2020-05-16, 20:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Det brukar oftast vara så i form av presskonferenser att dessa sker väldigt spontant. Jag har rätt svårt att se att han skulle säga dagen innan att han kommer hålla presskonferens imorgon klockan 12 oavsett om han kommer att lägga ner förundersökningen med en död GM eller att han kommer anhålla någon.

Mordet är fortfarande ett sår i Sverige. Presskonferensen kommer vara årets händelse, till och med corona kommer hamna i skymundan när man ser tillbaka på 2020.

De kommer säga till i förväg, så vi har möjlighet följa och få svar tillsammans.

Jag är övertygad
Citera
2020-05-16, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Mordet är fortfarande ett sår i Sverige. Presskonferensen kommer vara årets händelse, till och med corona kommer hamna i skymundan när man ser tillbaka på 2020.

De kommer säga till i förväg, så vi har möjlighet följa och få svar tillsammans.

Jag är övertygad
Även om det är ett stort nyhetsvärde så har jag svårt att se det. Man måste förstå att vi har med professionella att göra med, inga känslomänniskor.

Dessutom kommer en sådan tidig nyhet att redan avslöja att man i så fall redan kommer lägga ner förundersökningen med en avliden GM. Aldrig i helvete att man utlyser en presskonferens en dag innan en eventuell gärningsman anhålls och häktas. Det händer inte.
Citera
2020-05-16, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Han såg ju inte mordet. Han var ingen hjälp att fälla eller fria CP.

Rättegången handlade om att pröva om CP var skyldig till mordet på Olof Palme. Inte att kartlägga hela mordet.

Men ändå ville åklagaren antyda att han var där före Anna Hage. Det är att trolla bort en flyktbil enligt mitt scenario och djupt oroväckande ur rättssäkerhetssynpunkt att en åklagare nedlåter sig till det.
Citera
2020-05-16, 20:56
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Några frågor:

1) Vad betyder KP:s svar på frågan om vad han tycker om Filters artikel? "men han säger att han har en egen uppfattning om vem som mördade Sveriges dåvarande statsminister"?

2) Vad betyder "vi har varit i kontakt med utlandet i olika avseenden. Det är riktigt. Det handlar om rättslig hjälp från utlandet vid flera tillfällen under de senaste åren"?

3) Vad betyder uttrycket "vem som är ansvarig"? Heter det inte "gärningsman"?

Jag stannar där så länge. Observera att jag ställer frågor. Jag är genuint intresserad av era tankar kring dessa punkter och vill inte driva någon tes. Jag har ingen tes.

1. Att han inte har samma uppfattning som Filter, att det inte var SE som mördade Sveriges dåvarande statsminister

2. Han har förhört personer utomlands

3. Vem som är gärningsman
Citera
2020-05-16, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, det är väl en bättre formulering. Vad jag ville ha fram var åklagarnas ovilja att acceptera HR's dom utan ville få det prövat i HD.
Absolut, jag håller med, det var en skandal från början till slut, med tanke på kraven på åklagarens objektivitet. Hade han ärligt sett till vad som talade för CP hade han aldrig tagit det till rätten.
Citera
2020-05-16, 20:58
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Men de borde väl presentera ett datum då presskonferensen ska hållas? Så media och diverse kan förbereda sig?
Presskonferensen kommer efter beslutet i åtalsfrågan
Citera
2020-05-16, 20:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Även om det är ett stort nyhetsvärde så har jag svårt att se det. Man måste förstå att vi har med professionella att göra med, inga känslomänniskor.

Dessutom kommer en sådan tidig nyhet att redan avslöja att man i så fall redan kommer lägga ner förundersökningen med en avliden GM. Aldrig i helvete att man utlyser en presskonferens en dag innan en eventuell gärningsman anhålls och häktas. Det händer inte.

Det speciella med riktigt professionella är att de tar hänsyn till att ANDRA är känslomänniskor. KP är en relativt offentlig person, det ingår i hans yrkesroll att förstå att det här är ett känsligt ärende som bör behandlas därefter.

Jag tror ju till 99% att det inte blir åtal. Därför tror jag vi får veta minst dagen innan att presskonferens ska hållas.

Du säger att man inte skulle utlysa dagen innan om man ska åtala någon. Borde du då inte tolka KP:s löfte om en lösning innan halvårsslutet som att ingen kommer åtalas?
Citera
2020-05-16, 21:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ja, det tråkiga med just det scenariot är att alla som är antingen lite knäppa eller handlingskraftiga måste tas med i beräkningen. Lingärde och moelv talar dock om polis/livvakt/säkerhetsman.
Jag tänker på Leopolds uppgifter här. Alldeles för mycket talar för att VG på något sätt var inblandad i mordet. Själv sa han att han ingick i konspirationens "periferi" för att senare, i USA, hävda att det var han själv som sköt.

Han stämmer hyfsat in på en sammanvägning av vittnesmålen. Vänsterhandske på höger hand. Ammunitions-partikel på rockärmen.

Mustasch-tricket.

Lose canon som dyker in och skjuter när proffset tvekar ... hm ...
Citera
2020-05-16, 21:00
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

Du har nog rätt. Kort varsel. Och för varje dag som går krymper varslet, samtidigt som sannolikheten för ett gripande ökar.
Citera
2020-05-16, 21:01
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Presskonferensen kommer efter beslutet i åtalsfrågan

Det beslutet är fattat sedan länge.
Citera
2020-05-16, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Absolut, jag håller med, det var en skandal från början till slut, med tanke på kraven på åklagarens objektivitet. Hade han ärligt sett till vad som talade för CP hade han aldrig tagit det till rätten.

Håller med. Att CP liksom alla som var i trakten eller närheten av MPL var intressanta initialt så är det fortfarande en skandal att han ens blev anhållen 1989.
Citera
2020-05-16, 21:03
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jag tänker på Leopolds uppgifter här. Alldeles för mycket talar för att VG på något sätt var inblandad i mordet. Själv sa han att han ingick i konspirationens "periferi" för att senare, i USA, hävda att det var han själv som sköt.

Han stämmer hyfsat in på en sammanvägning av vittnesmålen. Vänsterhandske på höger hand. Ammunitions-partikel på rockärmen.

Mustasch-tricket.

Lose canon som dyker in och skjuter när proffset tvekar ... hm ...

Har VG sagt att det var han som sköt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in