2020-05-16, 20:38
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ikväll visar c19.se 3689 avlida medan platz.se anger 3688 avlidna. Folkhälsomyndigheten redovisade 3674 döda tidigare idag. Det innebär att man i morgon "tvingas" ange nya döda med minst 15. Det är inte den lägsta siffran hittills, jag tolkar det som att dödligheten är väldigt stor just i Sverige. Vi sticker ut.

C19.se uppger att 381 person är på IVA medan platz.se säger att det är 382 där.

Jag tror att onsdag nästa vecka blir den dag då man hämtar in eftersläpningar men som Ni vet torsdag---söndag blir ovanligt låga siffror. Men det är ju inget jag behöver tjata om i tid och otid.
Jag tror de korskör med dödsregistret på onsdagar och fredagar.
Citera
2020-05-16, 20:38
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Så jävla komiskt. Även om vi har överlägset flest döda så försvarar man regimen med näbbar och klor. Har aldrig stött på såhär nationalistiska svennar innan. Var har ni varit??

Det är olyckligt att du ska blanda in ordet nationalistiska svennar för det handlar inte om det, jag tror uppriktigt att du missförstår.

Låt mig förklara, ingen svensk vill att coronan ska slå hårt mot landet, sedan hur vår kära regering styrd av FHM gör är den stora frågan?
Nationalists eller inte är oviktigt men innan du behöver fråga så är jag en nationalist till 100%.
Citera
2020-05-16, 20:39
Medlem
Brist på narkosmedel i Sverige. Norge hjälper till.

Återigen får våra kloka grannländer hjälpa naiva Sverige.

Inte ens vanligt narkosmedel, propofol, klarar naiva Sverige av att lagerhålla.
Citera
2020-05-16, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
I Kambodja dör alltså ingen av Covid 19.

Vi har höga dödstal och infektionstal i Iran och viss mån exempelvis Qatar till exempel..emedan de är löjligt låga på närliggande ställen i Mellersta Östern.

I Italien dog folk som flugor i norr,emedan knappt någon har dött söder om Rom.

Kan någon ge en rimligt heltäckande förklaring på varför det ser ut så här?
Kan bero på mycket men en sak är att felbehandling och felmedicinering mycket väl kan ha tagit kål på en hel del. Sen spelar ju ålder och andra krämpor också in rätt hårt
Citera
2020-05-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Jag tror de korskör med dödsregistret på onsdagar och fredagar.

Ja så kan det vara, fredagarna är jag lite osäker på dock.
Citera
2020-05-16, 20:44
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ja så kan det vara, fredagarna är jag lite osäker på dock.
De har sagt flera gånger att de gör det två gånger i veckan, men är också osäker på fredag.
Citera
2020-05-16, 20:47
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hur definierar du utrotat?

Enligt worldometers hade Tyskland så har många nya fall senaste 7 dagarna:

16e 201
15e 724
14e 877
13e 927
12e 595
11e 697
10e 555

Totalt 4576 nya bekräftade fall de senaste 7 dagarna.

Jag skulle inte kalla det utrotat!

Jag var ironisk.

Många karantänförespråkare tror att viruset inte kommer tillbaka efter lockdown. Det ser vi ju med Tyskland
Citera
2020-05-16, 20:48
Medlem
Citat:
Ikväll visar c19.se 3689 avlida medan platz.se anger 3688 avlidna. Folkhälsomyndigheten redovisade 3674 döda tidigare idag. Det innebär att man i morgon "tvingas" ange nya döda med minst 15. Det är inte den lägsta siffran hittills, jag tolkar det som att dödligheten är väldigt stor just i Sverige. Vi sticker ut.

C19.se uppger att 381 person är på IVA medan platz.se säger att det är 382 där.

Jag tror att onsdag nästa vecka blir den dag då man hämtar in eftersläpningar men som Ni vet torsdag---söndag blir ovanligt låga siffror. Men det är ju inget jag behöver tjata om i tid och otid.

