2020-05-16, 23:01
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Så "oväntat" att du kom in och dissar de mindre ljusa bilarna tillhörande bland andra PN, nu när temperaturen börjar stiga angående Hanna och hennes vittnesmål. Är det bråttom nu att störa diskussionen? Lönlöst att du försöker. Sakta men säkert kokar vi nu ner de aktuella namnen.

Att Gatsten 2011 kan citera Hanna, vad hon offentligen säger först 2017, visar att polisen i Mariestad har fuckat upp rejält beträffande en av de mest intressanta vittnena. De har helt enkelt missat att fråga henne om hon hörde bilen åka iväg och i så fall norrut eller söderut på Ekuddenvägen. Det finns inte med i förhören...

Loudamus är inte ett förstahandsvittne*, vilket han/hon själv säger, men Loudamus är 100% trovärdig. Det går jag i god för. Notera att jag hatar antaganden. Att Loudamus är trovärdig är inte ett antagande.

Någon måste göra polisen uppmärksam på att det finns ett helt nytt uppslag att arbeta vidare på...

* Förstahandsvittnet har kontaktat polisen. Loudamus hade mycket nära kontakt med föstahandsvittnet, som nu har avlidit.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2020-05-16 kl. 23:27.
Citera
2020-05-17, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Men jag har spontant några funderingar kring detta.

Om hon åkte med i bilen

1. Hade det varit taxi, svarttaxi eller obekant som hade kört henne hem så antar jag att hon inte hade visat föraren ned på en cykelväg utan använt bilvägen.

2. Om personer i bilen hade som mål att ge sig på Helena ser jag det som ett stort aber att ge sin in på cykelvägen och därefter ge sig på henne precis bakom hennes hem, de borde åkt någon annanstans.

3. Eftersom hennes saker ligger utspridda vid platsen känns det rimligt att anta att hangemänget började utanför bilen.

Om hon hade promenerat

1. Om hon var förföljd så hade väl personerna gett sig på henne tidigare, inne på cykelvägen, annars har jag svårt att se att Helena skulle fortsätta ända ned till lekparken utan istället gått in bland husen, med en bil smygandes bakom.

2. Om det är rätt bil vittnena såg så tycker jag tiden är alldeles för tajt för att de skulle ha kunnat vänta på Helena, bilen borde då ha passerat Helena på cykelvägen. I såfall visste de även var Helena skulle gå.

Slutsatser

Personerna i bilen kände till både området och därmed även Helena. Det är troligt att Helena hade fått skjuts hem och att det verkliga bråket skedde i samband med att Helena klev ur bilen. Hade de börjat bråka eller haft syften att skada henne från början är platsen idiotisk att välja.

Eftersom hon setts promenera över bron bör hon ha träffat på någon längs vägen.

Repeterar inlägg från 2011 som är intressant. Vill bara fylla på med att gm2 kan ha inväntat H och gm1 med bil vid lekplatsen. Kanske förklarar cigarettfimpar vid platsen?
Citera
2020-05-17, 13:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Repeterar inlägg från 2011 som är intressant. Vill bara fylla på med att gm2 kan ha inväntat H och gm1 med bil vid lekplatsen. Kanske förklarar cigarettfimpar vid platsen?

Den varianten är ju inte aktuell, eftersom Hanna säger att bråket skedde i riktning mot "mitt i dungen" (vilket Pelle Jenvén visar i ett tv-inslag) alternativt "bort mot Ekuddenvägen" (som jag har för mig att Hanna vid något tillfälle beskrev det som). Men överlag framgår det att Hanna hörde bråket ganska "mitt i dungen". Och eftersom Hanna också nu bevisligen säger att hon hörde att "de" (det skränande "ungdomsgänget") åkte iväg (!), faller din idé om möjligt ännu plattare. Dessutom hörde Hanna ljudet från en bildörr/flera bildörrar från Ekuddenvägen. Så, glöm ett "inväntande" med bil vid lekplatsen!

Propparna, du har en förmåga att ibland vilja röra till saker i vissa specifika lägen. Det har varit några tillfällen nu som du trasslar. Varför är det så?

I övrigt känns det som att Hannas uttalande i radion 2017 kom som ett ovälkommet inslag för några personer - särskilt nu när det lyfts fram.
Senast redigerad av Ugglan. 2020-05-17 kl. 13:28.
Citera
2020-05-17, 14:16
Medlem
Citat:

Propparna, du har en förmåga att ibland vilja röra till saker i vissa specifika lägen. Det har varit några tillfällen nu som du trasslar. Varför är det så?.

