2020-05-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Lokalbefolkningen ger inte upp!

” Fallet Wilma Andersson må vara på väg mot sitt rättsliga klargörande, men så länge hennes kropp saknas fortsätter Uddevallaborna och många andra med dem att leta.”
– Kroppen bör inte ha kunnat vara placerad i en bil så länge, högst sex sju minuter, bedömer han. Men det är rätt långa perioder under de avgörande dygnen då hans mobiltelefon har legat i lägenheten. Det är en klurig insats.”
https://www.dn.se/nyheter/de-fortsatter-leta-efter-mordade-wilma-andersson/
Jag vill påminna om att dn.se har en gratisprenumeration t o m sista maj. Det är bara att regga sig. Kostar inget.
Citera
2020-05-16, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag ser dessa vittnesmål som OERHÖRT problematiska, ur två aspekter:
1. Grannarna har uppenbart påverkats (givetvis oavsiktligt och omedvetet) av att prata med andra grannar och att läsa om uppgifter i media. Helt plötsligt blir det där diffusa ljudet man hört "ett kvinnoskrik", helt plötsligt blir det där ljudet man hörde "någon dag" tvärsäkert "onsdag" osv...

2. Eftersom grannarna blandar och ger när det gäller datum/tider för skrik och oväsen kan detta mycket väl innebära att vittnesmålen kommer från: Ett tidigare bråk/tjafs mellan Tishko och Wilma, det kan vara bråket/tjafset/tumultet under det att gärningen skedde, det kan vara skrik från Tishko under påverkat tillstånd eller psykos långt efter mordet.
Eftersom lägenheterna verkar vara väldigt lyhörda kan man heller inte utesluta att vissa vittnesuppgifter om ljud kan ha kommit från andra grannar som bråkat eller haft sex, från en TV i en annan lägenhet eller kanske att ljudet kommit från trapphuset eller ute på gatan.
Ett annat vittnesmål som är lite märkligt är tågvärden på avgången 19.03-19.22 från Uddevalla till Ljungskile.

Vid telefonförhör sex dagar efter tågresan minns hon inte alls att hon skulle ha mött en yngre man ombord. Vid nästa telefonförhör ytterligare sex dagar senare minns hon många detaljer kring hur hon träffat Tishko. Vid det laget var Tishko häktad, fallet hade uppmärksammats i media (den är tråden hade tex redan >10000 inlägg).

Minnesbilder kan förändras i efterhand, det är väl så många av oss fungerar. Det som blir viktigast i rättegången kanske ändå är den tekniska bevisningen i form av kroppsdelen med T:s DNA, bristen på annan DNA, bristen på andra tänkbara gärningsmän, de omfattande blodspåren på just de platser som är förväntade vid mord/styckning.

När det gäller vittnen borde väl målsägarna vara viktiga framför allt systern som verkade ha bäst insikt i relationen mellan W och T, men även W:s mamma och pappa som gjorde massor av iakttagelser när dom besökte Tishko i lägenheten dagarne efter W:s försvinnande.
Citera
2020-05-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Ja det stämmer. Man borde ha knackat dörr hos grannarna mycket tidigare, direkt vid försvinnandet. Förhören sker för sent. Just grannen GS har reagerat mycket på ljudet och verkar beskriva det bäst, det är det vittnesmål som ger bäst intryck hos mig och känns mest tillförlitligt. Han har goda anledningar till att vara säker på dagen och tiden. GS är också den som reagerat starkast på ljuden och gått ut i trapphuset (vilket stöds av PJs vittnesmål). Även om det finns problem med vittnesmålen så tycker jag att GS och PJ tillsammans styrker att det förekommit en episod av skrikande som resulterat i att dessa två grannar tänkt gå ut i trapphuset. Ingenting annat som framkommer av vittnesmålen är tillräckligt starkt för att indikera någonting alls.

