2020-05-17, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Du verkar inte intelligent nog att förstå att värderingsfrågor är subjektiva. Vissa värderar värnandet om människoliv i största möjliga utsträckning. Vissa värderar ekonomi och sina karriärer högre än människoliv. Man känner olika inför att folk dör. Förstår du?

Men..om knappt någon alls dör som inte tillhör riskgrupperna och vi trots detta har hämmande rekommendationer som leder till onödig arbetslöshet och stora ekonomiska förluster så måste man väl kunna diskutera hur vi prioriterar?

Jag menar,så gör vi ju alltid med allting.
Citera
2020-05-17, 17:00
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Men samtidigt påstår flera vaccinforskare att de kommer att ha vaccin klart innan årets slut och tester har inletts i USA bland annat.

Jag har tyckt att det låter väl optimistiskt men jag blev förvånad över att Boris lät så negativ.

Vaccin har räddat oss från många sjukdomar genom åren. Om det här vaccinet inte forceras fram så tror jag inte svininfluensa misstaget kommer att upprepa sig.

Men det är ju det som sker man forcerar verkligen på för att stater är så desperata över ekonomin.

Sverige kommer inte att vara försökskaniner det kan man vara övertygad om efter att många fick narkolepsi av annat vaccin. Sedan är det kostnaden, inledningsvis mycket hög när alla vill ha. Vi kommer kanske få vaccin nästa höst det är min prognos.
Citera
2020-05-17, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du som är rysse, hur tänker du kring den ryska taktiken att obducera alla dödsfall och därav enbart räkna dödsfall som är direkt kopplade till corona? Inte ofta jag tar Rysslands parti men detta låter ju faktiskt vettigt. Iom denna taktik så sjunker även dödligheten markant och börjar närma sig de siffror som jag hela tiden hävdat.

Rysslands låga dödssiffror förvånar – myndigheterna försvarar statistiken envist
#nyhetskollen

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/16/rysslands-laga-dodssiffror-forvanar-myndigheterna-forsvarar-statistiken-envist
Jag är iofs inte "rysse" (eller ryss, som det väl heter på svenska?) men såvitt jag förstår är det där med obduktionerna generellt och gäller inte bara covid-19. Och, ja, jag tycket också det verkar vettigt. Men i t.ex. Sverige har vi ju inte råd med en massa obduktioner och i ett akut nödläge bör givetvis resurserna i första hand gå till att begränsa smittan och försöka utrota viruset, inte till att öka antalet obduktioner.
Citera
2020-05-17, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Långt till 1%, tror du att 100% av befolkningen redan smittats?

Summeringen kommer säkert visa på en viss överdödlighet bland de äldsta men vara ytterst marginell för den yngre delen. Därför blir det också tokfel att bara prata om summerat antal döda utan att redovisa åldern.
Citera
2020-05-17, 17:02
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det råder knappast panik men det råder rädsla Jag vet många som håller sig hemma och ser att ännu fler håller sig hemma i området där jag bor. Nästan alla äldre går bara ut helt kort.
Skulle Tegnell lyckas lura ut alla dem så blir det som med äldreboendena de dör folk lite här och där och då blir det verklig panik. Efter det går det inte ut förrän de får ett vaccin och kanske inte ens då.

Att äldre äldre håller sig distanserade och även självisolerade måste man respektera men att de inte får träffa barnbarn är ren själslig tortyr och kommer leda till död i hjärtesorg. Finns ingen logik alls bakom denna restriktion. Detta har nu övriga länder börjat fatta
Citera
2020-05-17, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Räknar vi ut hur många procent av landets befolkning som har avlidit i Corona (av Corona) enligt påstådda siffror så hamnar vi på 0,00036% (med res för felräkning, räkna gärna själv).
Och räknar vi bort de äldsta så lär vi hamna på runt 0,000 005%.

(EDIT - SÅ SLIPPER DU REPLIKERA ATT SIFFRORNA ÄR FEL. GLÖMDE ATT MULTIPLICERA MED 100. KLANTIGT. ALTERNATIVT BLUNDA FÖR PROCENTTECKNEN...)

Hmm. Enligt flasbackexperterna så skulle det vid det här laget finnas provisioriska kylcontainers i varje stad proppfulla med c-offer och de flesta av sjukvårdspersonalen skulle sitta i ett hörn och vara apatiska av överbelastning.

Men deras argument är väl som de har varit i veckaor; Vänta bara, snart så....
Personligen skiter jag i om det är kommunister med egen majoritet , nazister eller något däremellan som sitter i regeringen. Att inte "lockdowna" landet är klokt. På senare tid börjar även tycka att de restriktioner som trots allt finns inte känns ekonomiskt försvarbara och borde tas bort bums.

Kort - jag har aldrig varit med om något så OFANTLIGT överdrivet och upphaussat som detta.

Ett räknefel kvittar om man ändå landar i en riktig slutsats..vilket du uppenbarligen har gjort.

