Citat:
Jag tror att det absolut sista som Sveriges ekonomi för närvarande behöver är en lockdown.
Jag tror att folk generellt mår mycket sämre sittandes under en sten istället för att leva sitt vanliga normala liv.
Jag tror vidare icke på att det finns någon uppsida då viruset inte kommer att försvinna bara för att vi går till lockdown.
Det finns med andra ord ingenting positivt..allt är bara grava negativa följder.
Jag tror att folk generellt mår mycket sämre sittandes under en sten istället för att leva sitt vanliga normala liv.
Jag tror vidare icke på att det finns någon uppsida då viruset inte kommer att försvinna bara för att vi går till lockdown.
Det finns med andra ord ingenting positivt..allt är bara grava negativa följder.
Men, vem förespråkar lockdown?
Har Ni och övriga som tycker det är ok att sprida en samhällsfarlig smitta någon låsning vid det?
Det enda vi behöver göra är exakt vad vi gör, bara att Alla gör det även "de riskfria", distansering och hög hygien.
Lägg till testa och isolera de positiva för att snabba på processen, thats it, ingen lockdown.
Spridningstakten säger att det räcker och går snabbare ju fler som följer.
Tills vi har testresultat som säger hur immuniteten ser ut är det enda vettiga vägen, har vi hög immunitet däremot så kan vi släppa restriktionerna och köra på för då har sannolikt de flesta som ska insjukna/dö sannolikt redan gjort det.
Att testerna alternativt resultatet från testerna uteblir/ej redovisas kan bero på att resultatet inte är vad de hoppats på när det kommer till immunitet, snarare tvärtom, det jag sett tyder på det när det trycks på om strikt hygien, håll distansen och den utökade skyddsstrategin inom vården och äldrevården.
Oavsett hur hårt vår ekonomi tar stryk i detta så är det inte pga. att vi håller distansen och tvättar händerna, det beror inte på att krogar får stänga för svenskar inte går ut eller att idrott inte pågår, det beror på att resten av världen håller stängt och ända tills de öppnar så kommer vi vara där vi är.
Det vi kan göra är att se till att få vara med sedan när det öppnas upp igen, får vi inte det för vi betraktas som spetälska så kommer vi få reda på vad ekonomisk katastrof är.
Så, är det vettigt att försöka lägga sig på samma nivå som de länder vi vill interagera med genom att få ner smittspridningen till deras nivå under detta fönster vi har när inget vi gör påverkar vår ekonomiska position mot omvärlden eller ska vi köra på så mycket det går istället och hoppas på att krog och nöjeslivet ska rädda den svenska ekonomin?
Börjar ana en viss desperation hos Er, har ni möjligen investeringar i högriskpapper som snart faller ut?
Känns som det då Ni närmast agiterar istället för diskuterar...