Hur förklarar du H saker som påträffas vid lekplatsen? Det logiska vore att kroppen hamnar där, för att sedan hämtas med bilen. Annars tyder det på att detaljerna är utplanterade efteråt (tveksamt).
Senast redigerad av Propparn 2020-05-17 kl. 14:55.
Citera
2020-05-17, 15:49
Medlem
Har nu läst igenom inlägg av Viking711, Prytz67, Gatsten m.fl. fr. 2011.

Viking anger ganska exakt tidpunkt för när han såg bilen.
Det mest anmärkningsvärda med inlägg från Prytz67 är att han ”dissar” hundvittnet Hannas uppgifter helt. Han tror på AE som gm! Han förklarar att han, tillsammans med blondinen som var i sällskap, såg H gå ensam över torget och sedan vika höger efter Dukabutiken. Uppgiften att H även var ensam när hon började gå på bron kom inte från honom själv utan från andra som var ute den natten, förklarar han.

Sammantaget känns han ”äkta” trots en del konstigheter i sina inlägg.
Citera
2020-05-17, 16:21
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Har nu läst igenom inlägg av Viking711, Prytz67, Gatsten m.fl. fr. 2011.

Viking anger ganska exakt tidpunkt för när han såg bilen.
Det mest anmärkningsvärda med inlägg från Prytz67 är att han ”dissar” hundvittnet Hannas uppgifter helt. Han tror på AE som gm! Han förklarar att han, tillsammans med blondinen som var i sällskap, såg H gå ensam över torget och sedan vika höger efter Dukabutiken. Uppgiften att H även var ensam när hon började gå på bron kom inte från honom själv utan från andra som var ute den natten, förklarar han.

Sammantaget känns han ”äkta” trots en del konstigheter i sina inlägg.

Du missar helt att han försöker plantera att hans vänner sett Helena framför polishuset. Samma lögner försöker Kastiljen och 14jun92 försöka plantera i tråden. Att han hänvisar till "vänner" eller "kompisar" som springer omkring betyder inte att han själv är saklig.

Jag har svårt att förena tanken om en vit bil som åker från Hanna, förbi Radbyvittnet och sedan observeras av på Bråtenvägen (enl. Loudamus källa) med Prytz67:s lögner. Det är en sak jag skall fundera på någon dag. Men lögnare är Prytz67 definitivt.
Citera
2020-05-17, 17:51
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Hur förklarar du H saker som påträffas vid lekplatsen? Det logiska vore att kroppen hamnar där, för att sedan hämtas med bilen. Annars tyder det på att detaljerna är utplanterade efteråt (tveksamt).

Det har ältats av många och exakt i detalj hur det gått till kan man bara spekulera i. Det som många tror är det rimligaste är att H körs till stigens början på Ekuddenvägen (alt. H o bil m GM stöter ihop där). Bråk uppstår i början av stigen lr en bit in o H tappar skorna (50m in) i bråket lr vid flyktförsök. Ev. ännu längre in på stigen hinner GM ifatt H och H tuppar av i nåt handgemäng. När H ska lastas in i bilen kör man till lekplatsen o vid själva ilastningen ramlar en del prylar ut. Cigarettfimpen behöver inte vara kopplat till detta händelseförlopp.
Citera
2020-05-17, 19:51
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

Jag tror att en nyckel till att förstå skeendet är att Hanna hör upprörda mansröster. Männen har inte tvekat att gapa och de har inte heller försökt tysta Helena. Jag tror därför att dödsfallet är en olyckshändelse, ett ögonblicks verk.

Från den stunden måste du agera på nytt sätt. Nu måste du undvika folk. Det skall ha festats på Ekudden och ungdomar skall ha haft något bilrace där. Att frakta ut en kropp till en bil på Ekuddenvägen kan ha bedömts som en större risk än att frakta den från lekplatsen.

Baserat på att Hanna lyckas höra vad Helena säger tror jag att hon befinner sig en bit in i hagen, nära där skorna fanns men på öster sida om skorna.

Hanna säger att männen talar i mun på varandra. Det brukar man göra när man är osams. Även det tyder på att en gemensam plan saknas.

