2020-05-16, 16:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
För de som ej håller med FHM, så har nu iaf ett par personer börjat protestera dagligen i samband med pressträff 14.00. Mer detaljer finns i artikeln.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MRVe10/de-protesterar-mot-svenska-strategin-star-har-tills-de-andrar-sig

Kanske någon/några fler ansluter.... OBS. Jag dömer ej de som ej kan, av olika skäl. Men blev glad när jag såg artikeln.

Bra gjort! Hoppas det blir en folkrörelse.
Citera
2020-05-16, 16:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lockdown länderna har inte möjlighet eller råd att skjuta fram problemet längre. Det blir helt enkelt för kostsamt ekonomiskt, socialt och psykologiskt.

I stort sett alla länder, lockdown eller inte, kommer att åka på dödligheten i covid-19 som, enligt FHM:s senaste beräkning, tyvärr, ligger på hela 0,6 procent. Att ett vaccin skulle finnas, direkt färdigt för användning, inom ett år, är blott en önskedröm. Innan dess hinner 60 procent av jordens befolkning med att bli immuna genom att själva genomgått covid-19.

I Sveriges fall kommer nog detta att vara ett faktum, senast i höst. När väl RE sedan ligger på 0, så kan alla i Sverige, förutom de äldre äldre och riskgrupperna, börja leva som vanligt igen. I lockdown länderna kommer det att ta längre tid än för Sverige, men det tråkiga slutresultatet kommer att bli desamma.

Det lockdownländerna gör är inte att skjuta fram problemet. De kommer testa och smittspåra de fåtal fall som dyker upp efter deras lockdown. FHM:s mätningar har tyvärr mycket låg validitet, då de testar alldeles för få och ofta med skeva urval. Spanien har testat enormt många fler och har stordata. De har en dödlighet på 1,1%, vilket också bekräftas av WHO och andra länder som testat många. Dödligheten ligger runt 1%. Vi kommer knappast nå några 60% nedsmittade genom naturlig nedsmittning under detta år. Lika bra är dessutom det, för vi vill inte ha 60 tusen döda och därtill väldigt många människor med permanenta skador på sina lungvävnader. Något R-tal på 0 kommer vi inte nå utan vaccin, eller total lockdown.
Citera
2020-05-16, 16:19
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Lögn. Hade strategin varit att minimera smittspridningen så hade man genomfört maximalt hårda åtgärder.

- Ännu viktigare än att genomföra hårda åtgärder, hade varit att genomföra åtgärder tidigt. Trots det, så valde Anders Tegnell att avvakta. Anders Tegnell sade "Det är jätteviktigt att komma ihåg nu att man kan inte göra allt hela tiden, utan att man vidtar åtgärder när de har som bäst effekt." Man hade allt att vinna på att agera tidigt. Man hade allt att vinna, med 1 undantag.

Citat:
Det gör man inte. Därför att strategin är att dämpa takten på smittspridningen, inte minimera den.

FHM har upprepade gånger på presskonferenser talat om att vi skall "platta ut kurvan" och också åskådliggjort detta med en graf som visar två kurvor: en som är kort och hög, en som är lång och platt. Kurvorna motsvarar exakt lika många antal smittade, med enda skillnaden att den platta kurvan sprider ut fallen över längre tid. Strategin är alltså att vi skall få samma antal smittade som vi hade fått vid okontrollerad spridning, med enda skillnaden att de skall spridas ut över tid "så att vården hinner med".

Vad är det då som gör att båda kurvorna går ner efter att en topp nås och att de i högeränden av tidsaxeln tenderar mot noll? Ja, FHM säger ju att "flockimmunitet" är en konsekvens av deras strategi, och såvitt jag förstår kan det inte vara något annat än denna flockimmunitet som de anser vara mekanismen som får deras kurvor att böja av nedåt efter toppen och sedan tendera mot noll. Deras kurvor förlitar sig på flockimmunitet. Med andra ord: Flockimmunitet utgör en helt nödvändig del av deras strategi. Att de påstår att den inte är det är bara snömos för att förvilla.

- Johan Giesecke har skrivit ett debattinlägg i Svenska Dagbladet. Johan Gieseckes ståndpunkt är att alla länder kommer att få ungefär samma antal dödsfall, oavsett åtgärder. Vad bygger Johan Giesecke denna ståndpunkt på?

