2020-05-16, 14:39
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iceboxxx
Okej, ett par reflektioner.. Jag har försökt att hänga med så gott det går i tråden, så jag hoppas att jag inte bara upprepar sånt som andra redan tagit upp..

Först och främst så tycker jag så otroligt synd om Wilma, den stackars flickan fick aldrig en chans i livet med föräldrar som inte brydde sig och som vägrade ta sitt ansvar som förälder. Detta resulterar i att hon faller för en äldre kille, som ibland nästan mer beter sig som en förälder än en pojkvän för henne (om man läser deras sms). Han sätter gränser för henne, bestämmer hur hon får klä sig, vem hon får träffa och när osv, och hon å andra sidan ser detta som att han bryr sig. När jag läser deras sms så ser jag en otroligt osäker flicka som söker vägledning från någon vuxen, och alla vuxna i hennes närhet sviker henne, hon har aldrig blivit älskad och tror därför att det hon får av honom är kärlek.

Jag funderar lite över vilken tid man hörde hennes skrik, en granne sa att det var runt 21-tiden för då går ncis på tv, men det stämmer inte för ncis gick på tv6 16-17 den dagen (om man ska tro tv-tablån). Då låter 18-tiden bättre, som en annan granne sagt.

Jag har läst FUP och håller med dig att det är oklart om dessa skrik verkligen var kl 17-18 (grovt) eller vid kl 21-22 (grovt) ... Dessutom verkar det som att en del i förhör har svårt att bestämma sig om det är Onsdag eller Torsdag de har hört höga röster/skrik och att det sedan blivit tvärtyst.
Citera
2020-05-16, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inget överkast saknades. Däremot täcket - som man hittade med påslakan under väskan. Varför täcket låg däruppe begriper jag inte, eftersom det var överkastet som påvisade likdoft för hundarna. När man lyfte på överkastet så kom man direkt till madrass och underlakan.

Tidigare i tråden stod det om ett saknat överkast. Nu kollade jag upp detta i FUP. Mamman säger i förhör: "Jag tittade under sängen och tyckte där låg mycket kläder och annat och sängen var inte bäddad och det nya rosa färgade överkastet saknades. Täcket i sängen låg "ihopkorvat " (s. 564).
Det är alltså bara ett överkast det handlar om, men det låg inte på sängen när mamman var i lägenheten på söndagen. Då var det saknat. Vid något tillfälle har han alltså bäddat sängen med kuddar och överkast. Frågan är om täcket var något som redan låg i garderoben sedan innan, typ extratäcke, och han har gjort sig av med det täcke de använde för att sova med (eftersom han t ex rullat in W i det, eller lagt henne på det), eller om han av okänd anledning lagt täcket i garderoben under väskan. Lutar åt den första förklaringen här.
Citera
2020-05-16, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le-Hericon
Samt vägen mellan tågstationen i Ljungskile och stället där polisen hämtade upp honom på motorvägen.

Det brukar väl stå något i stil med "särskild utskriftsprövning" om jag kommer ihåg rätt.

Detta. Kan inte hålla med mer än vad jag gör. Sätt fanskapet bakom lås & bom tills han ruttnar.

Japp. Man kan inte promenera ut hur som helst. Det är mycket som skall tas hänsyn till. Här kan man läsa lite om det. https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rskild_utskrivningspr%C3%B6vning
Det finns massor att läsa om det på nätet.
Citera
2020-05-16, 14:43
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Det fetade. Jag tror faktiskt inte det där stämmer. Blir du frisk släpps du. En psykos ex.vis har gjort att man bedömts utföra gärningen under allvarlig psykisk störning. Blir man frisk från den så skrivs man inte ut för att promenera in i finkan. Man släpps ut till frihet.

Alltså det beror på domslutet i rättegången. De kan ha fått en dom som har förbehåll och att:
OM personen först hamnar på Rättspsyk skulle bli frisk så ska dom om fängelse ta vid för att avtjäna utdömt straff. Det är olika från fall till fall.
Citera
2020-05-16, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Alltså det beror på domslutet i rättegången. De kan ha fått en dom som har förbehåll och att:
OM personen först hamnar på Rättspsyk skulle bli frisk så ska dom om fängelse ta vid för att avtjäna utdömt straff. Det är olika från fall till fall.
Nix. Har aldrig hört talas om att en RPV-dom övergått till fängelse. Du får gärna ge exempel, eller text, eller länk.
Citera
2020-05-16, 14:47
Medlem
Le-Hericons avatar
För övrigt; om jag hade haft mina fingeravtryck identifierade som följande; så hade jag varit MYCKET orolig för fängelse.

Framkallade fingeravtryck: Skikt A: Två fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med personnummer 970122- samt ytterligare ett avtryck. Avtrycket bedömdes vara användbart för jämförelse. Avtrycket jämfördes med de under ändamålet angivna personerna och söktes i fingeravtrycksregistret, vilket inte ledde till någon identifiering. Skikt B: Tre fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med personnummer 970122-Skikt C: Sex fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med personnummer 970122-samt ytterligare ett avtryck. Avtrycket bedömdes vara användbart för jämförelse. Avtrycket jämfördes med de under ändamålet angivna personerna och söktes i fingeravtrycksregistret, vilket inte ledde till någon identifiering. Skikt D: Ett fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med personnummer 970122-Skikt E: Ett fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med personnummer 970122-Skikt F: Ett fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med personnummer 970122-Skikt G: Ett fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med personnummer 970122
Citera
2020-05-16, 14:50
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Nix. Har aldrig hört talas om att en RPV-dom övergått till fängelse. Du får gärna ge exempel, eller text, eller länk.