Att vad som troligen 0,01 procent av den arbetsföra befolkningen evetuellt riskerar att dö i Covid 19 är ingenting som kan viftas bort.

Det är helt avgörande statistik,och den bevisar otvetydigt hur usla FHM hämmande rekommendationer är.De är rent av samhällsmässigt farliga..så fel har FHM.
Citera
2020-05-17, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Poängen var snarare att det var totalt onödigt att desinficera en strand på 2 km där ingen vistats under nedstängningen. Viruset fanns knappast där, det fanns inget det kunnat föröka sig i och det skulle ändå inte ha överlevt särskilt länge på en tom strand. Det var en rent destruktiv handling som inte räddade någon.

Stranden hade så att säga legat i karantän under nedstängningen och inför öppnandet beslutade någon idiot att spraya ner den med gift som slog ut hela ekosystemet. Nog har det slagit slint i huvet på de som försöker försvara en sådan idiothandling.

Men det är väl så alla alarmister fungerar, totalt enkelspårig i skallen. Spela roll om man utrotar hela världen i sin jakt på att utrota viruset. Helt ovetenskapligt så det sjunger om det.
Jag tycker också det var onödigt. Men en helt irrelevant kuriosanyhet. Det finns ju tusentals km strand i Spanien och att kanske en tiondels promille har desinficerats på det där dumma sättet säger ju inget om Spaniens coronastrategi. Det är heller inte, såvitt jag vet, någon av oss "alarmister" som har försvarat det, så det är en halmgubbe du använder dig av.
Citera
2020-05-17, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Summeringen kommer säkert visa på en viss överdödlighet bland de äldsta men vara ytterst marginell för den yngre delen. Därför blir det också tokfel att bara prata om summerat antal döda utan att redovisa åldern.

Ja, saknar man empati så kan man ju tycka så.
Citera
2020-05-17, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Arbetet med att ta fram ett vaccin mot SARS1 avbröts då viruset stoppades och försvann. Ej eknomiskt försvarbart att utveckla ett vaccin av den anledningen.

Andra "vanliga" förkylningscoronavirus är så pass harmlösa att det inte har ansetts försvarbart att ta fram ett vaccin. Det finns dock ett undantag: det här vaccinet som tas fram av Oxford och AstraZeneca är en modifierad version av arbete som redan bedrivits på ett "vanligt" coronavirus sedan ett år tillbaka. Detta bådar gott, eftersom man redan har kommit en bit på vägen.

Konsensus verkar vara att coronavirus inte.är särskilt komplexa och att det finns mycket goda hopp om att åtminstone några av de dussintal vaccin som håller på att tas fram kommer vara effektiva, även om 12-18 för att ta fram det vore ett record med hästlängder.

https://www.nytimes.com/2020/04/27/world/europe/coronavirus-vaccine-update-oxford.html

Den som lever får se.Jag hoppas att du har rätt..men jag tror inte det.

Överleva lär vi likafullt göra oavsett vaccin eller inte..såtillvida du inte tillhör en riskgrupp.

Du lär överleva i sådant fall ändå,men det är en förhöjd risk för lieman.
Citera
2020-05-17, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Om Agda 88 år vanligtvis har hosta och pipande andning, ska man ha skyddsutrustning när man sköter om henne nu? Det är nog inte helt enkelt att göra bedömningarna och att jobba i full skyddsmundering dag ut och dag in är troligtvis extremt påfrestande.
Det är från fall till fall och att stänga ned samhället hade ju inte förändrat den problematiken.
Min åsikt är att man borde ha infört strikt protokoll och full skyddsutrustning för all personal som är i kontakt med äldre på äldreboenden eller i hemtjänsten.
Att det är svårt eller jobbigt är inget motargument.
Om det inte finns resurser eller inte går att ta fram resurser så vilar ansvar tungt på dom som inte har tagit det ansvar dom blivit utsedda till att hantera.
Citera
2020-05-17, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Men samtidigt påstår flera vaccinforskare att de kommer att ha vaccin klart innan årets slut och tester har inletts i USA bland annat.

Jag har tyckt att det låter väl optimistiskt men jag blev förvånad över att Boris lät så negativ.

Vaccin har räddat oss från många sjukdomar genom åren. Om det här vaccinet inte forceras fram så tror jag inte svininfluensa misstaget kommer att upprepa sig.

Det är klart att det forceras fram.Därom råder inga tvivelaktigheter.
Pengarna är beyond enorma,och ett vaccin kommer att försöka tagas fram så fort det bara går.
Citera
2020-05-17, 17:06
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Att äldre äldre håller sig distanserade och även självisolerade måste man respektera men att de inte får träffa barnbarn är ren själslig tortyr och kommer leda till död i hjärtesorg. Finns ingen logik alls bakom denna restriktion. Detta har nu övriga länder börjat fatta

Hjärtesorg vad är det för snack! Mormor och morfar får lära tvätta sig bättre så kanske morfar vill kladda på henne och vice versa. Då behöver hon inte kladda på barnbarnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in