376 är det korrekta antalet på IVA just precis nu.
Citera
2020-05-16, 20:49
Medlem
Karmans avatar
Intressant och ganska djuplodande statistisk jämförelse mellan de nordiska länderna, med diverse grafer etc:
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/?utm_source=vgfront&utm_content=row-3
Citera
2020-05-16, 20:50
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Innebär demokrati att man saknar fungerande skydd mot epidemier?

Eller kan det vara så att det är oumbärligt för demokratin att demokratiska ledare kan visa handlingskraft när kriser inträffar? Kan demokratin må bra av att demokratiska ledare klarar att genomföra nödvändiga, men smärtsamma, åtgärder för att skydda folkets hälsa?

- Anders Tegnells strategi bygger på att andra länder till sist kommer att genomgå samma massdöd som Sverige. Tänk om Anders Tegnell har fel? Då står vi där med ett berg av döda svenskar, som vi har offrat i onödan.

Tegnells och FHM teori är att alla kommer att bli smittade, det enda som FHM arbetar för är att sprida ut smittspridning med tiden så sjukhusen hinner med. Det har varit deras taktik sedan dag1.

Det är tvärtom andra länders taktik som är search and destroy, dvs testa och isolera vid behov för att utrota smittspridningen.
Sverige gör tvärtom och låter smittan spridas men med kontrollerade former och ett öppnare samhälle.
Slutresultatet är en massa smittade, döda och en tro på att vi har immunitet även om coronavirus finns i spermier på de som tillfrisknat. Det är rysk roulette!
Citera
2020-05-16, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
I Kambodja dör alltså ingen av Covid 19.

Vi har höga dödstal och infektionstal i Iran och viss mån exempelvis Qatar till exempel..emedan de är löjligt låga på närliggande ställen i Mellersta Östern.

I Italien dog folk som flugor i norr,emedan knappt någon har dött söder om Rom.

Kan någon ge en rimligt heltäckande förklaring på varför det ser ut så här?

Det är nog alla experter i världen som försöker hitta samma svar.
Finns säkert massa antaganden. Men allmänt är det nog omöjligt att dra en tydlig linje om varför det går olika från land till land och region till region.

Om man tar Italien som exempel: den delen som i teori borde drabbats värst är södra.
Lombardiet är väldigt tätbefolkat, men är samtidigt rikaste regionen (och har bästa vården).
Neapel/Rom är också väldigt tätbefolkade. Den folktätaste kommun i Europa (inte i Italien alltså utan till och med i Europa) finns i Neapel.

Vad är skillnaden mellan södra och norra?
Fler gamlingar i norra än södra? Tror inte alls det.
Fler rökare, tjockisar, sjuka i norra än södra? Tror inte alls det.
Fler som bor i samma bostad i norra än södra? Snarare tvärtom.

Lombardiet hade "oturen" att drabbas först. Och var första regionen där spridningen tog fart på allvar.
Varför det började där är lite otur och lite beroende på att Lombardiet har nog väldigt många människor som reser från olika delar av världen. Så det var lite större chans att det skulle börja där.

När det blev kaos stängde man inte bara Lombardiet. Utan hela landet.
Hade man varit så korkade som i Sverige och kanske bara stängt ner Lombardiet hade man nog haft en halv katastrof i södra också.

Många faktorer. Italien har inte jätte mycket att skylla sig själv på.
De har säkert fuckat upp en del i början. Men sen tog de ett självklart beslut. Att stänga ner hela landet. Inte bara röda zoner.

Hade man stängt ner åtminstone Stockholm, men helst hela Sverige, hade vi idag haft kanske ett par hundra döda.
Men de styrande har aldrig varit så jävla intresserade ha det som prio 1.
De borde för fan avrättas.
Citera
2020-05-16, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
376 är det korrekta antalet på IVA just precis nu.

OK jag tar till mig denna information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in