Citat:
Ursprungligen postat av
Detevigaaviga
Snart har sverige högst döda av alla länder totalt.'
Vad säger du om det?
Det stämmer inte. Sverige har inte högst dödstal av alla länder.
När jag skrev att de äldre i Sverige var socialt isolerade menade jag att många äldre tyvärr är socialt ganska ensamma och att vi i Sverige inte umgås med varandra över generationsgränserna såsom i Italien och Spanien. De sjukare äldre som bor på äldreboenden tror jag tyvärr också är ganska ensamma. Det var så i alla fall när jag i början av min sjukvårdskarriär arbetade på sjukhem både som sjukvårdsbiträde och SSK.
De fick sällan besök.
Det jag glömde var att äldreomsorgen har ändrats kraftigt. Tyvärr kom smittan in på äldreboenden där troligen personal med sin fysiskt nära kontakt med sina äldre har spridit smittan. Hemtjänsten med många personer som besöker olika äldre och också har fysisk nära kontakt har tyvärr antagligen också bidragit till våra höga dödstal. Jag har tidigare kommenterat detta och det är ytterst beklagligt.
Vi är mitt uppe i pandemin. Man ska vara väldigt försiktig att i denna tidiga fas jämföra dödstal mellan länder. Dödstalen avspeglar f f a hur mycket spridning covid-19 har fått i en riskgrupps population.
Sverige har en mycket hög andel i riskgrupp i förhållande till sin befolkningsmängd. Många äldre multisjuka som kunnat överleva så länge, tack vare en hög levnadsstandard och högkvalificerad sjukvård globalt sett. I många fattigare länder finns det inte lika många äldre multisjuka eftersom de redan har dött tidigare.