2020-05-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Enligt THL är 52 % av coronadöda i Finland kvinnor och 48 % män. Brukar det inte vara tvärtom, dvs. att det dör fler män än kvinnor i covid?
Med Covid menar du? De flesta dör ju inte i eller av Covid.
Citera
2020-05-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Jag förstår att det måste vara jobbigt att för alla oempatiska alarmister och våldtäktsporr-runkare att nu plötsligt behöva argumentera för att alla som inte håller med nu är de oempatiska. Att försöka pudla med att det är mörk humor blir bara skrattretande.
Vad är det du hittar på? Hur kan du klumpa ihop de som tycker man måste stoppa viruset med våldtäktsporr? Hur kan du tycka det är oempatiskt att vilja ha färre sjuka och döda?
Citera
2020-05-16, 20:27
Medlem
JackArrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det verkar väl faktiskt som att kinesiska sjukan lugnar sig lite nu på våren och säkert över sommaren. Vi får hoppas att myndigheter och sjukhus nu förbereder sig för den andra vågen i höst och vinter. Vad vi ser nu är nog bara en liten aptitretare på vad som komma skall.

Strategin är kanske långsiktigt tänkt då FHM tänker med regeringen och myndigheterna vänta ut viruset och spara på chansen att sätta landet i karantän om den andra större vågen slår till då under hösten samt vintern. De som har redan sätt sina länder i karantän kommer kanske ha medborgare som är inte lika benägna att lyssna på staten igen. I så fall kanske Sverige kommer klara sig mycket bättre i längden när karantän väl behövs.

Om det är sant, så ifrågasätter jag FHM obefintliga transparens med folket. Antingen är de för fega eller så vet de något vi inte vet. T ex grupp‐psykologi.
Citera
2020-05-16, 20:28
Medlem
I Kambodja dör alltså ingen av Covid 19.

Vi har höga dödstal och infektionstal i Iran och viss mån exempelvis Qatar till exempel..emedan de är löjligt låga på närliggande ställen i Mellersta Östern.

I Italien dog folk som flugor i norr,emedan knappt någon har dött söder om Rom.

Kan någon ge en rimligt heltäckande förklaring på varför det ser ut så här?
Citera
2020-05-16, 20:29
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
O du ditt pucko litar på Tengele! Nä, helt uppenbart har Vietnam hanterat coronavirus ljusår bättre än Sverige.

Sverige är ett sjukt land utan moral där man utan att blinka offrar äldre o svaga. Måste svida att "kommunistländer" som Vietnam o Kina är mer rädda om sin befolkning
Citat:
Ursprungligen postat av Hanbak
Dags att flytta? Är uppenbart att du inte trivs eller fungerar i en demokrati eller någon form utav öppet samhälle.

- Innebär demokrati att man saknar fungerande skydd mot epidemier?

Eller kan det vara så att det är oumbärligt för demokratin att demokratiska ledare kan visa handlingskraft när kriser inträffar? Kan demokratin må bra av att demokratiska ledare klarar att genomföra nödvändiga, men smärtsamma, åtgärder för att skydda folkets hälsa?

Citat:
Ursprungligen postat av Hanbak
Om du enbart tittar på antalet döda till dagens datum så har du ju bommat en ganska stor del av diskussionen också.

- Anders Tegnells strategi bygger på att andra länder till sist kommer att genomgå samma massdöd som Sverige. Tänk om Anders Tegnell har fel? Då står vi där med ett berg av döda svenskar, som vi har offrat i onödan.
Citera
2020-05-16, 20:29
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Det är det som flockimmunitetens anhängare förkunnar.

- Det resonemanget bygger att invånarna i det nerstängda samhället inte har byggt upp flockimmunitet. Invånarna i samhället som har gått på halvfart, förmodas bygga upp flockimmunitet, varpå samhället kan återgå till det normala.

Men nu verkar det som att flockimmuniteten ligger långt borta. Och priset för flockimmunitet kan bli väldigt högt i form av dödsoffer.

Om flockimmuniteten är så låg runtom i Europa som nyligt beskrevs i Spanien och spridningen trots det minskar så har alla som låst gjort rätt, det kan jag hålla med om. Om så är fallet är det ju varken pga restriktionerna eller immuniteten som kurvorna går ned, vad orsak finns då kvar?
Har viruset blivit mindre farligt? Blir inte folk lika sjuka längre av viruset? Så måste det vara i så fall.
Ja, då vore ju allt toppen, men de svaren lär vi få vänta med till hösten kanske?

