Citat:
Ursprungligen postat av
OUFCompulsive
The real fatality rate is likely double your 0.6% estimate, somewhere around 1%+. While we have a larger percentage of infected population in comparison to neighboring countries - it’s very likely only a trivial percentage of the population has been infected — so while other neighboring countries have a few more percentage to burn through in comparison, Sweden has also only pushed the issue further ahead (according to your logic).
It’s not a certainty that other countries will have the same deaths/100k as us because it’s not certain that their hospitals will collapse. In all likelihood they will sustain a lower death/100k.
Jag skriver på svenska, så du får översätta:
Jag tror att 1 procents dödlighet, eller mer, är en för hög skattning, i alla fall för svenska förhållanden 0,6 procents dödlighet i covid-19 är nog så illa, och är en tre gånger så hög dödlighet jämfört med vanlig säsongsinfluensa i Sverige.
Räknar man med att det går 70 ej rapporterade covid-19 fall på varje officiellt rapporterat i Sverige så har följande procentuella andel av befolkningen i Sverige och i respektive region redan immunitet emot covid-19. (Andelen den 3/5 inom parantes):
Riket: 20,2% (15,5%)
Stockholm: 30,7% (25,1%)
Västra Götaland 17,0% (11,0%)
Östergötland 27,2% (23,3%)
Sörmland 35,1% (30,2%)
Örebro 34,0% (26,0%)
Uppsala 27,0% (19,9%)
Skåne 6,2% (4,4%)
Dalarna 25,4% (8,9%)
Jönköping 21,8% (16,4%)
Västmanland 25,6% (20,7%)
Gävleborg 23,2% (15,5%)
Halland 11,4% (8,2%)
Jämtland 28,0% (19,3%)
Kronoberg 20,7% (12,4%)
Västerbotten 10,7% (8,6%)
Västernorrland 12,2% (8,0%)
Norrbotten 9,5% (7,7%)
Värmland 8,0% (5,1%)
Kalmar 7,2% (5,4%)
Blekinge 4,4% (3,2%)
Gotland 7,8% (6,4%)
Källa: C19.se
Även om jag, och FHM, grovt, skulle ha överskattat andelen immuniserade, så talar den snabba ökningstakten i många regioner sitt klara språk.
Orsaken till att jag, överhuvudtaget, gjort en ny sammanställning beror på att FHM sölar med att presentera resultatet av sin egen immuniologiska undersökning. Redan vecka 22 kommer de, dessutom, att göra en till immuniologisk undersökning. Kanske får vi ge oss till tåls några veckor till, då kanske FHM också kan presentera trenden för hela landet och göra en säker prognos över vad som kommer att hända över sommaren. Dessutom tror jag att resultaten ifrån FHM:s undersökningar kommer att vara fullständigt förödande för t.ex Imperial college och sådana som dig.