärder vi har idag under en längre period.
Citera
2020-05-18, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Folk över 100 har vårdats och överlevt i andra länder så man bör ge alla chans att leva. Jag tycker också att det finns mycket behandling att testa innan respirator som många gamla med underliggande sjukdom inte fixar.

Yngre människor har dött på äldreboenden i andra länder också.
Citera
2020-05-18, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu hoppas jag att du inte är ironisk, men jag utgår ifrån att du inte är det. Ja, jag sköljer också munnen och gurglar med Listerine. Och detta på inrådan av en läkare i läkarspalt i en tysk damtidning som jag läser. Han skrev, att så länge som viruset befinner sig i munhålan och svalget, så kan det göra stor skillnad att skölja med någon antiseptisk munskölj (han nämnde inte specifikt Listerine).

Förklä har jag inte, men en lång kappa som genast förpassas in i ett hörn och inte vidrörs mellan användningarna. Munskydd har jag inte heller, jag håller ordentligt på avstånden i stället. Borde kanske skaffa det, men känns otroligt jobbigt när FHM motarbetar och man blir nästan ensam med det (förutom asiaterna).
Jag är inte ironisk. Jag har munskydd och får många blickar när jag är ute och handlar. men det skiter väl jag i. Min hälsa är viktigare än hur andra tittar på mig. Plast förkläde har jag oxå om jag är på stormarknad och handlar. tar på mig när jag går in och slänger den efter kassan.
FHM tänker på att skydda alla möjliga saker förutom befolkningshälsa. Avråder från skyddsmask för att det ska finnas tillräcklig på sjukhus. Stänger inte ner för att ekonomin ska rulla fint.
Vem fan har utsett Tegnell till Sveriges finans minister ?!
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Får de verkligen det? Verkar dumt, för när man elitsimmar så flåsar man väldigt mycket. Och man är nära varandra när man möter den på banan bredvid på varje längd.
Citera
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Funkar för mig i alla fall. Ja, visst kan man använda vodka, men jag tror att alkoholhalten är lägre än i Listerine? Det är nog inte heller bra för immunförsvaret att börja svälja vodka flera gånger om dagen, även om det bara är en mun åt gången.

Lägre alkoholhalt i ren vodka än i sketen utspädd listerine? Du är inte myndig för att gå på systemet än va?
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:

Som Tegnell säger är utövandet av sporten (fotboll) och träningar/matcher inte det största problemet. Problemet är vad fotbollen drar med sig i supporter strömmar till barer och att större ansamlingar människor samlas för att se matcherna tillsammans.

Jag tror inte simning har samma dragningskraft. Och när dom simmar så är dom flera meter i från varandra i klorfyllda bassänger.
Citera
2020-05-18, 09:03
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Fotbollsklubbar får också träna. Vad yrar du om?
Citera
2020-05-18, 09:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Lägre alkoholhalt i ren vodka än i sketen utspädd listerine? Du är inte myndig för att gå på systemet än va?

Jag kollade och ändrade i mitt inlägg sedan, men du hann hugga på det! Listerine KÄNNS starkare än det är, men det kan ju vara något annat än alkoholen som bidrar till den brännande känslan. Jag brukar inte dricka sprit (bara vin), så jag kommer inte riktigt ihåg hur mycket vodka bränns. Men nu börjar vi bli OT.
Citera
2020-05-18, 09:05
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Får de verkligen det? Verkar dumt, för när man elitsimmar så flåsar man väldigt mycket. Och man är nära varandra när man möter den på banan bredvid på varje längd.

så står det på sim förening på min ort

Vi vill förtydliga att vår verksamhet fortsätter som förut med några små ändringar.

Några gyllene regler gäller

Stanna hemma från simundervisningen/träningen om du är sjuk
Duscha och tvätta dig ordentligt före lektioner
Kom till badet så nära lektionträningstid som möjligt
Lämna badet så snart din aktivitet är avslutad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in