2020-05-16, 16:09
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
T cells found in COVID-19 patients ‘bode well’ for long-term immunity

https://www.sciencemag.org/news/2020/05/t-cells-found-covid-19-patients-bode-well-long-term-immunity?fbclid=IwAR323jA8VFNpy-i88E-Fv7gA4Hdh56 4vN6MZ-GqvdsHR_O07-ZO-texusJE#

Verkar positivt.

Det vore ju goda nyheter om det stämmer.
Citera
2020-05-16, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Lägsta 7-dagars snittet av avlidna sedan 13/4.

Hur kan man prata om snitt när fördröjningen av siffror kan vara upp till 4 veckor?

Snälla, tyst bara.
Citera
2020-05-16, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men kommer du förlåta?

Nej, detta är oförlåtligt. Jag medverkar och har såklart min del i detta.
Citera
2020-05-16, 16:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Hur kan man prata om snitt när fördröjningen av siffror kan vara upp till 4 veckor?

Snälla, tyst bara.

Jag tänker inte vara tyst bara för att du är för dum för att förstå att dessa siffror ändå är intressanta.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Det är klart att det finns underliggande epidemiologiska koncept som man förhåller sig till när man utarbetar sin strategi. Det är ungefär som att man utgår från att gravitationen existerar när man bygger ett flygplan. Vi ser sannolikt immunitet ske genom att smittan minskar samtidigt som reinfektion inte sker. En alternativ förklaring kan vara att smittan oförklarligt går ner i många länder just nu, oberoende av någon immunitet. Om det sistnämnda stämmer, så kanske det blossar upp igen, eller så gör det inte det. En ny våg skulle rimligen bli särskilt negativ för länder med låg immunitet.

Att det går ned i andra länder beror ju ganska säkert på att man märker av effekten av restriktioner, testning och smittspårning. Märk väl att Sverige som inte genomför något av detta inte märker av någon nedgång. Enligt DN låg Sverige högst per capita senaste veckan.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
T cells found in COVID-19 patients ‘bode well’ for long-term immunity

https://www.sciencemag.org/news/2020/05/t-cells-found-covid-19-patients-bode-well-long-term-immunity?fbclid=IwAR323jA8VFNpy-i88E-Fv7gA4Hdh56 4vN6MZ-GqvdsHR_O07-ZO-texusJE#

Verkar positivt.

Skulle inte vara så dumt att få några coronaförkylningar. Går att köpa hem i 1ml flaskor. Känns väldigt väldigt fel dock.
Citera
2020-05-16, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Håller med dig, det är inte värdigt vare sig för patienter eller personal.

Jag har faktiskt övervägt att ansluta mig till de modiga dagliga demonstranterna utanför FHM, bara två personer än så länge, men förhoppningsvis kan de bli fler, om fler vågar. Jag har det fortfarande under övervägande bara dock, då jag riskerar en del konsekvenser personligen, om jag går ut offentligt och demonstrerar....

Att ansluta utanför FHM är en metod. Tyvärr hindrar ju viruset fysiska samlingar.

Det behövs massiva protester, men hur ska man jobba?
Citera
2020-05-16, 16:14
Medlem
Nu sa en Politiker på en middag jag är att eftersom dom döda är till 80%av utom utom europer så det är inte alvarligt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Dessvärre misstänker jag att jag är spot on! Det enda som håller mitt hopp levande är fotbollsmatchen mellan Sverige och Tyskland där vi efter halva matchen låg under med 0-4 och som sen slutade 4-4. Håller med om att det inte är troligt i den situation vi är i nu, men det påminner mig om att en helt oväntad vändning kan komma. I detta fall är det dock högst osannolikt.

Hehe sa ju hur rätt du hade

"I Norge uppskattar man att under en procent av befolkningen har haft coronaviruset. landet var tidigt med att införa strikta restriktioner med stängda gränser, förskolor, restauranger och affärer. När man nu öppnar upp igen gradvis tror Forland inte att man kommer att få en stor andra våg. Snarare mindre, lokala utbrott som kan hanteras med testning, smittspårning och isolering.
– Det är gamla epidemiologiska teorier som i stor grad bygger på influensaepidemier. Jag tror att man har lagt för stor vikt vid historiska modeller i Sverige."
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nej, detta är oförlåtligt. Jag medverkar och har såklart min del i detta.

Hoppas det kommer en dag då ni alla får tala ut offentligt och försöka komma till ett avslut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Nej IVA har varit kraftigt sjunkande ett bra tag nu. Bara i Stockholm är det 80 färre patienter på IVA än när det var som värst. Totalt i Sverige är det 168 färre på IVA än värsta dagen.

OK du verkar ha koll men dagens siffra för döda ser inte korrekt ut. Kl 21:00 igår stod platz.se i 3673 döda och då är det orimlig inrapportering att det kl 11:30 skulle vara ytterligare bara en död, alltså 3674.

Jag ligger tyvärr lite efter i granskning av regionernas siffror.
Citera
2020-05-16, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att det går ned i andra länder beror ju ganska säkert på att man märker av effekten av restriktioner, testning och smittspårning. Märk väl att Sverige som inte genomför något av detta inte märker av någon nedgång. Enligt DN låg Sverige högst per capita senaste veckan.
Sverige har liknande nedgång. Inlagda på IVA har minskat ett tag nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in