Citat:
Om de inte vore ute efter flockimmunitet, varför skulle de då vara så kåta på forskningsresultat med antikroppstester som de uppenbart hoppas skall visa på hur immuniteten sprider sig i befolkningen? De skulle i så fall istället vara kåta på att komma på nya sätt att stoppa smittspridningen. Från FHMs håll är det ju ett noterbart svalt intresse för allt annat än just immunitet - de är måttligt intresserade av att införa nya smittspridande åtgärder, måttligt intresserade av användning av skyddsutrustning, måttligt intresserade av nya behandlingsmetoder, måttligt intresserade av nya strategier för hur man skall kunna masstesta och smittspåra, osv. Men immunitetstester, det är tydligen jävligt intressant och där fiskar de intensivt efter "positiva" forskningsresultat som skall visa på ökande procentsiffror för flockimmuniteten.

- Applåd för en bra beskrivning av Folkhälsomyndighetens strategi med flockimmunitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, du har rätt i att ordet minimera var fel av mig, dämpa takten är bättre så att vården hinner med. Självklart är det bra om vi blir immuna något år och att R-talet går ner, då kanske t o m smittan stannar av.

- Hur betecknar du detta fenomen?

Citat:
Sverige har ju definitivt misslyckats med att skydda äldre på boenden o s v, vilket man erkänt. Detta beror ju inte på FHM, utan snarare på besparingar, dålig struktur/rutiner, mkt säkert p g a av privatiseringar och besparingar.

- Jag säger inte att du har fel beträffande besparingar inom äldrevården. Men Anders Tegnell har mycket stor skuld till dödsfallen inom äldrevården. Svenska folket har lyssnat på Anders Tegnell när han har avfärdat smittspridning utan symptom. Massdöden beror alltså på att folket har tagit till sig av Anders Tegnells budskap.

Citat:
Smittan kom ju in hos de äldre i mars, då såväl Sverige som andra länder inte visste att man kunde smitta utan symptom också.

- Anders Tegnell har valt att avfärda osynlig smittspridning även efter att omvärlden har varnat. Anders Tegnell var kaxig, och struntade i varningarna. Där ligger förklaringen till massdöd inom äldrevården.

Citat:
Jag tycker det går oerhört segt med att inte börja testa i större skala. Sveriges krisberedskap har inte varit bra, det är också ett underbetyg och en lärdom inför framtiden

- Dessa lärdomar finns redan sedan tidigare. Samhällets ledning borde ha insett vad dom sysslade med, när dom monterade ner krisberedskapen. Varför hade vi en krisberedskap från början? Ifall vi hade klarat oss utan krisberedskapen, så hade äldre tiders svenska politiker inte satsat stora resurser på att en gång i tiden bygga upp samhällets beredskap.
Citera
2020-05-16, 16:20
Medlem
Även idag har Sverige mest döda/befolkning i världen
https://i.imgur.com/gP9C6VA.png
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Hehe sa ju hur rätt du hade

"I Norge uppskattar man att under en procent av befolkningen har haft coronaviruset. landet var tidigt med att införa strikta restriktioner med stängda gränser, förskolor, restauranger och affärer. När man nu öppnar upp igen gradvis tror Forland inte att man kommer att få en stor andra våg. Snarare mindre, lokala utbrott som kan hanteras med testning, smittspårning och isolering.
– Det är gamla epidemiologiska teorier som i stor grad bygger på influensaepidemier. Jag tror att man har lagt för stor vikt vid historiska modeller i Sverige."

Vad fan är grejen med att Norska FHI nu går ut och kritiserar Svensk strategi? För att Tegnell agerade hönshjärna och babblade om Norge så måste norrmännen kontra? Jävla dagisnivå och sandlåda. Bebisar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Att ansluta utanför FHM är en metod. Tyvärr hindrar ju viruset fysiska samlingar.

Det behövs massiva protester, men hur ska man jobba?

Ja, precis. Folksamlingar är väl tillåtna upp till 49 personer med nu gällande covid-regler?

Kan man tänka sig att om det skulle bli fler, så står man i olika små "klickar" här och var, så att man ändå följer rekommendationerna? Fast kanske att man har munskydd också, som de verkade ha.