- Borde inte det optimala investeringen inför framtiden vara att bryta smittkedjorna så tidigt som möjligt? Ifall smittan hejdas tidigt, så finns det ju färre smittbärare som kan sprida smittan längre fram i tiden? Ju längre man väntar, desto fler smittbärare finns i samhället, och desto svårare blir det att isolera smittbärarna från övriga befolkningen?

Det handlar ju också om att ha en strategi som folk orkar med en längre tid, jag tror lockdown håller Max 2 månader innan fullständig anarki blir verklighet ute i samhällena dessutom uppstår andra allvarliga problem som på sikt kan döda eller förstöra fler mänskor och familjer än covid 19 nånsin kan åstadkomma. Jag förstår ditt sätt att tänka men om detta är ett virus som stannar här för alltid som många tror så är vaccin det enda sättet att se till att inte de flesta kommer drabbas av viruset och de måste komma snart i så fall, vågar vi hoppas på det? För nu när länder öppnar upp så startar de på en nivå som Sverige var i för typ 1-2 månader sen.
Ja de kan börja att testa fler och låsa in endast positiva men funkar det i praktiken? Svårt att säga vad som är bäst enligt mig, jag tror ändå på vår strategi eftersom den håller länge om än att det blir trist i längden med den strategin också.

Undantaget är ifall flockimmuniteten träder in såsom förväntat. Men ifall strategin med flockimmunitet inte fungerar som tänkt, så har man försatt sig i en fruktansvärd knipa genom att inte stoppa epidemin tidigt.

Efter att smittan har fått omfattande spridning, så kan det krävas mycket mer smärtsamma åtgärder för att stoppa epidemin, jämfört med ifall åtgärderna hade kommit tidigt. Och en nation som har omfattande smittspridning, riskerar att bli isolerat från länder som har lyckats besegra epidemin. Och så står man där med dödsoffer i drivor, utan att överlevarna har förärats med den utlovade flockimmuniteten. Låter det som ett lockande scenario?

Nej så tror jag inte det blir och om det blir så här i Svea så kommer det bli så överallt eftersom virus inte går att kväva såvida man inte låser in alla, men det är ju orimligt.

- Det enklaste hade varit att stoppa epidemin redan vid gränsen. I så fall hade man inte behövt bekymra sig om osynlig smittspridning i samhället.

Ja, men tyvärr verkar detta virus vara ganska smittsamt, åtminstone i början, så det var svårt för alla länder att hinna med det att stoppa det.

Tyvärr ansåg Anders Tegnell att det var "fullständigt meningslöst" att stänga gränser. Idag ser vi resultatet.

Tror att smittan kom in långt innan det ens kom på tal och förr eller senare får vi in smittan ändå såvida vi inte har gränsen stängd än längre och hoppas på vaccin
Men det kommer alltid in nån svensk som varit fast i utlandet och för in smittan så det är lättare sagt än gjort.

Hur många åtgärder har Anders Tegnell avfärdat som meningslösa? Hur kommer det sig att Sveriges grannländer har varit så framgångsrika, trots att deras åtgärder, enligt Anders Tegnell, har varit helt meningslösa?

Det finns ju inget som talar emot FHM (tror inte det bara är Tegnell som bestämmer) men de måste ju göra på det sätt de tror är bäst, eller tror du FHM är ute efter att rensa ut 70 plussare och de svaga med flit?
Citera
2020-05-16, 20:30
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Hahahah hur känns det att som enda land inte kunna semestra i sommar?
Ska du dra den typiska svenne-kommentaren då; "äh varför skulle jag vilja åka till deras skitländer fööör"
Hahahaha
Ja det blir tufft att semestra i stugan i sommar. Vakna tidigt och ta ett morgondopp i sjön, äta lite frukost på verandan medans man lyssnar på fåglarna i skogen. Kanske mata någon ekorre med nötter, de är förvånansvärt orädda efter någon veckas tillvänjning. Sedan kan man ta en tur med båten, ett par kalla i kylboxen och fiskegjejorna med sig. Framåt kvällen är det så dags att plocka fram grillen så man kan få i sig lite gott grillat, kött om man inte haft tur med fiskandet.

OnT: Har förståelse för att allt inte blir rätt när det gäller en ny smitta.
Det som skaver är det som man tycker vore självklart men inte gjorts.
Som t.ex. att inte ha obligatorisk karantän för alla som kom från drabbade områden.