Just beskrivningen GS gör av skriken (hjärtskärande skrik) osv anser jag trovärdigt, huvudsakligen då denna beskrivning stämmer bra överens med hur andra människor beskriver rädda skrik från kvinnor i misshandelssituationer. Rädda skrik är någonting människor reagerar annorlunda på, och det gör ofta att de just reagerar med handling (i detta fall tyvärr enbart att gå ut i trapphuset). Förhoppningsvis kan denna händelse göra så att fler människor i framtiden väljer att kontakta polis om de hör just den typen av skrik.

Det fungerar ju inte riktigt så. Alltså det anmäls folk försvunna varje dag. i 99 fall av 100 kommer dom tillbaks eller hittas oskadda - Och att en 17-åring "försvinner" efter att ha blivit osams med pojkvän eller morsan händer ju jämt och några timmar eller dagar senare är den tillbaks liksom. Lite så var det ju i detta fallet också. Det tog ju många dagar innan man började utreda detta som Människorov eller Mord. Glöm heller inte att föräldrarna anmälde henne försvunnen först 17/11 och bilderna/efterlysningarna på sociala medier inte kom ut föräns 18/11.

Jag tycker också vittnet GS är det bästa. Men är inte problemet med det vittnesmålet att han inte riktigt vet när han hörde ljuden, utan pendlar mellan att detta skall ha hänt onsdagen 13/11 eller torsdagen 14/11?
Senast redigerad av Haaaaag 2020-05-16 kl. 16:57.
Citera
2020-05-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbrorbertil22
Fast då har du nog tolkat fel? Två fingeravtryck VARAV ETT ANVÄNDBART. inte att det inte matchar tishko.

@Fettberg har läst FU noggrant.

P12974-19
P12982-19

2 fingeravtryck som man ej fått träff på.
Citera
2020-05-16, 16:54
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Hade huvudet var oskadat hade jag varit mer orolig för friande dom beträffande mord.

Nu är det skadat av trubbigt våld, innan döden inträffade. En jävla skillnad. Tillsammans med indiciekedjan är jag rätt övertygad om att det håller i hovrätten. (Det kommer hamna där oavsett utgång i tingsrätten som det ser ut just nu).

Mm....förstår men det kommer ju också vara försvarets största uppgift att dribbla bort den frågan.
Respekterar din uppfattning givetvis men jag är som sagt långt ifrån lika säker på utgången.
Citera
2020-05-16, 16:55
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har FUP, dock inte på mobilen, därför behöver jag lite assistans.

Var sjuttsingen tillbringade han tiden i Ljungskile?

Kan han ha dumpat något i småbåtshamnen?

Reste han med en resväska eller utan, och varför behövde han tvätta sig i en bäck?

Jag kan tänka mig att han har rört sig i en brant slänt någonstans, halkat och blivit lerig.

Försök att hitta en dator så att du kan se ordentligt.
Du har tidigare gjort bra inlägg tycker jag. Arlöv b.l.a.

All info om väska eller annat finns i FUP.
Någon här inne sade, visst kan han ha haft en väska eller något annat, kasse eller nåt men kan man ju dumpa på toan eller i en hylla i en annan vagn, om man tycker att man är "smart".
Du kan t.o.m haft en arm under jackan, inplastad. (Bad thinking...)

Eller så åkte han dit för att vilseleda alla.

Men att springa runt lerig utan jacka på E6 (eller var E3?)är ju för mig något annorlunda.

Enligt AccuWeather var det c:a 5 grader den dagen. Blåst vet jag inget om.

14-11

Hist. Med.
6°/2°

https://www.accuweather.com/sv/se/uddevalla/311167/november-weather/311167?year=2019
Senast redigerad av K.Blomkvist 2020-05-16 kl. 16:58. Anledning: E6 eller E3?
Citera
2020-05-16, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag tillhör ju dem som hela tiden har höjt varningens finger för att T solklart kommer att dömas för brott mot griftefriden men att det är väldigt osäkert om han kommer att dömas för mord.

Efter att ha läst obduktionsrapporten så kan jag säga att nu är det inte ett varningens finger utan alla fingrar som jag har.
Det framgår klart och tydligt att dödsorsaken inte går att fastställa och ej heller dödssättet.

