2020-05-16, 23:15
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Det kommer aldrig bli en stor andra våg av smittspridning i de rika länderna i Europa, Nordamerika och Asien. Anledningen är som följer:

När man nu vet att man kan få kontroll på smittspridningen blir det politiskt omöjligt att offra tiotusentals människor för ekonomins skull.

så sant så sant! smittspårningen och isoleringen i våra grannländer har visat sig alldeles för effektiv för att inte sverige ska tvingas gå samma väg.

tyvärr fick vi betala ett högt pris eftersom vi inte trodde det var möjligt.

den enda vägen ut från detta nu är att släcka branden, allt annat vore idioti.

gissar att lekstugan kommer fortsätta några veckor till innan vi tvingas svälja vår stolthet och börja smittspåra.
Citera
2020-05-16, 23:15
Medlem
Sverige borde va i karantän. Om vi ska hålla på så här kommer inga länder vilja ta emot oss som Danmark så länge det ej finns nått vaccin!!!! Jag sköms för att va rån n sverige. Önskar jag var från norge.
Citera
2020-05-16, 23:16
Medlem
Nu får dom gå på bio i Norge. I restriktionsfria Sverige går det inte.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Norrbaggarna själva säger att de inte räknar som Sverige och många andra länder. Sverige räknar tydligen alla som dött med C19 i kroppen som C19 döda det gör inte Norge och troligen inte heller Danmark Finland och Island.

Länk?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Ja, man undrar. Tänker på de där fallen från militärspelen i Wuhan på hösten.
Ja det är underligt har för mig att det tidigare stod i nyheterna att en svensk militär fick corona där och då. Men det togs tillbaka sedan.
Citera
2020-05-16, 23:18
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Det här med testkapacitet är något jag inte bara förstår.

Är Sverige ett u-land i jämförelse med Norge ch Finland? Totalt underutvecklat jämfört med Baltikum?
Läs artikeln i Expressen!
Den var bra.

Regionledningarna förstår inte vitsen med testning.
Regionerna är självständiga. Regeringen har ingen direkt makt över dem. Det är rekommendationer som gäller.

Problemet är bara att regionerna inte förstår strategin. Inte vems ansvaret är, inte vem som ska betala, inte vem som ska samordna tester eller materiel, inte vem som ska informera patienten och anmäla enligt smittskyddslagen i de fall externa aktörer ska vara med.
Resultatet av strategin blir inte att tempot höjs. Det blir fyra veckor av politisk förvirring.[...]

Lena Hallengren vill säkert utöka testerna på sakliga grunder, och av ungefär samma skäl som moderatledaren. Men en helt avgörande faktor – det tillstår röster nära henne – är också att få tyst på Kristersson. Han kan inte få göra testfrågan till sin. Då riskerar Hallengren att få skulden efteråt.
Paradoxen är att ingen politiker på riksnivå är emot fler tester. I socialutskottet har det i flera veckor rått konsensus. Ändå blir saken till hela coronakrisens mest infekterade politiska konflikt.[...]

Men ringer man runt man och pratar med regionråden är det faktiskt en annan aspekt som sticker ut.
Flera av dem ifrågasätter värdet av omfattande tester. Vad ska de vara till för? Vi har ingen personalbrist. Vi har rätt mycket annat att göra med vårdplatser och skyddsutrustning. Säger de. Testmaterial måste hushållas med så det räcker till dem i vården.[...]

Alla de tre tyngsta regionråden är moderater. Egenmäktiga moderater. Politiker som vet bäst själva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Precis vad jag tänkt.

Sorgligt med så många döda, som jag skrev i en annan tråd tror jag att en liten del av det har att göra med vår stora invandring.

Ja, för om vi ligger och harvar på ungefär samma andel smittade per miljon som alla andra är det ju annat än restriktioner i görningen här.

Invandring, smitta i kluster av riskgrupper, äldrevård, sjukvård, demografi...?

Oavsett - om premisserna är så som beskrivet ovan kan vi iallafall släppa dom debila diskussionerna kring restriktioner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Länk?
Följer du inte tråden? Finns några sidor tillbaka.
Citera
2020-05-16, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Följer du inte tråden? Finns några sidor tillbaka.

Nä jag vill ha en länk att sveriges siffror är lägre än våra grannländer pga att vi valt att redovisa på ett visst sätt sätt som ger oss nackdelar i det härliga C19 deathracet.
Citera
2020-05-16, 23:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Tack för att du svarade på många av mina inlägg, men om jag var Statsminister så hade jag gjort annorlunda, för nu är det jag som bestämmer och inte en stadsempidimilog.
Nu kör vi: Stängda gränser från första dagen att Tyskland hade sin första smitta och all flygtrafik stängs ner och två veckors karantän på de som måste in i landet. I landet hade all produktion fungerar som vanligt och utan restriktioner. Sedan hade jag ökat på med medvetenhet som är viktigt och sedan hade smittan hållits ner till noll.

- Du har min röst. Kan jag skriva "Lyckligagatanden" på en blank valsedel?

Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Förhandlat med EU om att Sveriges gräns är tight och de enda som kommer in är rumänska tiggare och flyktingar från Afrika.

- Kan du tänka dig att gå ytterligare ett steg längre? Zigenarna sitter ju utanför butikerna och säger "Corona" rakt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Alla som saknar att inte kunna resa till de baltiska länderna och polen räck upp en hand.
Du tog inte med Finland. Menar du att du saknar Finland som semesterland för en riktigt skön semester i sommar?

- Jag vill åka till Danmark. Men jag är beredd att vänta med att besöka Danmark, helt enkelt eftersom jag inte vill bidra till att göra danskarna sjuka.
Citera
2020-05-16, 23:23
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
WHO rekommenderar att man hostar armbågen eller i en näsduk.

Fast det är ju inte alltid man hinner. Kan inte någon uppfinna ett bättre sätt så man är redo hela tiden?

https://www.who.int/images/default-source/health-topics/coronavirus/risk-communications/general-public/protect-yourself/blue-3.png

Skojar du? Är ju där som munskydden kommer in i bilden.

https://www.who.int/images/default-source/health-topics/coronavirus/risk-communications/general-public/protect-yourself/blue-3.png
Citera
2020-05-16, 23:24
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Det kommer aldrig bli en stor andra våg av smittspridning i de rika länderna i Europa, Nordamerika och Asien.

Det är en möjlighet :

Forskare: Inte säkert att det blir en andra coronavåg – epidemin har åtminstone tre vägar att ta

Teorin om epidemivågar ifrågasätts i den här artikeln skriven av en forskargrupp vid universitetet i Oxford (på engelska). I den här artikeln från universitetet i Minnesota (på engelska) talas å sin sida om tre alternativa vägar:

1. Låga toppar och dalar. Den första pandemivågen efterföljs av flera mindre vågor under de kommande åren. Restriktionerna skulle lättas på och skärpas i omgångar i flera etapper.

2. En kraftig våg i höst. Den första pandemivågen efterföljs av en betydligt kraftigare våg. Restriktionerna måste tas i bruk igen i höst. Bland annat den förödande influensapandemin 1918–1919 följde det här mönstret.

3. Viruset pyr i bakgrunden. Coronaviruset fortsätter att spridas efter den första pandemivågen, men utan en tydlig andra våg. Människor insjuknar och dör men det finns inte nödvändigtvis ett behov för nya restriktioner.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/16/forskare-inte-sakert-att-det-blir-en-andra-coronavag-epidemin-har-atminstone-tre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in