2020-05-17, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Ursäkta om jag var bitsk. Du har emellanåt en väldigt paternalistisk ton, som är väldigt triggande för mig, speciellt på ett diskussionsforum som FB.

Din kommentar om steroider var ungefär det jag funderade om - en utveckling av den hade varit intressant. Den frågan verkar det komma nya åsikter om sådär varannan vecka.

Ok, då förstår jag. Jag försöker svara så gott jag kan på alla möjliga frågor. Tråkigt om du uppfattar det så.
Citera
2020-05-17, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Vad jag förstått(som vanlig outbildad) så skedde muterringen fladdermus till Människa pga ett misstag viruset gjorde, just ett virus vart fel och råkade hamna hos en människa och pga av misstaget råkade det passa??

Om det är så skall det till osannolik otur för att ett virus skall överföras till en människa,

Sen har man alltid hört att ett virus har ingen nytta av att förgöra den kropp den sitter på så därför muterar viruset till snällare variant..
Stämmer detta? Och beror en sådan mutering också pga misstag

Vi vet fortfarande inte säkert hur smittan överfördes till människor. Konsensus är att de troligen har kommit från fladdermöss som bar på ett liknande virus som muterade så kraftigt att viruset sedan kunde överföras till oss människor. Myrkottar kan ha varit en mellanvärd.

Det är därför viktigt att ha koll på fladdermöss och kartlägga potentiella farliga virus som kan orsaka framtida pandemier.

Ja, virus har ingen nytta av att förgöra sin värd. Utan en värd dör ju viruset. Ja det beror också på små mutationer.
Citera
2020-05-17, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Virus är minst sagt misstänkliggjorda. Kan vi komma att se en utveckling som liknar synen på bakterier. Från usch och farliga, till uppdelning nyttiga och onyttiga för människan? Eller t.o.m. studier av virus av intresse för just dem?

Nu verkar studiet av virus vara fokuserat på EN av många aspekter. Nämligen virus negativa påverkan på människan. Virussjukdomar.

Motsvarande ensidiga fokus hade varit konstigt om det skett inom andra områden. T.ex. vid studiet av djur, växter och mineraler.

Inte på det sättet tror jag. Däremot forskas det på olika genetiska behandlingar där man använder ett ofarligt virus som skal med en konstgjord arvsmassa inuti som är tänkt att koda för ett protein (ex antikropp) som ska bekämpa specifika cancersjukdomar eller kroniska infektionssjukdomar.
Citera
2020-05-17, 20:45
Medlem
eekens avatar
Covid-19 är en bluff. Viruset har aldrig isolerats och testet testar ej för covid-19 utan för DNA förändringar som man kan få utav flera olika saker t ex lunginflammation eller cancer mm. Folk dör men ej utav covid 19. Oavsett dödsorsak så bokför man alltid dödsfallet som covid-19 om patienten har testat positivt för covid-19. Allt är en psykologisk operation skapad av NWO för införa en totalitär stat. Och de verkar lyckas rätt bra med det.
Citera
2020-05-17, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej alla flashbackare,

I ex Italien och Spanien som har de högsta dödstalen hittills i världen umgås/bor man över generationsgränserna. I Sverige gör man inte det. Många av våra 80+ var redan långt före denna pandemi socialt isolerade. Lite sorgligt, men i detta fall räddar det dem/oss.
Detta gav (enligt mina personliga åsikter) Sverige turen att få mer tid och möjligheten att successivt kunna utöka antalet intensivvårdsplatser och styra om sjukvården mm.

Varsågod ställ gärna era frågor
Snart har sverige högst döda av alla länder totalt.'

Vad säger du om det?
Citera
2020-05-17, 21:05
Medlem
Abalams avatar
Hej,

Börjar kvickna till efter ett par veckor på sjukhus efter bekräftad Covid-19.

Det som jag funderar på mest är hur det nu är med immunitet/antikroppar. Vet man överhuvudtaget om vi som drabbats hårdare har byggt upp något försvar eller bör man säga upp sig från jobbet och köpa en stuga i vildmarken för att undkomma det i fortsättningen?

Läkaren hade inget jättekonkret svar på den frågan när jag blev utskriven. Svaret löd ungefär att man bör ha en motståndskraft mot viruset och att man inte drabbas lika hårt nästa gång...

Har inte läst hela tråden så ber om ursäkt om frågan redan har ställts.
Citera
2020-05-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeken
Covid-19 är en bluff. Viruset har aldrig isolerats och testet testar ej för covid-19 utan för DNA förändringar som man kan få utav flera olika saker t ex lunginflammation eller cancer mm. Folk dör men ej utav covid 19. Oavsett dödsorsak så bokför man alltid dödsfallet som covid-19 om patienten har testat positivt för covid-19. Allt är en psykologisk operation skapad av NWO för införa en totalitär stat. Och de verkar lyckas rätt bra med det.

