2020-05-16, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Officiellt, ja, men Nederländernas överdödlighet skvallrar om att de missat att bokföra nära hälften av sina dödsfall:

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html?referringSource=articleShare&fbclid=Iw AR346Gl79T1h8GmqBN6WHiBUGzP9C2h6NBVRTiq84_4stv2XBT Xiox-HWh8

Så egentligen inte.
Tror utfallet av dödstalet och kritiken kommer bero på vilka som dör. Är det till mestadels dementa tror jag inte kritiken kommer vara speciellt hård men om det är friska yngre så blir det tufft för FHM.
Citera
2020-05-16, 15:08
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nederländerna har en sammanlagd överdödlighet på närmare 80 i z-score och Sverige på cirka 45. Så nej, Sverige har inte gått om Nederländerna i antalet döda i Covid-19, de ligger på det dubbla jämfört med Sverige. Belgien och Sveriges siffror avseende överdödlighet och rapporterade per capita stämmer väl överens dock.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

Så vilken plats ligger vi på i överdödlighet då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag håller inte med Johan Giesecke...

Sverige har haft flest döda per capita under veckan som gått.

Giesecke: ”Alla andra länder gör fel”
Den tidigare statsepidemiologen Johan Giesecke räknar med att Sverige återgår till ett mer normalt läge i slutet av maj.

”Det är en magkänsla jag har”, säger han.

En anekdot:

En dum förare kör sin bil fel sidan av motorvägen. Radion hörs en annons
Det finns en galning kör på fel sidan av vägen alla klister måste akta sig.
Han ringer och säger "Nej inte bara en massor med bilar kör fel sidan av motorvägen.
Citera
Medlem
USK skriver brev till Löfvén om coronavården

Arbetsbelastningen är enorm. När jag kommer hem efter ett nattpass har jag sån värk och är så slut att jag oftast inte kan somna.

– Men det värsta är törsten. När man står mitt i arbetet med full utrustning och inte kan dricka och inte vet om det dröjer minuter eller timmar innan man kan göra det. Man kan inte klia sig eller torka bort svetten.

Och så mardrömmarna när man väl lyckas somna. Jag har pratat med många kolleger och de flesta av oss har mardrömmar i dessa tider.

https://www.expressen.se/gt/underskoterskan-catarinas-vadjan-till-statsministern/

Tufft i vården. Min oro för dem fortsätter...
Citera
2020-05-16, 15:09
Medlem
Är väldigt märkligt att FHM meddelar att man ser en sjunkande trend på sjukhusbehov över hela landet på presskonferenserna,

I Östergötlands tidning skrivs idag raka motsatsen, Region Östergötland ser en ökande trend av personer i behov av vård https://corren.se/nyheter/artikel/fler-smittade-i-behov-av-sjukhusvard/1r0nwepj
Citera
2020-05-16, 15:10
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
FHM har ingen strategi om flockimmunitet.

- Hur kan man annars beteckna Folkhälsomyndighetens strategi? Skulle Folkhälsomyndighetens strategi fungera utan flockimmunitet?

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Right.
Och påven har inte en rolig mössa
Eftersom han säger att den inte är rolig så måste vi lita på det istället för att se med våra egna ögon.

- Och det är en myt att muslimer utökar sitt inflytande genom att ha höga födelsetal.

Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
För det första så har FHM nu tjatat om att flockimmunitet inte är deras strategi i 30 presskonferenser. Det är bara här på FB som man framhärdar flockimmunitet.

- Talar Folkhälsomyndigheten sanning? Det som jag kan se, är en strategi som bygger på flockimmunitet.

I inledningsskedet så sprids en smittsam sjukdom med exponentiell ökning. Begrunda exponentialfunktionen. För att få bäst resultat, med minst insats, så bör man motverka smittspridningen så tidigt som möjligt. Trots det, så valde Anders Tegnell att vänta med att försöka hejda epidemin. Varför valde Anders Tegnell att agera så långsamt? Vad fanns att förlora på att låta några flygplan stå kvar på marken?

Jag kan bara se 1 förklaring till att Anders Tegnell så gärna ville vänta med att motverka epidemin. Den enda förklaring jag kan tänka mig, är flockimmunitet. Vilka andra förklaringar kan ligga bakom Anders Tegnells ovilja att agera tidigt? Vad fanns egentligen att vinna med en fördröjd respons?

Citat:
Sen så tror jag att det är en kombination. Åtgärderna runt i världen drar ner r-talet och det behövs mycket mindre andel av folket med immunitet för att smittspridningen ska hejdas. Det är det vi ser överallt nu.