Helena har förmodligen blivit åtminstone medvetslös nära platsen där hennes skor finns. Har de för avsikt att föra bort henne finns inget skäl varken för henne eller dem att droppa skorna. Tvärtom tror jag att skorna trillar av under bärandet.

Hon lär bäras på normalt sätt så att någon håller henne under armarna. I det läget finns ingen yttre påverkan på fingrarna som gör att ringar glider av. På samma sätt kommer en eventuell ryggsäck att tätas då den befinner sig mellan en av bärarnas bröst och Helenas rygg.

Vid momentet när Helena skall baxas in i bilen kan tillhörigheter ha trillat ur.

Exakt vad som hänt i hagen är svårt att veta. Men jag ser alltså på händelseförloppet exakt som Xeitum:
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det har ältats av många och exakt i detalj hur det gått till kan man bara spekulera i. Det som många tror är det rimligaste är att H körs till stigens början på Ekuddenvägen (alt. H o bil m GM stöter ihop där). Bråk uppstår i början av stigen lr en bit in o H tappar skorna (50m in) i bråket lr vid flyktförsök. Ev. ännu längre in på stigen hinner GM ifatt H och H tuppar av i nåt handgemäng. När H ska lastas in i bilen kör man till lekplatsen o vid själva ilastningen ramlar en del prylar ut. Cigarettfimpen behöver inte vara kopplat till detta händelseförlopp.

Att bilen först tycks ha åkt till Radbyn kan bero på det som jag tror Ugglan nämner, att man vill ha plast, rep eller andra redskap. Förmodligen handlar det om att skydda bilen från kontaminering annars hade det varit rimligare att hämta Helena direkt till bilen.
Citera
2020-05-17, 21:03
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:

Efter all denna tid trodde jag att ni hade förstått, men icke.

Alltså, så här tror jag att det ligger till (för femtielfte gången):

Första skeendet: Hanna är ute med hunden vid typ 02:15 till 02:20 och hör bråket från "mitt i Kohagen" alternativt bort mot Ekuddenvägen. När bråket är över och det blir tyst, säger Hanna i radion 2017 (vilket hon flera år tidigare hade sagt till användaren Gatsten) att bilen åkte från platsen - att den vände vid infarten till Bäcken för att sedan köra tillbaka upp mot Marieforsleden. Den bilen i just detta det första skeendet är aldrig vid lekplatsen! Det är omöjligt därför att Hanna är på just gång-/cykelvägen där och då och säger att hon inte såg någon bil komma körande där! Den här bilen kör sannolikt mot Lockerud/Bråten, där den observeras av "vittnet på Lockerud".

Andra skeendet: Samma bil som i det första skeendet lämnade Ekuddenvägen, återkommer runt tio minuter senare "i samma ärende" - eller så är det annan bil som kommer till Kohagen i samma ärende. Men oavsett vilken bil det är som kommer, har de överfallet mot Helena gemensamt! Det är den här bilen (!) som killarna på Hällristningsvägen ser komma på gång-/cykelvägen från Ekuddenvägen vid typ 02:35 och sedan ser den igen komma på väg tillbaka ut mot Ekuddenvägen vid kanske 02:45. Omkring åtta minuter senare kan det vara den bilen som Viking711 observerar vid Sjöängen, på väg mot Lugnås. Just den här - den "andra" bilen - är den som kör bort till lekplatsen, kanske för att lasta i Helenas kropp. Det är därför som några av Helenas tillhörigheter senare hittas.

Blev det klart nu?

1) Bilen som Hanna hör finns vid Ekuddenvägen runt 20:15 till 20:20 och lämnar sedan helt och hållet området! Den bilen kör aldrig in på gång-/cykelvägen och är aldrig på lekplatsen!
2) Bilen som killarna ser är den bilen som med anledning av det som just hade hänt, återkommer till området, fast kanske tio minuter senare! Det är också den bilens närvaro på lekplatsen som gör att några av Helenas tillhörigheter senare hittas.

Jag blir ärligt förvånad över att en gammal användare som Xeitum och även hyggligt närvarande Propparn fortfarande inte verkar ha förstått sambanden. Eller är ni båda på något sätt inblandade och njuter av att "spela Allan" och "skjuta sönder"?
Senast redigerad av Ugglan. 2020-05-17 kl. 21:18.
Citera
2020-05-17, 21:18
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag tror att en nyckel till att förstå skeendet är att Hanna hör upprörda mansröster. Männen har inte tvekat att gapa och de har inte heller försökt tysta Helena. Jag tror därför att dödsfallet är en olyckshändelse, ett ögonblicks verk.

