2020-05-16, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Ber om ursäkt...hållt på bråka med trädgårdsarbete/gärsgård ända fram till halv 11 ikväll.. har totalt bommat det.

Men är det som du säger och det är ställt utom allt rimligt tvivel att Sverige kategoriskt över-redovisar C19 dödsfall vs våra grannländer så skall jag hålla min stora käft stängd. Detta har ej på nåt sätt skymtat i media. Inte en i DN eller Aftonbladet. Du kommer med breaking news.

Länk?
Här har du länk och citat igen..

v ttps://www.vg.no/nyheter/i/LAEd2J/registrerer-corona-doedsfall-paa-ulik-maate-sveriges-doedstall-fem-ganger-hoeyere-enn-i-norge
Från den länken LÄS nu noga ni som tror att Sverige är supersämst.

"Samtidig påpekte det norske Folkehelseinstituttet overfor Svenska Dagbladet før helgen at dødstallene i Norge kunne vært høyere med lik registreringsmetode som Sverige.

– Det er mulig at Norge kunne hatt et høyere antall registrerte dødsfall om vi regnet som i Sverige, sa Trine Hessevik Paulsen, lege i Folkehelseinstituttet, til Svenska Dagbladet.

Slik er forskjellen
Ifølge Svenska Dagbladet kontrollsjekker de ulike regionene lister over coronasmittede opp mot det svenske folkeregisteret, noe som ifølge avisen innebærer at alle som har dødd og som har testet positivt blir registrert.

I Norge har kommunene og sykehusene rapporteringsplikt direkte til FHI dersom en person dør av coronaviruset. Om en nordmann som er smittet av coronaviruset for eksempel dør av hjerteinfarkt, blir han ikke nødvendigvis registrert som død av covid-19.

– Det er lokal lege som avgjør dødsårsak, og i tvilstilfeller bør legene rapportere inn dødsfall hos personer som nylig har fått påvist covid-19, selv der det kan ha vært andre medvirkende årsaker til dødsfallet, eller uklart hva som forårsaket dødsfallet, har overlege Helena Eide i FHI svart til VG tidligere."
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-05-17 kl. 00:03.
Citera
2020-05-16, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneW
Gud vilken dryg människa du verkar vara.

Nu var kontexten att någon tog upp att kanske inte alls så många var/har varit smittade i Sverige. Restriktioner påverkar antalet smittade, inte nödvändigtvis antalet döda.

Utifrån de premisserna ställer jag den hypotetiska frågan: vad beror det på att Sverige har relativt få smittade jämfört med antalet avlidna

Förlåt. Jag är bara skitförbannad på falska lögnare som finns här.
Trodde du var en av dem. Eller du kanske är det.
Är du inte det ber jag om ursäkt.
Annars gör jag inte det.
Citera
2020-05-16, 23:52
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Låter som ett komplett dysfunktionellt land som driver för vinden utan styrning.
Obehaglig läsning.
Såhär är det: Jag hade hellre bott i Finland, Tyskland eller Norge just nu.
Men jag håller inte alls med om att Sverige skulle vara så illa ute som du får det att verka. Jag har jobbat i ett par olika länder, och tycker mig kunna jämföra. Min bäste vän och hans fru är från Belgien. Frun arbetar i Nederländerna. Vi pratar ofta om det här. Belgien är ett mycket mera dysfunktionellt land. Men det är ändå ett rätt bra land, om man jämför med vad som finns utanför Europa.
Citera
2020-05-16, 23:52
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Ja, och det riktigt obehagliga är hur obehagliga moderaterna framstår.

Att sossar som Hallengren är korkade är liksom inget nytt. Det har varit så sen 1921. Det som skiljer sig är hur totalt likgiltiga moderaternas ledande är för landets bästa.