Det är lätt att vara efterklok men tyvärr har sverige inte valt den bästa strategin.
Man kan till och med tvivla på att det ens finns en strategi om då inte frånvaron av strategi kan räknas som en sådan.
Citera
2020-05-16, 20:34
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag skriver på svenska, så du får översätta:

Jag tror att 1 procents dödlighet, eller mer, är en för hög skattning, i alla fall för svenska förhållanden 0,6 procents dödlighet i covid-19 är nog så illa, och är en tre gånger så hög dödlighet jämfört med vanlig säsongsinfluensa i Sverige.

Räknar man med att det går 70 ej rapporterade covid-19 fall på varje officiellt rapporterat i Sverige så har följande procentuella andel av befolkningen i Sverige och i respektive region redan immunitet emot covid-19. (Andelen den 3/5 inom parantes):

Riket: 20,2% (15,5%)
Stockholm: 30,7% (25,1%)
Västra Götaland 17,0% (11,0%)
Östergötland 27,2% (23,3%)
Sörmland 35,1% (30,2%)
Örebro 34,0% (26,0%)
Uppsala 27,0% (19,9%)
Skåne 6,2% (4,4%)
Dalarna 25,4% (8,9%)
Jönköping 21,8% (16,4%)
Västmanland 25,6% (20,7%)
Gävleborg 23,2% (15,5%)
Halland 11,4% (8,2%)
Jämtland 28,0% (19,3%)
Kronoberg 20,7% (12,4%)
Västerbotten 10,7% (8,6%)
Västernorrland 12,2% (8,0%)
Norrbotten 9,5% (7,7%)
Värmland 8,0% (5,1%)
Kalmar 7,2% (5,4%)
Blekinge 4,4% (3,2%)
Gotland 7,8% (6,4%)

Källa: C19.se

Även om jag, och FHM, grovt, skulle ha överskattat andelen immuniserade, så talar den snabba ökningstakten i många regioner sitt klara språk.

Orsaken till att jag, överhuvudtaget, gjort en ny sammanställning beror på att FHM sölar med att presentera resultatet av sin egen immuniologiska undersökning. Redan vecka 22 kommer de, dessutom, att göra en till immuniologisk undersökning. Kanske får vi ge oss till tåls några veckor till, då kanske FHM också kan presentera trenden för hela landet och göra en säker prognos över vad som kommer att hända över sommaren. Dessutom tror jag att resultaten ifrån FHM:s undersökningar kommer att vara fullständigt förödande för t.ex Imperial college och sådana som dig.
haha nej.
Citera
2020-05-16, 20:35
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Naturligtvis så är inte detta hela svaret.

Florida har till exempel haft stora problem.

Inte såå varmt där året runt. Kolla annars länder kring ekvatorn, brasklapp på länder kring anderna förstås
Citera
2020-05-16, 20:36
Medlem
Ikväll visar c19.se 3689 avlida medan platz.se anger 3688 avlidna. Folkhälsomyndigheten redovisade 3674 döda tidigare idag. Det innebär att man i morgon "tvingas" ange nya döda med minst 15. Det är inte den lägsta siffran hittills, jag tolkar det som att dödligheten är väldigt stor just i Sverige. Vi sticker ut.

C19.se uppger att 381 person är på IVA medan platz.se säger att det är 382 där.

Jag tror att onsdag nästa vecka blir den dag då man hämtar in eftersläpningar men som Ni vet torsdag---söndag blir ovanligt låga siffror. Men det är ju inget jag behöver tjata om i tid och otid.
Citera
2020-05-16, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Man skulle kalla det under kontroll.
Tyskland kommer nog ha det lugnt ett tag till, eftersom folket fortfarande har stor respekt för viruset.

Men ju längre tid som passerar, utan problem, ju mer kommer folk återgå till normalt leverne. Och då kommer det öka igen. Men då kommer inte folk längre tycka det känns okej att stängas in, eftersom de kommit över det här med viruset.
Citera
2020-05-16, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hur definierar du utrotat?

Enligt worldometers hade Tyskland så har många nya fall senaste 7 dagarna:

16e 201
15e 724
14e 877
13e 927
12e 595
11e 697
10e 555

Totalt 4576 nya bekräftade fall de senaste 7 dagarna.

Jag skulle inte kalla det utrotat!
Tyskland och andra länder som öppnar medveten om risken. De har erfarenhet att spåra (Filiation) och ta åtgärder.
400 personer per dag är hanterbar. Det motsvarar 50 personer om man jämför med Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in