2020-05-17, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongsoda
Har läst det nånstans. Spør arkivmästaren VG. Men 1+1=2 vill du sätta upp kameror efter du har bott där 50 år så är man rädd?
Väldigt misstänksamt att det skulle ske precis dagen förre också.

Link ?
Citera
2020-05-17, 20:05
Medlem
Rhingarikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
VG med nye detaljer om jakten på den antatte motparten.

Politiet skal ha greid å spore opp to konkrete Bitcoin-kjøp som de mener skal være en del av forberedelsene til det som skulle skje i oktober 2018.

- Et kjøp ble gjort den 7. juli 2018
- Det andre kjøpet ble gjort den 10. juli 2018

Etterforskningen viser at de to Bitcoin-kjøpene ble gjort gjennom to vekslingstjenester:

- KuCoin
- Huobi

Begge kjøpene kan knyttes til eposten som tilhørte en sørlandsmann som ble utsatt for ID-tyveri.
Videre peker begge kjøpene mot spor fra Oslo.

På tidspunktene kjøpene ble gjort skal TH og AEH ha vært på hytta på Kvitfjell.

I følge VGs opplysninger skal den antatte motparten ha gjennomført minst 10 transaksjoner inn på en konto for Bitcoin som skulle brukes til å kommunisere og forhandle.

Fra januar 2019 ble forhandlingsplattform byttet - fra Bitcoin til krypterte e-poster.
Den 27. januar fikk advokat SH en kryptert e-post via nettverket Tor, i følge VGs kilder.

E-posten var skrevet med store bokstaver og en blanding av engelsk og gebrokkent norsk, tilsvarende trusselbrevet. Språkesperter mener at det er sannsynelig at det er samme avsender.

Avsenderen ga uttrykk for å være oppgitt over TH, i følge VG.
Den antatte motparten ga TH en frist på to uker på å innfri deler av pengekravet.

Ingenting ble betalt, men før fristen gikk ut kjøpte TH Monero for nesten 30 millioner kroner.

Så skjedde det lite i flere måneder. Men da politiet gikk vekk fra kidnappingsporet og endret hovedhypotese sommeren 2019, kom det plutselig en ny kryptert e-post med nye krav.

Dagen etter ble flere millioner overført og kravet ble delvis innfridd.

Siden har det vært stille.

Du har tydeligvis inside fra VG Hva annet spennende kan du fortelle?
Citera
2020-05-17, 20:07
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg støtter Mulholland og POIROT sine synspunkter idag Godt tenkt

At noen har rigga et åsted, fordi det skal se ut som det er rigga og etter en tids etterforsking, så skal TH bli mistenkt?

De kan tro på det de som vil.
Citera
2020-05-17, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Det var vel et familiemedlem ? Finnes det noe i media som linker VE til saken eller er det kun øansert her på forumet?
Jeg vet ikke hvem VE er. Men hvis en person er i slekt med TH og ikke i slekt med AE, vil den personen være i familie med AE. Jeg vet ikke hvor nær familie det må være for at det er naturlig å omtale en person som familiemedlem.

I tillegg vil også personer som er i slekt med AE kunne omtales som familiemedlem.
Citera
2020-05-17, 20:10
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhingariki
Du har tydeligvis inside fra VG Hva annet spennende kan du fortelle?
Jeg ser ikke noe nytt bortsett fra at motparten brukte ny epostadresse begge gangene.
Citera
2020-05-17, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007
Interessant, og enig med den danske politimannens tanker. Registrerer at også han kaller det for den perfekte forbrytelse.

Det virker på mig som om, at politiet mener at vide hvad der sket - dette ud fra at de siger, at de mener at have et klart billede af motiv, og de efter THs anholdelse meldte ud at de forventede at anholde to yderligere gerningsmænd (selvom det kun blev RU, så de må have en mere i kikkerten). Men hvis de ikke formår at bevise det de mener at vide er sket, så er det vel også et eller andet sted også det perfekte drab.

Kurt Kragh (den tidligere efterforsker i artiklen) mener at TH skulle have betalt sine medgerningsmænd, og dermed være den som har det egentlige motiv for at AEH bliver dræbt. Hvis vi antager, at RU har fået krypto-rollen og de 10 mill, så holder den. Så mangler der en som har udført selve drabet.

