2020-05-17, 19:27
Medlem
TonyFlygares avatar
Jag var och köpte rårörda lingon i affären idag, 45 spänn kostade en burk med typ 500 gram i. Såg att det fanns en plastburk med lingonsylt av budgetvariant för samma pris, men 1500 gram.

Vad fan är skillnaden? Ingredienserna såg snudd på identiska ut, med enda skillnaden att budgetsylten hade 38% lingon och den dyrare stoltserade med 50%.
Citera
2020-05-17, 19:36
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyFlygare
Vad fan är skillnaden? Ingredienserna såg snudd på identiska ut, med enda skillnaden att budgetsylten hade 38% lingon och den dyrare stoltserade med 50%.

Det enkla svaret? Rårörda är attans så mycket godare.

Sylt tillagas under upphettning. Rårörda tillagas genom att råa bör rörs i sockret till dess att sockret lösts upp.
Citera
2020-05-17, 19:39
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyFlygare
Jag var och köpte rårörda lingon i affären idag, 45 spänn kostade en burk med typ 500 gram i. Såg att det fanns en plastburk med lingonsylt av budgetvariant för samma pris, men 1500 gram.

Rårörda lingon är bra mkt godare!!!
Jag äter ex inte lingonsylt för att den
är kokad,men,rårörda lingon äter jag gärna!
Citera
2020-05-17, 19:47
Avslutad
Vad gör du med lingonen? Har dem på blodpudding hoppas jag. Rårörda lingon är godare har jag för mig, brukade ha det på havregrynsgröt tills jag ingås att det var godare med hallonsylt.
Citera
2020-05-17, 19:50
Medlem
Har för mig att de rårörda brukar vara en aning sura, så köper hellre lingonsylt. Är dock inget som äts till allt möjligt som vissa gör, men till palt och till kåldolmar samt kålpudding är det obligatoriskt.
Citera
2020-05-17, 19:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det enkla svaret? Rårörda är attans så mycket godare.

Sylt tillagas under upphettning. Rårörda tillagas genom att råa bör rörs i sockret till dess att sockret lösts upp.

Problemet är nog att alla rårörda man köper på burk idag är värmebehandlade.
Så de är ju inte "riktigt" rårörda. Vill man ha rårörda, och inte ids plocka själv i skogen, kan man köpa frysta lingon och råröra själv. Så gör jag, när jag har tid och lust. Men ofta köper jag rårörda på burk. Lingonsylt (kokt) är också helt okej för mig, men ska givetvis inte vara budgetvariant med mer socker och förtjockningsmedel än vad det är lingon.

Garants rårörda lingon är en ganska bra sort. Har väl 51% lingonhalt om jag minns rätt. Har den till vardags. Men vid tillyxning, rör jag ihop det själv. Blir väl 60% lingon och 40% socker då på ett ungefär.
Citera
2020-05-17, 19:54
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har för mig att de rårörda brukar vara en aning sura, så köper hellre lingonsylt. Är dock inget som äts till allt möjligt som vissa gör, men till palt och till kåldolmar samt kålpudding är det obligatoriskt.

De har mer syra ja. Men man kan sockra på dem efter smak. Men visst, jag uppskattar lite syra i den.

Köttbullar. Du glömde köttbullar.
Citera
2020-05-17, 19:55
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Problemet är nog att alla rårörda man köper på burk idag är värmebehandlade..

Visst, de är "mjukpastöriserade", sant.

Du har helt rätt i att man gör de bästa själv.
Citera
2020-05-17, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
De har mer syra ja. Men man kan sockra på dem efter smak. Men visst, jag uppskattar lite syra i den.

Köttbullar. Du glömde köttbullar.

Till dessa kan dylik sylt inmundigas, men ingår inte i egen rutin.
Kikade på lunchmenyn för veckan, inga kåldolmar, illa...
Citera
2020-05-17, 21:16
Medlem
TonyFlygares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Vad gör du med lingonen? Har dem på blodpudding hoppas jag. Rårörda lingon är godare har jag för mig, brukade ha det på havregrynsgröt tills jag ingås att det var godare med hallonsylt.
Jag har dem uteslutande till köttbullar med mos och gräddsås.
Citera
2020-05-17, 21:28
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Problemet är nog att alla rårörda man köper på burk idag är värmebehandlade.
Så de är ju inte "riktigt" rårörda. Vill man ha rårörda, och inte ids plocka själv i skogen, kan man köpa frysta lingon och råröra själv. Så gör jag, när jag har tid och lust. Men ofta köper jag rårörda på burk. Lingonsylt (kokt) är också helt okej för mig, men ska givetvis inte vara budgetvariant med mer socker och förtjockningsmedel än vad det är lingon.

Garants rårörda lingon är en ganska bra sort. Har väl 51% lingonhalt om jag minns rätt. Har den till vardags. Men vid tillyxning, rör jag ihop det själv. Blir väl 60% lingon och 40% socker då på ett ungefär.

Precis så!
Citera
2020-05-17, 21:35
Medlem
Jag tycker köpta rårörda lingon är rätt smaklöst så jag tar hellre en bra lingonsylt. Känns som många köper det bara för att det låter bättre och mer naturligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in