2020-05-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Är det denna ”incident och lapp” ni snackar om?

Såg något om det i Expressen i veckan:

https://www.expressen.se/gt/krim/lappen-i-cellen-mordet-pa-wilma-kommer-aldrig-losas/
Kan varit den lappen man diskuterar. Jag har ingen aning. Men tack för länken, den har jag missat.
Citera
2020-05-16, 17:18
Medlem
Kurden säger att knivarna, som användes vid styckningen av Wilma, var en inflyttningspresent från Wilmas mamma.

Citera
2020-05-16, 17:20
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Sorry. jag tänkte på vittnet P.J! Han pendlar mellan 13 och 14 november.
Men i övrigt anser P.J att ljuden, däribland från en kvinna, kom vid 18-tiden och det passar väl ändå ganska bra med tanke på att Wilmas sista telefonkontakt är 17:03 och Tishko lämnar lägenheten för att köpa grejer med Wilmas kort kl.18:37?
Hon har inte jättemycket telefonkontakt direkt så när sista kontakten skedde behöver inte indikera särskilt mycket mer än att hon just inte hade mer telefonkontakt med folk den dagen. Att MGM lämnat hemmet och dessutom åkt mot Göteborg där den tiden indikerar visserligen att ljuden kommit innan detta, men det skulle då inte stämma överens med när GS uppger att han väckts (eftersom han inte sovit vid den tidigare tidpunkten).
Citera
2020-05-16, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbrorbertil22
Fast då har du nog tolkat fel? Två fingeravtryck VARAV ETT ANVÄNDBART. inte att det inte matchar tishko.

Läste någon annans inlägg nu om s400 där det står att de var i dåligt skick och det inte gick att utesluta om de var Tishkos. Hade missat det.
Citera
2020-05-16, 17:22
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Skitsvårt, personligen blir jag både "yr och sjösjuk" när jag läser grannarnas vittnesmål, jag får bara inte ihop det! Men jag tror/hoppas åklagaren kommer sikta in sig på tesen att Wilma dödades torsdagen 14/11 någon gång efter kl.17:03, men innan kl.18:37 när Tishko lämnar lägenheten för att handla - Och att vittnesiakttagelserna från denna tid är det rätten skall försöka ta fasta på.

Däromkring har jag också kommit fram till - drygt omkring kl 17 -- 18 på Torsdagen den 14/11 tror jag att bråket de hade eskalerade i mord/dråp.
Citera
2020-05-16, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Någon uppskattar säkert dina vilda spekulationer men hade vart skönt med en källa på vad du säger i relation till lag, prejudikat eller praxis. Tack.

Han hade hennes huvud i garderoben och mordet skedde i hans lägenhet när de var ensamma.

Jag vill varken säga emot dig eller KommissarieBeck i frågan om mord-dom eller ej, då detta är väldigt ovisst och svårt enligt mig....
Men är det inte lite overkill att be om prejudikat i ett sådant här sammanhang?
Dels handlar det ju om en bevisfråga och är det någonting HD aldrig vill ta upp, så är det bevisfrågor. Sedan undrar jag hur många liknande fall med liknande omständigheter, du tror finns att jämföra med?

Sedan får man ju också komma ihåg att "trubbigt våld, innan döden" inte visar VEM som utfört det trubbiga våldet innan döden. Wilma kan ju ha bragts om livet någon annanstans av annan person, innan Tishko tog över med brott mot griftefriden (därifrån finns det ju övertygande bevisning mot honom!)
Citera
2020-05-16, 17:24
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har ställt frågan till en ung vän som jobbar på Helix. Jag återkommer med fakta när jag fått svar.

Vad är Helix för företag/organisation? Vad arbetar din unga vän med? Nåja du får gärna visa vad det nu är.
Citera
2020-05-16, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Hon har inte jättemycket telefonkontakt direkt så när sista kontakten skedde behöver inte indikera särskilt mycket mer än att hon just inte hade mer telefonkontakt med folk den dagen. Att MGM lämnat hemmet och dessutom åkt mot Göteborg där den tiden indikerar visserligen att ljuden kommit innan detta, men det skulle då inte stämma överens med när GS uppger att han väckts (eftersom han inte sovit vid den tidigare tidpunkten).

Nej, det har du i och för sig rätt i! Fan vad lurigt detta är alltså!!
Men Wilma svarade i vart fall inte kl.20:46 när någon försökte ringa henne.
Citera
2020-05-16, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Vad är Helix för företag/organisation? Vad arbetar din unga vän med? Nåja du får gärna visa vad det nu är.
https://www.rattspsykiatristockholm.se/
https://www.rattspsykiatristockholm.se/jobb-och-praktik/huddinge/
Citera
2020-05-16, 17:27
Medlem
Det genomförs nya sök efter Wilma rapporterar DN. Nu när polisens utredning är färdig tyckte FIKK att det var ett bra läge. (tyvärr låst artikel)

Citat:
Två dykare i Bursjön. Hästar runt ängarna vid Bratteröd. Sökhundar från Stockholm och Skåne. Fyrhjulingar – och ungefär 100 personer i fotpatrullerna.

https://www.dn.se/nyheter/de-fortsatter-leta-efter-mordade-wilma-andersson/
Citera
2020-05-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128

Helix är en rättspsykiatrisk klinik i Huddinge.
Litar du inte på hans kompis kan du väl iallafall lita på mig och de källorna jag angav :-)
Citera
2020-05-16, 17:30
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Men han blev ju hämtad 19/11, jobba 07-09 låg i soffan då polis kom.

Enligt FUP sidan 794 så står det så här:

Vad är det som gör att du kan säga att det är just torsdagen den 14/11-19 som du såg detta?
Ja det är det. Jag skulle hem till mina föräldrar som varit på ett församlingsmöte som är en
gång i halvåret och det var torsdagen den 14/11-19. Jag vet att min pappa inte var hemma när
jag kom dit.
Fhl anteckning: I samband med förhöret så ombeds Emma visa platsen där hon såg killen.
Hon gör detta och plasten fotograferas och plottras in på karta. Se bilaga. Foto tas även på
plasten.

Lite felstavat där.
Står: plasten
Ska stå: platsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här