Det skurrer dog lidt i mine ører, at en mand i så stor kontrol skulle lægge så stor tillid ud til andre, og med et i tanke at de skulle kunne fortsætte med at forlange penge af ham (dette er meget normalt i kriminelle kredse). Dette mener THs bror i interview på tv2 heller ikke er tænkeligt.
Men hvis teorien er at medgerningsmændene er betalt, så er GM af selv drabet en der må have stor volds- og gennemførselskapicitet baseret på at det er udført på baggrund af betaling.
(Læste et sted, af en ikke-fagprofessionel, at det måtte være en med militær eller polititeknisk erfaring. Der er tidligere nævnt en eks-militærven som begik selvmord?)

Hvis medgerningsmanden alligevel skulle have et selvstændigt motiv på lige fod med TH, og vi holder os til teorierne om profit og/eller jalouxi, så er en (ren) spekulation, at der har været rygter herinde om, at AEH havde en affære med THs bror. Hvis hans søn nu er VE, kunne de så have et fælles motiv i forhold til både jalousi og profit?

Egentlig har jeg svært ved at se en medgerningsmand skulle have et selvstændigt motiv, udover betaling for udførsel af opgaven fra TH, da en skilsmisse for nærværende kun ville ramme TH. Det skulle lige være om det gik ud over noget arv, men det kan jeg ikke regne ud.
Citera
2020-05-17, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg støtter Mulholland og POIROT sine synspunkter idag Godt tenkt
Takk! Du har skrevet mye bra i denne diskusjonen

Hvis GM har skjult liket på et sted der det var GMs mening at politiet etter en stund skal finne liket, så ser jeg ikke bort fra at GM plantet et fellende bevis på det stedet som peker mot TH.
Citera
2020-05-17, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007
I slike saker kan det være greit å forholde seg til en objektiv part uten egeninteresse, og som har sett bevismateriale. I dette tilfelle domstolen.
2 av tre personer av lagmannsretten har sagt at det ikke engang er sannsynlig at han i det hele tatt kan siktes. DET er drøyt det.

Og derfor mistet politiet retten til å ransake hjemmet hans. Derfor diktet de opp en siktelse mot RU, slik at de kunne grave litt mer i hagen (til Hagen).

Politiet hadde minst ett bevis som knyttet TH til saken men videobildet av TH kjørende inn til Futurum trumfet det som knyttet TH til saken. Altså alibiet trumfet DNA beviset.

Så retten kom fram til at TH ikke kunne knyttes til drapet fordi han var på Futurum, hverken mer eller mindre.
Citera
2020-05-17, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colli
Det virker på mig som om, at politiet mener at vide hvad der sket - dette ud fra at de siger, at de mener at have et klart billede af motiv, og de efter THs anholdelse meldte ud at de forventede at anholde to yderligere gerningsmænd (selvom det kun blev RU, så de må have en mere i kikkerten). Men hvis de ikke formår at bevise det de mener at vide er sket, så er det vel også et eller andet sted også det perfekte drab.

Kurt Kragh (den tidligere efterforsker i artiklen) mener at TH skulle have betalt sine medgerningsmænd, og dermed være den som har det egentlige motiv for at AEH bliver dræbt. Hvis vi antager, at RU har fået krypto-rollen og de 10 mill, så holder den. Så mangler der en som har udført selve drabet.

Det skurrer dog lidt i mine ører, at en mand i så stor kontrol skulle lægge så stor tillid ud til andre, og med et i tanke at de skulle kunne fortsætte med at forlange penge af ham (dette er meget normalt i kriminelle kredse). Dette mener THs bror i interview på tv2 heller ikke er tænkeligt.
Men hvis teorien er at medgerningsmændene er betalt, så er GM af selv drabet en der må have stor volds- og gennemførselskapicitet baseret på at det er udført på baggrund af betaling.
(Læste et sted, af en ikke-fagprofessionel, at det måtte være en med militær eller polititeknisk erfaring. Der er tidligere nævnt en eks-militærven som begik selvmord?)

Hvis medgerningsmanden alligevel skulle have et selvstændigt motiv på lige fod med TH, og vi holder os til teorierne om profit og/eller jalouxi, så er en (ren) spekulation, at der har været rygter herinde om, at AEH havde en affære med THs bror. Hvis hans søn nu er VE, kunne de så have et fælles motiv i forhold til både jalousi og profit?

Egentlig har jeg svært ved at se en medgerningsmand skulle have et selvstændigt motiv, udover betaling for udførsel af opgaven fra TH, da en skilsmisse for nærværende kun ville ramme TH. Det skulle lige være om det gik ud over noget arv, men det kan jeg ikke regne ud.

