2020-05-17, 16:15
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Hur kan NF se AB bakom LOP när AB står vid Dekorima? AB säger själv att han stod vid Dekorima och IM såg en person stå vid Dekorima.
Det är inte AB som står vid Dekorima. Det är GM som står vid Dekorima och ser AB bakom LOP.
Citera
2020-05-17, 16:18
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Identifierad och avskriven?
Identifierad och bedömd inte tillföra något av värde för PU.

Dvs, ingen uppenbar bluff, men, det han har sagt sig observera ger inget i utredningen.
Citera
2020-05-17, 16:19
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det är inte AB som står vid Dekorima. Det är GM som står vid Dekorima och ser AB bakom LOP.
AB säger att han gick några meter söderut från Bankomaten, stod där och spanade efter eftersläntrarna. Du tror alltså att AB minns fel och dessutom agerade ologiskt: gick norrut för att spana söderut.
Citera
2020-05-17, 16:28
Medlem
299792458s avatar
Citat:
AB säger att han gick några meter söderut från Bankomaten, stod där och spanade efter eftersläntrarna. Du tror alltså att AB minns fel och dessutom agerade ologiskt: gick norrut för att spana söderut.
Nej det tror jag inte. AB gick snett bakåt (söderut) mot trottoarkanten (inte mot Dekorima) för att spana söderut.

"När nu Björkman blev ensam kvar ute på trottoaren började han fundera över vart det andra gänget - de tre eftersläntarna - hade tagit vägen. Efter en stund lämnade han dörrarna till banken. Tillfrågad om vad han nu företog sig uppger han att han gick snett bakåt ut mot trottoarkanten, för att kunna titta Sveavägen söderut upp mot Kungsgatan efter det andra gänget" (FUP 112)
Senast redigerad av 299792458 2020-05-17 kl. 16:39.
Citera
2020-05-17, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

Dvs, ingen uppenbar bluff, men, det han har sagt sig observera ger inget i utredningen.

Så sista pusselbiten gav inget? O personen har inte heller skrivit några fler av de 3500 anonyma brev som finns i PU?
Citera
2020-05-17, 16:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag gissar ingenting.

PU har jobbat mycket kring SE.

Enligt Paula May var det aldrig något VG sade, däremot att han hade varit misstänkt

Skelleftehamns-mannen är identifierad.

Tror du mig inte får du väl gå på källorna själv.

Sedan kan tilläggas att jag inte med säkerhet kan säga att den som gett mig detta är sanningsenlig, men, jag ser ingen tydlig anledning till att misstro det.

Kring Viktor Gunnarsson florerar flera myter. Att han skulle erkänt morden i USA är en. Att han vid tryckfrihetsrättegången mot Arbetet sagt ”Varför går ni efter mig som bara är i utkanten på konspirationen som dödade Olof Palme”. Båda är obestyrkta och den senare lanserades först hos författaren Ernst Lindholm och Jan-Ove Sundberg alias dallas. Dessa två så kallade källor har aldrig haft sanningen som en belastande faktor.
Citera
2020-05-17, 16:42
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Nej det tror jag inte. AB gick snett bakåt (söderut) mot trottoarkanten (inte mot Dekorima) för att spana söderut.

"När nu Björkman blev ensam kvar ute på trottoaren började han fundera över vart det andra gänget - de tre eftersläntarna - hade tagit vägen. Efter en stund lämnade han dörrarna till banken. Tillfrågad om vad han nu företog sig uppger han att han gick snett bakåt ut mot trottoarkanten, för att kunna titta Sveavägen söderut upp mot Kungsgatan efter det andra gänget" (FUP 112)
Oerhört märkligt att IM i så fall inte ser två personer stå stilla nära Dekorima. Märkligt också att AB inte lägger märke till GM. AB stod knappast helt stilla bakom annonspelaren så att IM inte kunde se honom.

Det är helt enkelt långsökt.
Citera
2020-05-17, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Bland det första KP gjorde som Palmeåklagare var att begära ut uppgifter från MUST.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2EWya/palmeutredare-begar-uppgifter-fran-must

Kan röra sig om Bertil Wedin som tjänstgjorde som underrättelseofficer på Cypern.

Eller militärofficeren som "förhörde" Anna Hage.

Men jag har också en tanke om att de, dvs "konspirationen" inkluderar officerare och att de gillrat honungsfällor för rättstjänare, politiker och diplomater med bild & ljud-inspelningar om risken för åtal blir för stor.

Kan det vara det som spruckit upp nu på Östermalm där ett dussin oidentifierade män avslöjats med sexköp men bara Paolo Roberto hängs ut?

Vem äger lägenheten där sexhandeln pågått i flera år? Nåt skumt är det med den historien.

Det ligger för nära i tid med att KP skall ha presskonferens, dags att städa lite.
Citera
2020-05-17, 16:46
Medlem
Citat:

Jag tycker att din uppgift är intressant, däremot är jag inte helt övertygad om att din källa har något skäl att berätta vad som ”tillför värde” eller inte.
Att utredningen läcker tvetydig information tycker jag att både Sydafrika och SE ryktena visar på.
Citera
2020-05-17, 17:00
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Oerhört märkligt att IM i så fall inte ser två personer stå stilla nära Dekorima. Märkligt också att AB inte lägger märke till GM. AB stod knappast helt stilla bakom annonspelaren så att IM inte kunde se honom.

Det är helt enkelt långsökt.
AB stod inte nära Dekorima, AB stod på trottoarkanten norr om reklampelaren.

rekonstruktion: https://ibb.co/vd68gmg
Citera
2020-05-17, 17:07
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
AB stod inte nära Dekorima, AB stod på trottoarkanten norr om reklampelaren.

rekonstruktion: https://ibb.co/vd68gmg
Det är möjligt att du har rätt, men jag tycker ändå att det märkligt.

Skulle gärna vilja se bättre bilder på Bankomaten och området däromkring, från tiden då mordet skedde.
Citera
2020-05-17, 17:26
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Håller med SE bör vara avskriven, det luktar för mycket slump.

Men konstigt ändå att set skrivs mycket om SE i pressen, ( kanske för att sälja lösnummer)?

Vilken nation/land tror du Sverige vågar stöta sig med om det nu är en utlänsk koppling?

Det enda land som Sverige skulle våga peka ut är väl ett Nordiskt land.

En enskild utlänning har ju ingen anledning att mörda en Stadsminister i ett främmand land??

Ja, det finns onekligen ett drev mot SE. Förmodligen baserat på Filters reportage/TP:s bok. De kör väl fram till målsnöret.

Land? Ett lämpligt land kan vara den gamla apartheidregimen i Sydafrika. Den som inte finns längre. Nuvarande regimen kan beklaga och säga "ja, tänk vilka svin de var på den tiden".

Att vi skulle peka ut ett av våra grannländer betraktar jag som uteslutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in