Från den stunden måste du agera på nytt sätt. Nu måste du undvika folk. Det skall ha festats på Ekudden och ungdomar skall ha haft något bilrace där. Att frakta ut en kropp till en bil på Ekuddenvägen kan ha bedömts som en större risk än att frakta den från lekplatsen.

Baserat på att Hanna lyckas höra vad Helena säger tror jag att hon befinner sig en bit in i hagen, nära där skorna fanns men på öster sida om skorna.

Hanna säger att männen talar i mun på varandra. Det brukar man göra när man är osams. Även det tyder på att en gemensam plan saknas.

Helena har förmodligen blivit åtminstone medvetslös nära platsen där hennes skor finns. Har de för avsikt att föra bort henne finns inget skäl varken för henne eller dem att droppa skorna. Tvärtom tror jag att skorna trillar av under bärandet.

Hon lär bäras på normalt sätt så att någon håller henne under armarna. I det läget finns ingen yttre påverkan på fingrarna som gör att ringar glider av. På samma sätt kommer en eventuell ryggsäck att tätas då den befinner sig mellan en av bärarnas bröst och Helenas rygg.

Vid momentet när Helena skall baxas in i bilen kan tillhörigheter ha trillat ur.

Exakt vad som hänt i hagen är svårt att veta. Men jag ser alltså på händelseförloppet exakt som Xeitum:

Att bilen först tycks ha åkt till Radbyn kan bero på det som jag tror Ugglan nämner, att man vill ha plast, rep eller andra redskap. Förmodligen handlar det om att skydda bilen från kontaminering annars hade det varit rimligare att hämta Helena direkt till bilen.

Ja, det är väl ungefär där de flesta landar, givetvis med visst mått av osäkerhet, o vissa gradskillnader.

Sedan finns ju den här andra bilen som sägs ha setts stå parkerad på cykelvägen knappa timmen efter den mindre ljusa dito. Ljus brun lr beige, ev. metallic med rails på taket. Det har väl inte heller klarlagts vems det var o vad den gjorde där.?

I.o.m att inget har hörts om saken kan man ju dra vissa alternativa slutsatser. Den var inblandad, lr vittnet ljuger, lr polisen vet nu vad det var för bil men kniper, lr den var inblandad i ett annat grövre brott. Det sista alt. borde vara uteslutet, så vida det inte var ett annat mord/dråp, o det kan nog strykas. Möjligen kan innehavaren sysslat med sådant att han rent allmänt starkt ogillade allt vad poliser heter, o kanske känner likadant i dag.
Citera
2020-05-17, 21:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Min fetning: OK, du menar nu att man kommer tillbaka ("andra vändan") typ tio minuter senare för att lasta in kroppen i bilen på lekplatsen? Var det så du menade? Sorry, i så fall förstår jag att du har förstått! Återstår bara Propparn, då.
Citera
2020-05-17, 22:59
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Min fetning: OK, du menar nu att man kommer tillbaka ("andra vändan") typ tio minuter senare för att lasta in kroppen i bilen på lekplatsen? Var det så du menade? Sorry, i så fall förstår jag att du har förstått! Återstår bara Propparn, då.
Såg inte ditt inlägg där vid 21. Därav uteblivet svar. Angående din punkt 1). 02.- Antar jag du menar o inte 20.-.

Mitt inlägg om troligt händelseförlopp var i första han riktat till propparn o hans undran över hur saker tillhörande H hittades vid lekplatsen, en relativt nedtrimmad version utan anspråk på detaljerat förlopp.

Förstår mkt väl hur du menar att kan ha gått till, o det låter inte alls omöjligt. Som alltid i fall där man är beroende av vittnesuppgifter infaller dock viss osäkerhet o uppgifterna kan ibland tolkas på olika sätt bla pga att t.ex osäkra tidsangivelser kan ge olika möjliga scenarios, typ tidigast möjliga tid där o senast möjliga tid där o.s.v.

I detta fall har jag inga problem med att GM kanske for ner till problemområdet o återvände efter 10-15 minuter.

Skulle jag vara inblandad skulle jag nog inte erkänna det här o nu iaf. Allanspel uppstår kanske i betraktarens ögon, även om det inte var skribentens avsikt, skulle tro att du själv nån gång blivit beskylld för liknade egenskaper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in