RU er i min hypotese kun en nyttig syndebukk. Kanskje han burde skjønt noe, men jeg er redd han er helt uskyldig, og en del av villedingen. Med sin lugubre vennekrets blir han det perfekte blindspor. Dette tror jeg politiet vet, og at siktelsen av RU kun e gjort for å skape bevegelse. De har TH som hovedmann, men er på sporet av en medhjelper. En i nær relasjon, som har blitt avhørt, som har avgitt DNA, og som visstnok har løyet om alibi, samt benyttet en annen bil 31.10.18 Dette stemmer godt med VE.
VE beskriver som en lojal medarbeider som TH stoler på. Han jobbet med TH også for 25 år siden, og sitter nå i styret i Stiftelsen Futurum, som eneste utenom barna og TH selv.
Ryktet om affære med en bror av TH tror jeg er mistanker TH hadde mot sin kone og bror. Og det kan være grunnen til turbulensen i 1993 som førte til den oppsiktsvekkende ektepakten. VE er sønnen til en eldre søster av TH.
Citera
2020-05-17, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
RU er i min hypotese kun en nyttig syndebukk. Kanskje han burde skjønt noe, men jeg er redd han er helt uskyldig, og en del av villedingen. Med sin lugubre vennekrets blir han det perfekte blindspor. Dette tror jeg politiet vet, og at siktelsen av RU kun e gjort for å skape bevegelse. De har TH som hovedmann, men er på sporet av en medhjelper. En i nær relasjon, som har blitt avhørt, som har avgitt DNA, og som visstnok har løyet om alibi, samt benyttet en annen bil 31.10.18 Dette stemmer godt med VE.
VE beskriver som en lojal medarbeider som TH stoler på. Han jobbet med TH også for 25 år siden, og sitter nå i styret i Stiftelsen Futurum, som eneste utenom barna og TH selv.
Ryktet om affære med en bror av TH tror jeg er mistanker TH hadde mot sin kone og bror. Og det kan være grunnen til turbulensen i 1993 som førte til den oppsiktsvekkende ektepakten. VE er sønnen til en eldre søster av TH.

Tak for opklaring.
RU kan jo vel godt være betalt af TH uden at fatte hvad han egentlig har bidraget til? Men jeg er enig i, at han virker som en nyttig idiot. Alligevel skal politiet vel have nogle beviser på hånden for at rejse en sigtelse.
Hvad tænker du VEs motiv er for at begå drab på AEH? En ting er at være loyal, men ligefrem at drive det til mord må indebære et vist motiv?
Citera
2020-05-17, 20:36
Medlem
Citat:
09.14-samtalen gikk til sønnen. Udokumentert påstand, men jeg velger å tro den er sann.

Her er link til to artikler som omhandler en medvirker som er i politiets søkelys. VE passer perfekt inn i beskrivelsene. Også udokumenterte påstander. Men les litt om VE, så vil dere se at det stemmer bra overens med beskrivelsen på en lojal potensiell medhjelper i nær relasjon.

https://www.nettavisen.no/nyheter/mann-i-tom-hagens-naere-krets-etterforskes-som-mulig-medvirker/3423961120.html

https://www.aftenposten.no/norge/i/y328ME/politiet-jakter-paa-flere-medhjelpere-og-vurderte-flere-paagripelser-da-tom-hagen-ble-paagrepet-og-s iktet?fbclid=IwAR1LISEmPxZT97tdCoFdRDYNaOzo6AU4syA y4fsU6kuLx1T-CdGzW6T0aIY
Har ikke tilgang til Aftenposten, men han kan passe ja, men det kan andre også. Regnskap har ikke jeg greie på, men Stiftelsen Futurum, hvor han er styremedlem, viste innlevert regnskap i 2019 en omsetning på NOK 0, og ser ikke mye bedre ut de siste fem åra, men han er nok nær siden det er familie som sitter i andre verv: https://www.proff.no/regnskap/stiftelsen-futurum/l%C3%B8renskog/medlemsorganisasjoner/IG7634Q10PU/. Hva gjør denne VE ellers: https://www.proff.no/nokkeltall/vebb-as/langhus/bedriftsr%C3%A5dgivning/IF6YCIT043Z/
Senast redigerad av eeqaz 2020-05-17 kl. 20:44.
Citera
2020-05-17, 20:37
Medlem
Citat:
Takk for link! Interessant å se mediedekning fra andre land.
Jeg tror TH feilberegnet, rett og slett. Sin posisjon blant annet. Men jeg tror også at han tenker på en annen måte, og setter seg selv over menigmann. Hübris.
Denne saken vil skape internasjonale overskrifter. Den vil nok også inngå i studier for åstedsgranskere og krimteknikere/taktikere. I tillegg tenker jeg både HBO og Netflix er på saken allerede.

Det ble sagt av en venn av TH at han tenker annerledes enn andre mennesker, og det tror jeg så gjerne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in