Citat:
Ursprungligen postat av
Propparn
Hur förklarar du H saker som påträffas vid lekplatsen? Det logiska vore att kroppen hamnar där, för att sedan hämtas med bilen. Annars tyder det på att detaljerna är utplanterade efteråt (tveksamt).
Citat:
Ursprungligen postat av
Xeitum
Det har ältats av många och exakt i detalj hur det gått till kan man bara spekulera i. Det som många tror är det rimligaste är att H körs till stigens början på Ekuddenvägen (alt. H o bil m GM stöter ihop där). Bråk uppstår i början av stigen lr en bit in o H tappar skorna (50m in) i bråket lr vid flyktförsök. Ev. ännu längre in på stigen hinner GM ifatt H och H tuppar av i nåt handgemäng. När H ska lastas in i bilen kör man till lekplatsen o vid själva ilastningen ramlar en del prylar ut. Cigarettfimpen behöver inte vara kopplat till detta händelseförlopp.
Efter all denna tid trodde jag att ni hade förstått, men icke.
Alltså, så här
tror jag att det ligger till (för femtielfte gången):
Första skeendet: Hanna är ute med hunden vid typ 02:15 till 02:20 och hör bråket från "mitt i Kohagen" alternativt bort mot Ekuddenvägen. När bråket är över och det blir tyst, säger Hanna i radion 2017 (vilket hon flera år tidigare hade sagt till användaren Gatsten) att bilen
åkte från platsen -
att den vände vid infarten till Bäcken för att sedan köra tillbaka upp mot Marieforsleden.
Den bilen i just detta det första skeendet är aldrig vid lekplatsen! Det är omöjligt därför att Hanna är på just gång-/cykelvägen där och då och säger att hon inte såg någon bil komma körande där! Den här bilen kör sannolikt mot Lockerud/Bråten, där den observeras av "vittnet på Lockerud".
Andra skeendet: Samma bil som i det första skeendet lämnade Ekuddenvägen, återkommer runt tio minuter senare "i samma ärende" - eller så är det annan bil som kommer till Kohagen i samma ärende. Men oavsett vilken bil det är som kommer, har de överfallet mot Helena gemensamt!
Det är den här bilen (!) som killarna på Hällristningsvägen ser komma på gång-/cykelvägen från Ekuddenvägen vid typ 02:35 och sedan ser den igen komma på väg tillbaka ut mot Ekuddenvägen vid kanske 02:45. Omkring åtta minuter senare kan det vara den bilen som Viking711 observerar vid Sjöängen, på väg mot Lugnås. Just den här - den "andra" bilen - är den som kör bort till lekplatsen, kanske för att lasta i Helenas kropp. Det är därför som några av Helenas tillhörigheter senare hittas.
Blev det klart nu?
1) Bilen som Hanna hör finns vid Ekuddenvägen runt 20:15 till 20:20 och lämnar sedan helt och hållet området! Den bilen kör aldrig in på gång-/cykelvägen och är aldrig på lekplatsen!
2) Bilen som killarna ser är den bilen som med anledning av det som just hade hänt,
återkommer till området, fast kanske tio minuter senare! Det är också den bilens närvaro på lekplatsen som gör att några av Helenas tillhörigheter senare hittas.
Jag blir ärligt förvånad över att en gammal användare som Xeitum och även hyggligt närvarande Propparn fortfarande inte verkar ha förstått sambanden. Eller är ni båda på något sätt inblandade och njuter av att "spela Allan" och "skjuta sönder"?