Det har jag inte, har endast följt som allmogen olika rättsfall via TV/media som tidningar - men ologiskt vore om man inte i domstol garderar sig. Föga har jag läst om att de som har hamnat på Rättspsyk "bara knatar ut i det fria" efter att de har ansetts vara friska. Har du? Och visa mig (andra) gärna sådana fall ...
Citera
2020-05-16, 14:51
Medlem
Citat:
Jag har läst FUP och håller med dig att det är oklart om dessa skrik verkligen var kl 17-18 (grovt) eller vid kl 21-22 (grovt) ... Dessutom verkar det som att en del i förhör har svårt att bestämma sig om det är Onsdag eller Torsdag de har hört höga röster/skrik och att det sedan blivit tvärtyst.

Jag ser dessa vittnesmål som OERHÖRT problematiska, ur två aspekter:
1. Grannarna har uppenbart påverkats (givetvis oavsiktligt och omedvetet) av att prata med andra grannar och att läsa om uppgifter i media. Helt plötsligt blir det där diffusa ljudet man hört "ett kvinnoskrik", helt plötsligt blir det där ljudet man hörde "någon dag" tvärsäkert "onsdag" osv...

2. Eftersom grannarna blandar och ger när det gäller datum/tider för skrik och oväsen kan detta mycket väl innebära att vittnesmålen kommer från: Ett tidigare bråk/tjafs mellan Tishko och Wilma, det kan vara bråket/tjafset/tumultet under det att gärningen skedde, det kan vara skrik från Tishko under påverkat tillstånd eller psykos långt efter mordet.
Eftersom lägenheterna verkar vara väldigt lyhörda kan man heller inte utesluta att vissa vittnesuppgifter om ljud kan ha kommit från andra grannar som bråkat eller haft sex, från en TV i en annan lägenhet eller kanske att ljudet kommit från trapphuset eller ute på gatan.
Citera
2020-05-16, 14:53
Medlem
Cinnis avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5dxJq/styckning-oftast-ett-satt-att-gomma-kroppen

Artikel från oktober 2019. Intressant att just detta ämne uppmärksammas cirka en månad innan mordet.
Citera
2020-05-16, 14:54
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag ser dessa vittnesmål som OERHÖRT problematiska, ur två aspekter:
1. Grannarna har uppenbart påverkats (givetvis oavsiktligt och omedvetet) av att prata med andra grannar och att läsa om uppgifter i media. Helt plötsligt blir det där diffusa ljudet man hört "ett kvinnoskrik", helt plötsligt blir det där ljudet man hörde "någon dag" tvärsäkert "onsdag" osv...

2. Eftersom grannarna blandar och ger när det gäller datum/tider för skrik och oväsen kan detta mycket väl innebära att vittnesmålen kommer från: Ett tidigare bråk/tjafs mellan Tishko och Wilma, det kan vara bråket/tjafset/tumultet under det att gärningen skedde, det kan vara skrik från Tishko under påverkat tillstånd eller psykos långt efter mordet.
Eftersom lägenheterna verkar vara väldigt lyhörda kan man heller inte utesluta att vissa vittnesuppgifter om ljud kan ha kommit från andra grannar som bråkat eller haft sex, från en TV i en annan lägenhet eller kanske att ljudet kommit från trapphuset eller ute på gatan.

Visst ÄR det? Svårt att veta - VAD är fakta och RÄTT fakta? Hoppas de kan klara ut det och sedan kan pussla ihop händelseförloppet och vad som faktiskt hände och när.
Citera
2020-05-16, 14:54
Medlem
Citat:
Det har jag inte, har endast följt som allmogen olika rättsfall - men ologiskt vore omHar du? man inte i domstol garderar sig. Föga har jag läst om att de som har hamnat på Rättspsyk "bara knatar ut i det fria" efter att de har ansetts vara friska. Har du? Och visa mig (andra) gärna sådana fall ...
Jo, de knatar ut i det fria när de är friska. Men med tanke på att man ofta sitter i både 20 och 25 år så skrivs det inte något om det. Pe*ter Pl*ax mördare ex.vis. Han skulle fått 4 år pga sin ungdom. Han är inte ute på många många år då han är "helt skruvad" - mitt ordval. Som en vän till mig sa, som jobbar just på Helix, "de kan inte hjälpa vad de gjort". Vi ska ha i åtanke att den problematik som dessa personer bär på inte är något övergående från en vecka till en annan. "Allvarlig psykisk störning" har en innebörd som gör att personen som lider av detta inte blir botad från en dag till en annan. Det tar många år.
Citera
2020-05-16, 14:55
Medlem
Citat:
Det har jag inte, har endast följt som allmogen olika rättsfall via TV/media som tidningar - men ologiskt vore om man inte i domstol garderar sig. Föga har jag läst om att de som har hamnat på Rättspsyk "bara knatar ut i det fria" efter att de har ansetts vara friska. Har du? Och visa mig (andra) gärna sådana fall ...

Med reservation för att jag missuppfattat dig, så har du HELT FEL! Döms man till rättspsykiatrisk vård så är det detta man får, det byts/övergår aldrig till ett fängelsestraff! Och det där du påstår att du aldrig har läst, är just så det går till; När du bedöms som frisk får du komma ut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in