- Ja, ökande immunitet bland folket leder till långsammare smittspridning. Ifall man har en strategi som bygger på detta, kan man då förneka att strategin bygger på flockimmunitet?

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja men alla andra länder uppnår det fortare än Sverige och de allra flesta med färre döda. Och lika dålig eller bättre ekonomi.
Citat:
Jaja, småbarnen som ser allt som en tävling.

- Tävling? Det handlar om att rädda liv.

Att jämföra olika länders dödstal, handlar om att se vilken strategi som har fungerat bäst. Man vinner ingen pokal. Men man vinner chansen att behålla livet. Många svenskar har fått betala ett högt pris för Anders Tegnells strategi. Dessa svenskar kan nu betecknas som före detta svenskar.

Citat:
Vi som människor har fått ett nytt virus och det dog en del (inte hälften så många som alarmisterna trodde), vi sänkte hela världsekonomin. Vi har tappat minst 10 år av ekonomisk framgång överallt i hela världen. Det finns inga vinnare här, bara förlorare och det är alldeles för tidigt för att se vilka som kom bäst ut.

- Ekonomin hade mått mycket bättre ifall Covid-19 hade hejdats tidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att låta viruset härja fritt och det leder till höga dödstal även om viruset inte alls är så smittsamt som man hade trott. För Sveriges del ses inget slut på eländet.

- Siffrorna med dödsoffer fortsätter att ligga skyhögt, med bara en minimal nedgång. Ekonomin fortsätter att ta stryk.
Citera
2020-05-16, 15:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Är väldigt märkligt att FHM meddelar att man ser en sjunkande trend på sjukhusbehov över hela landet på presskonferenserna,

I Östergötlands tidning skrivs idag raka motsatsen, Region Östergötland ser en ökande trend av personer i behov av vård https://corren.se/nyheter/artikel/fler-smittade-i-behov-av-sjukhusvard/1r0nwepj

Märkligt med tanke på att det bara är hälften så många på IVA i Östergötland jämfört med deras värsta dagsnotering.

Läste artikeln nu.

Det handlade alltså om EN ENSKILD DAG med 4 fler patienter på sjukhus än dagen innan. Detta är knappast någon trend.
Senast redigerad av trazke 2020-05-16 kl. 15:14.
Citera
2020-05-16, 15:13
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Precis som vissa inte är säkra på att våra grannländer ska kunna undvika Sveriges dödssiffror, så är jag inte säker på att Sverige kommer klara sig så mycket bättre ekonomiskt än dem till den grad att det var värt att släppa lös smittan som vi gjort.

Men sitter du på facit så är jag såklart avundsjuk!

Nej jag har ibte facit men alla andra tror dom har det. Mycket irriterande med folk som ej kan blicka framåt med ens ett viss mått av optimism
Citera
2020-05-16, 15:14
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic

Ja, ibland går det oväntat och snabbt upp i en överlag sjunkande trend. Har lagt märke till det. Inte bara i denna region. Tror att det kan ha att göra med lokala klusterutbrott på vårdinrättningar, industrier eller i ett trångbott område. Där ett större antal personen blev sjuka ungefär samtidigt. Dessa klusterutbrott går helt under radarn eftersom vi inte testar så mycket. Även en enskild solig dag eller två, eller en lönehelg skulle kunna bidra med dylika plötsliga effekter.
(En annan grej är att utskrivningar kan gå långsammare på helgen, så att det på vissa sjukhus/regioner sker en ackumulation av inneliggande patienter. Det förklarar dock inte nyheten ovan)
Citera
2020-05-16, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Så vilken plats ligger vi på i överdödlighet då?

Du får studera kurvorna i Euromomo, det är de länderna som får uppdatering varje vecka. För andra länder vet jag att FT har lite data:

https://www.ft.com/content/a26fbf7e-48f8-11ea-aeb3-955839e06441
Citera
2020-05-16, 15:16
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Inte när det gäller ett helt lands befolkning! De är ju för fan inte någon liten grupp!

Exakt, befolkningen måste gå före multipelsjuka Agdas 94e jordsnurr. Så fungerar utilitarism
Citera
2020-05-16, 15:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
France blir nästa land att passera!

Edit: Spanien och Belgien kanske blir svåra att spöa, med trea i världen är inte dåligt det heller

"Att en deltagare ett marathonlopp är tröttast, men leder, betyder inte att hen ligger längst bak".

Till hösten kommer antalet döda i covid-19, per dag, Sverige ligga på noll, (förutom, kanske, något ströfall i månaden). Däremot så kommer den dagliga döden i covid-19 att öka i lockdown länderna långt efter Sverige ligger på noll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in