Nej, det stämmer absolut inte. SARS CoV-2 har virusisolerats många gånger på olika platser i världen i vero celler. Aktuella RT-PCR tester påvisar SARS CoV-2 som orsakar sjukdomen covid-19.
Citera
2020-05-17, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abalam
Hej,

Börjar kvickna till efter ett par veckor på sjukhus efter bekräftad Covid-19.

Det som jag funderar på mest är hur det nu är med immunitet/antikroppar. Vet man överhuvudtaget om vi som drabbats hårdare har byggt upp något försvar eller bör man säga upp sig från jobbet och köpa en stuga i vildmarken för att undkomma det i fortsättningen?

Läkaren hade inget jättekonkret svar på den frågan när jag blev utskriven. Svaret löd ungefär att man bör ha en motståndskraft mot viruset och att man inte drabbas lika hårt nästa gång...

Har inte läst hela tråden så ber om ursäkt om frågan redan har ställts.

Hej,

Kan gärna repetera mitt svar igen. Majoriteten av de som får covid-19 blir immuna (dock ännu oklart hur länge). I det enskilda fallet är det svårt att säga innan det finns ett godkänt antikroppstest som kan testa IgG-antikroppar. Chansen är hög att du har fått en motståndskraft mot viruset (precis som din läkare svarade) och om du utsätts för viruset igen är chansen hög att du inte blir sjuk eller bara får milda symptom.
Citera
2020-05-17, 21:43
Medlem
Abalams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej,

Kan gärna repetera mitt svar igen. Majoriteten av de som får covid-19 blir immuna (dock ännu oklart hur länge). I det enskilda fallet är det svårt att säga innan det finns ett godkänt antikroppstest som kan testa IgG-antikroppar. Chansen är hög att du har fått en motståndskraft mot viruset (precis som din läkare svarade) och om du utsätts för viruset igen är chansen hög att du inte blir sjuk eller bara får milda symptom.

Tack för svaret och tack för att du ställer upp med denna tråd.
Citera
2020-05-17, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
Snart har sverige högst döda av alla länder totalt.'

Vad säger du om det?

Det stämmer inte. Sverige har inte högst dödstal av alla länder.

När jag skrev att de äldre i Sverige var socialt isolerade menade jag att många äldre tyvärr är socialt ganska ensamma och att vi i Sverige inte umgås med varandra över generationsgränserna såsom i Italien och Spanien. De sjukare äldre som bor på äldreboenden tror jag tyvärr också är ganska ensamma. Det var så i alla fall när jag i början av min sjukvårdskarriär arbetade på sjukhem både som sjukvårdsbiträde och SSK.
De fick sällan besök.
Det jag glömde var att äldreomsorgen har ändrats kraftigt. Tyvärr kom smittan in på äldreboenden där troligen personal med sin fysiskt nära kontakt med sina äldre har spridit smittan. Hemtjänsten med många personer som besöker olika äldre och också har fysisk nära kontakt har tyvärr antagligen också bidragit till våra höga dödstal. Jag har tidigare kommenterat detta och det är ytterst beklagligt.

Vi är mitt uppe i pandemin. Man ska vara väldigt försiktig att i denna tidiga fas jämföra dödstal mellan länder. Dödstalen avspeglar f f a hur mycket spridning covid-19 har fått i en riskgrupps population.
Sverige har en mycket hög andel i riskgrupp i förhållande till sin befolkningsmängd. Många äldre multisjuka som kunnat överleva så länge, tack vare en hög levnadsstandard och högkvalificerad sjukvård globalt sett. I många fattigare länder finns det inte lika många äldre multisjuka eftersom de redan har dött tidigare.
Citera
2020-05-17, 22:04
Medlem
Nippleslips avatar
Det här tycker jag är riktigt intressant. Inriktning mot att hämma inflammation som Covid orsakar.
Kancera som är ett svenskt bolag ger sig in i kampen mot Covid.
Pratas ju mycket om cytokin-storm som drabbar kroppen och slår ut organ och orsakar stora skador.
Har du nån tanke om det här?

https://news.cision.com/se/kancera-ab/r/kancera-ansoker-om-tillstand-for-fas-ii-studie-med-kand567-i-covid-19-patienter,c3110950
Citera
2020-05-17, 22:10
Medlem
RickRozays avatar
Du har svarat på min fråga för minst en månad sen, men nu undrar jag:

i och med att jag tillfrisknade runt månadsskiftet mars/april så har jag sedan flera veckor återgått till normala livet.
Problemet är detta:

i torsdags transporterade jag ett stort bord hem till mig, bordsskivan i massiv ek, kanske 60 kilo som jag samma kväll byggde ihop. Jag blev så överutmattad att jag upplever skov. Jag är fortfarande utmattad efter den kvällen, medans jag innan sjukdomen hade varit pytteliten sliten nästa dag, men efter infektionen får jag och min 68 åriga mor såna här skov vid överansträngning.

Symptomen är dyspneliknande känslor i lungorna, trötthet, och ibland behov av att vila. Helt enkelt börjar allt att suga så fort man jobbar tungt. Vi är bägge i övrigt friska, inga hjärt och lungsjukdomar.
Senast redigerad av RickRozay 2020-05-17 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in