2020-05-17, 00:33
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Det går att se om mobilen är avslagen manuellt eller batterislut/krossad/batteri uttaget!
Wilmas mobil blev avstängd manuellt!

"Kl. 13:55 den 15 nov registrerar operatören Hi3G en IMSI-Detach från Wilmas mobiltelefon i sitt nät.
Uppgifter från operatören ger att det är en s.k. naturlig stängning som inträffar på Wilmas mobiltelefon.
Med andra ord, det är inte en avstängning där mobilen går sönder eller att dess batteri kopplas loss från
enheten. " (Sidan 12 i SMS-bilagan)
"
Det står det inte. Det står bara om frånkopplat batteri.

När min telefon får slut på batteri så startar den samma process som en manuell avstängning.

Detta bör alltså registeras som manuellt. Till skillnad från tvärt avslut (batteri tas ur eller går sönder).
Citera
2020-05-17, 00:34
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
I ett av förhören med T:s bekanta/vänner så påstås det att T ska ha haft en kontantkorts-telefon. Så ja, det återfinns i FUP.
Det är väl den på s.366?
Citera
2020-05-17, 00:37
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTiger1967
Men hvor i helvete er resten av telefonlisten til Tishko? Det er jo kun SMS med Bemanningsenheten som finnes i FUP. Hvor er resten? Hele Wilma sin liste ligger jo der, selv om mye nok er helt uten verdi i saken.

Jeg er enig, det (FUP) føltes ikke komplett
Citera
2020-05-17, 00:38
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Det är väl den på s.366?

Så vitt jag vet, så är det på sidan 775:
"Hur många mobiltelefoner hade han?
Två privata hade han när han jobbade på Viasat. Han pratade på att det var bara att ha en kontantkortstelefon."

*Bara verkar felstavat. Ska förmodligen stå "bra".
Citera
2020-05-17, 00:43
Medlem
Citat:
I ett av förhören med T:s bekanta/vänner så påstås det att T ska ha haft en kontantkorts-telefon. Så ja, det återfinns i FUP.

Tack för uppfriskning. Det verkar ju också som han kommunicerade en del på andra appar än vanlig sms/telefoni också. Allt kanske inte går att komma åt/återskapa.
Citera
2020-05-17, 00:45
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbrorbertil22
Tack för uppfriskning. Det verkar ju också som han kommunicerade en del på andra appar än vanlig sms/telefoni också. Allt kanske inte går att komma åt/återskapa.

Ingen orsak. Inte så lätt att komma ihåg i en nästan 1000-sidig FUP.
Det stämmer, det framgår att han kommunicerade via Snapchat och liknande. Meddelanden som sänds via Snapchat försvinner inom loppet av 10 timmar (har jag förstått det som).
Citera
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Så vitt jag vet, så är det på sidan 775:
"Hur många mobiltelefoner hade han?
Två privata hade han när han jobbade på Viasat. Han pratade på att det var bara att ha en kontantkortstelefon."

*Bara verkar felstavat. Ska förmodligen stå "bra".
Absolut, men jag menar att det är en typisk kontantkortstelefon s.k burner på bild på s.366, packad i kabinväskan.

Frågan är var IT-forensiska undersökningen är av den telefonen (samtalslistor och sms)?
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
https://sverigesradio.se/artikel/7474971
En av FIKK-ledarna uttryckte i P4 Väst "Vi har inte gjort några fynd. Men vi har några saker polisen skall kolla på, men det är förmodligen ingenting"

Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ingen aning. Den jackan har inte gått att knyta till någon person. Så vi vet inte. Kan vara någon fyllare som kastat den eller vad som helst.

Biten stoppning är dock rätt intressant måste jag säga. Då den ser rätt fräsch ut.

MEN han hade INGEN JACKA på sig när poliserna plockade upp honom, kl 22 en mörk novemberkväll på motorvägen. Det var bara 2-3 plusgrader. Ingen annan som finner det märkligt?

Avrapporterings-PM sid 29
”Jag reflekterade över att han var väldigt tunnt klädd. Han hade en mörk ev svart långärmad tröja av tunnare modell, svarta/mörka gympabyxor och som jag uppfattade det ett par mörka gympaskor typ Adidas/Nike Jag reflekterade över att han var väldigt tunnt klädd. Han hade en mörk ev svart långärmad tröja av tunnare modell, svarta/mörka gympabyxor och som jag uppfattade det ett par mörka gympaskor typ Adidas/Nike.”.
Citera
2020-05-17, 00:51
Medlem
Tänker på tåg-resan han gjorde mot gbg, när han hoppade av. En teori kan ha varit att han misshandlat W till döds innan han gått hemifrån. Tagit med sig mordvapnet och gjort sig av med detta på vägen. Han var ju dessutom nere i någon bäck och tvättade händerna enligt vittnen (om det var samma kväll som tågresan).

Jackan som är upphittad borde inte va hans? Bild från övervakningskameror visar ju att han hade en röd långärmad tröja och en svart kappa på sig när han köper cigaretter med Ws kort. Han borde ju också i och för sig redan gjort sig av med mordvapnet då, han ser ju inte ut att bära/hålla något otympligt under jackan enligt bilder.

Antingen gjorde han tågresan för att det skulle se ut som att det var W som gjort köpet och åkt för att sen hoppa av, göra sig av med mordvapen och sen ta sig hem igen.
Citera
2020-05-17, 00:52
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Absolut, men jag menar att det är en typisk kontantkortstelefon s.k burner på bild på s.366, packad i kabinväskan.

Frågan är var IT-forensiska undersökningen är av den telefonen (samtalslistor och sms)?

Det stämmer, det verkar vara en s k burner på s.366. Ja, jag kan tänka mig att det kanske tar tid att återskapa innehållet i telefonen (om det öht. är möjligt). Mig veterligen brukar sådana telefoner inte användas för att skicka saftiga sms, utan används mer för snabba samtal inom knarkvärlden. Men, vore intressant ifall de kan lägga fram någon form av bevisning efter undersökning av denna.
Citera
2020-05-17, 00:53
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbrorbertil22
Precis, ligger mycket i Snapchat som det omnämns i bilagan s.9

Kan även tänka mig att Whatsapp och t.ex. Wickr kan finnas på Tishkos telefon. Även Messenger används av Wilma. Sen går även iMessage utanför dessa loggar.
Citera
2020-05-17, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Saknar det också.
Det hade varit alldeles för kännsliga saker som kunde ha dykt upp till ytan och förstört en duktig teori, tex.
Eller enbart visar mycket noggrannt genomtänkta arbetsmetoder när det gäller den här typen av brottsutredningar.
(Läs med en nypa sarkasm!).

Kontant korts luren som T använde till sms och samtal till "säkerhet jobb killen" skulle ju varit intressanta. Varför var han i Uddevalla för ett snabb besök.. Skulle han göra det som någon annan inte klarade av?
Att allt är så otroligt klumpigt utfört av T är sannolikt? Är man så otroligt korkat,skulle man då ens lyckats skaffa körkort?

Naturligtvis inte.
Att pm inte kan få fram info är något helt annat och inte heller nytt.
Flashback är inte det forum som står..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in