Översatt till Svenska så går det alltså inte att säga hur W dog.
Det här osar mardröm för åklagaren.

Fortsätter T att neka så tror jag tyvärr att han bara kommer att dömas för just brott mot griftefriden.

Just saying.....
Du har ingen aning om vad du snackar om dock. Att dödsorsak inte går att fastställa är bara ett problem om det fortfarande finns en chans att offret fortfarande faktiskt lever, eftersom du baserar din åsikt på andra fall snarare än någon juridisk kunskap.

Så på vilket sätt är det en "mardröm" för åklagaren?

Kan du hävisa till något rättsfall eller liknande öht eller baserar du bara det på vad du tidigare läst i tråden?

Hon är uppenbart skadad av honom, han hade huvudet i garderoben och uppenbart begått brottet. Han kommer att dömas
Citera
2020-05-16, 16:56
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det fungerar ju inte riktigt så. Alltså det anmäls folk försvunna varje dag. i 99 fall av 100 kommer dom tillbaks eller hittas oskadda - Och att en 17-åring "försvinner" efter att ha blivit osams med pojkvän eller morsan händer ju jämt och några timmar senare är den tillbaks liksom. Lite så var det ju i detta fallet också. Det tog ju många dagar innan man började utreda detta som Människorov eller Mord. Glöm heller inte att föräldrarna anmälde henne försvunnen först 17/11 och bilderna/efterlysningarna på sociala medier inte kom ut föräns 18/11.

Jag tycker också vittnet GS är det bästa. Men är inte problemet med det vittnesmålet att han inte riktigt vet när han hörde ljuden, utan pendlar mellan att detta skall ha hänt onsdagen 13/11 eller torsdagen 14/11?
Nej, vittnet GS är säker på att det skett torsdagen, han har varit borta på onsdagskvällen och haft besök på fredagen.

Och jo, tyvärr är det ju absolut så att det i ett tidigt skede inte riktigt finns resurser att knacka dörr osv. I en optimal situation skulle man tagit in vittnesmålen tidigare, men det fanns ju då inte tillräckliga indikationer på att ett såpass allvarligt brott skett.
Citera
2020-05-16, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det fanns blod efter W på skorna.

Var det inte t.o.m. i skon
Citera
2020-05-16, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Mm....förstår men det kommer ju också vara försvarets största uppgift att dribbla bort den frågan.
Respekterar din uppfattning givetvis men jag är som sagt långt ifrån lika säker på utgången.
Någon uppskattar säkert dina vilda spekulationer men hade vart skönt med en källa på vad du säger i relation till lag, prejudikat eller praxis. Tack.

Han hade hennes huvud i garderoben och mordet skedde i hans lägenhet när de var ensamma.
Citera
2020-05-16, 16:58
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
@Fettberg har läst FU noggrant.

P12974-19
P12982-19

2 fingeravtryck som man ej fått träff på.
S. 400: "De två tidigare ej identifierade avtrycken (se Delredovisning 2 (Fingeravtrycksjämförelse)) jämfördes igen med 970122-7994 med hjälp av jämförelseavtryck från dennes fotsulor samt nytt daktylogram från dennes handflator, vilket inte ledde till någon identifiering. Inget av de två avtrycken uppfyller kriterierna för uteslutning på grund av deras kvalitet. Det går alltså inte att utesluta att de är avsatta av 970122."

Dessa två fingeravtryck kan alltså tillhöra MGM.
Citera
2020-05-16, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det fetade: var har du hittat det nånstans. Väldigt intressant.

Kommer kanske lite sent med svaret? Du frågar mig för svåra saker, får magknip när jag ser dina frågor 😅 har redan dålig samvete över att jag inte länkar källorna! Men sök-funktionen här viĺl bojkotta mig totalt, inga mina ord godtas

Jo, fup kan det inte vara för det var dagen åtal väcktes/fup kom ut. Tishko kördes till sjukhus, "okontaktbar". Då kom det ut i media att häktespersonalen hade hittat "lappen" T. skrivit och lämnat efter sig. Tror du vet händelsen bara du får bättre beskrivet av mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in