Jag försökte kolla upp adressen nu, i inbjudan till pressträff på nätet, står det von Eulers väg 4b Solna, vet ej om det är FHM byggnad, kanske det är. Jag antar att det är endast vardagar, då i reportaget står det att det är när det är pressträffar..
Citera
2020-05-16, 16:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Sverige har liknande nedgång. Inlagda på IVA har minskat ett tag nu.

Det säger ju absolut ingenting. Det intressanta är hur många som insjuknar och hur många som dör.

Dessutom finns det ju mycket som pekar på att stormen som dragit igenom äldreomsorgen nu börjar bedarra. Det är ju bra på ett vis, men säger ingenting om smittspridningen i samhället. Att smittspridningen i samhället skulle börja avta utan åtgärder och utan att vi är ens tillnärmelsevis nära att någon form av immunitet är ju fullständigt uteslutet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
France blir nästa land att passera!

Edit: Spanien och Belgien kanske blir svåra att spöa, med trea i världen är inte dåligt det heller
Det kommer nog att bli Sverige och Storbritannien som slåss om förstaplatsen till slut
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
"Att en deltagare ett marathonlopp är tröttast, men leder, betyder inte att hen ligger längst bak".

Till hösten kommer antalet döda i covid-19, per dag, Sverige ligga på noll, (förutom, kanske, något ströfall i månaden). Däremot så kommer den dagliga döden i covid-19 att öka i lockdown länderna långt efter Sverige ligger på noll.
Hur kom du detta slutsats?

Jag tror tvärtom om det inte ändras policy
Vi har över 300% mer avlidna till hösten. Över 12 000.
En sjukhuskapacitet minns 30% lägre på grund av utmattning och långtidssjuka sjukvård personal.
Jag hoppas jag har fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hoppas det kommer en dag då ni alla får tala ut offentligt och försöka komma till ett avslut.

Jag hoppas det med. Det kommer nog öppenhet och samtal och avslut.

Jag har planer på en vårdblogg och filar också på en bok, så jag kommer väl att säga mitt iaf.

Detta är iaf en komplex period, som innehåller både ljus och mörker. Som personal lär man sig massor, men man får sina ärr åxo.
Citera
2020-05-16, 16:23
Medlem
Aston-Martins avatar
Norges statsepidemiolog: ”Sverige går emot hela världen”

Citat:
Gamla sanningar och brist på ödmjukhet.

I en intervju med Svenska Dagbladet är Norges statsepidemiolog Frode Forland kritisk mot sina svenska kollegor.
Citat:

Det vore för farligt att som i Sverige hoppas på en kontrollerad spridning och att smittan ska lägga sig när tillräckligt många varit sjuka, anser Frode Forland. Forland tycker att både statsepidemiolog Anders Tegnell och hans företrädare Johan Giesecke uttalar sig alldeles för tvärsäkert om situationen, till exempel när Giesecke sade att alla länder förutom Sverige gör fel.

”Det kan han inte veta. Han borde vara mer ödmjuk. Det finns väldigt mycket vi inte vet om det här viruset”.

Forland går emot de svenska strategierna i en rad omdebatterade frågor, bland annat frågan om en andra smittvåg. Enligt hans svenske motsvarighet Anders Tegnell skulle Sverige vid en andra våg klara sig lindrigt undan eftersom så många redan varit sjuka.

Men Frode Forland är inte säker på att det blir någon andra våg. Enligt honom grundar sig den teorin på studier av spanska sjukan för hundra år sedan.

”Jag tror att man lagt för stor vikt vid historiska modeller i Sverige”.

Han efterlyser också en mer kritisk debatt i Sverige.

”Det känns som att man vill stötta sin egen regering och strategi. Men Sverige går ju emot hela världen.”
Citera
2020-05-16, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja, precis. Folksamlingar är väl tillåtna upp till 49 personer med nu gällande covid-regler?

Kan man tänka sig att om det skulle bli fler, så står man i olika små "klickar" här och var, så att man ändå följer rekommendationerna? Fast kanske att man har munskydd också, som de verkade ha.

Jag försökte kolla upp adressen nu, i inbjudan till pressträff på nätet, står det von Eulers väg 4b Solna, vet ej om det är FHM byggnad, kanske det är. Jag antar att det är endast vardagar, då i reportaget står det att det är när det är pressträffar..

Bra idé 💡 👍

Jobba på och gör er hörda. De styrande ska inte komma undan och glömma.

Håll mig gärna informerad i PM

/E
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in