Sverige är det bästa landet bli stolt svensk
Eller emigrera

Tänk att bo i tex Ryssland eller kina
Usch 😰
Citera
2020-05-16, 23:54
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Sverige är det bästa landet bli stolt svensk
Eller emigrera

Tänk att bo i tex Ryssland eller kina
Usch 😰

Ha ha,
det där en återkommande grej som kommer från samma gäng debattörer som i vanliga fall föraktar flaggviftande och flaggviftarna. Som insisterar på att N'Golo och Zxyzs är lika svenska som vi.
Citera
2020-05-16, 23:55
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Ja, ord mot ord.
80% av oss svenskar anser att FHM gör rätt.
Alltså 8-2

Jag har sagt det förr, det är fel det som FHM gör emot den Svenska befolkningen.

När man är övertygad om något så bör man följa sitt hjärta och jag anser att det FHM gör är fel och kommer skapa mer döda än nödvändigt.
Att låta folk dö bara för att smittan ska gå vidare är så fel, så jävla mördarfel.
Citera
2020-05-16, 23:56
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja det är ingen vanlig flu, men det vet du redan, frågan är vad den gör när du har fått den, forskningen säger inget eftersom det är ett speciellt virus.

Vi får hoppas att du inte får skiten.
Citera
2020-05-16, 23:58
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Här har du länk och citat igen..

"https://www.vg.no/spesial/2020/coron..._content=row-3
Från den länken LÄS nu noga ni som tror att Sverige är supersämst.

"Samtidig påpekte det norske Folkehelseinstituttet overfor Svenska Dagbladet før helgen at dødstallene i Norge kunne vært høyere med lik registreringsmetode som Sverige.

– Det er mulig at Norge kunne hatt et høyere antall registrerte dødsfall om vi regnet som i Sverige, sa Trine Hessevik Paulsen, lege i Folkehelseinstituttet, til Svenska Dagbladet.

Slik er forskjellen
Ifølge Svenska Dagbladet kontrollsjekker de ulike regionene lister over coronasmittede opp mot det svenske folkeregisteret, noe som ifølge avisen innebærer at alle som har dødd og som har testet positivt blir registrert.

I Norge har kommunene og sykehusene rapporteringsplikt direkte til FHI dersom en person dør av coronaviruset. Om en nordmann som er smittet av coronaviruset for eksempel dør av hjerteinfarkt, blir han ikke nødvendigvis registrert som død av covid-19.

– Det er lokal lege som avgjør dødsårsak, og i tvilstilfeller bør legene rapportere inn dødsfall hos personer som nylig har fått påvist covid-19, selv der det kan ha vært andre medvirkende årsaker til dødsfallet, eller uklart hva som forårsaket dødsfallet, har overlege Helena Eide i FHI svart til VG tidligere."

Nu har jag läst noga..

Jag fetade även ett par saker, utav vikt.

Du har inte läst artikeln noga.
Citera
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Ha ha,
det där en återkommande grej som kommer från samma gäng debattörer som i vanliga fall föraktar flaggviftande och flaggviftarna. Som insisterar på att N'Golo och Zxyzs är lika svenska som vi.

Lika mänskliga är väl det viktigaste.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag har sagt det förr, det är fel det som FHM gör emot den Svenska befolkningen.

När man är övertygad om något så bör man följa sitt hjärta och jag anser att det FHM gör är fel och kommer skapa mer döda än nödvändigt.
Att låta folk dö bara för att smittan ska gå vidare är så fel, så jävla mördarfel.

Jag är säker på att stödet för FHM börjar minska. Jag ser det på sociala medier. Det är absolut inte 8--2 längre i och med dom höga dödssiffrorna. Det sätter sig mer och mer att detta inte går så väldigt bra.
Citera
2020-05-16, 23:59
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vi får hoppas att du inte får skiten.

Ja, man får hoppas.
Citera
2020-05-17, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nu har jag läst noga..

Jag fetade även ett par saker, utav vikt.

Du har inte läst artikeln noga.
Jo men du kanske inte kan norska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in