2020-05-16, 14:19
Medlem
zoomlanders avatar
jag hade letat Vassbovik, Björkebacken, terräng och sjöarna där.
Citera
2020-05-16, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Enda döda jag känt lukten av är möss och det skiljer sig väldigt mycket mot soplukt.
Så det borde ju vara likadant med liklukt 🤢

aa förmodligen har aldrig varit närheten av den lukten men däremot luktar matavfall inte gott speciellt om det ligger kött o ruttnar..
Citera
2020-05-16, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Klart man kan? Är man bedömd som allvarligt psykiskt störd så finns det ett fängelseförbud, och då skall man ju dömas till rättspsykiatrisk vård.
FAST om man mördat för att man är "galen" så innebär väl rättspsykiatrisk vård MÅNGA ÅR precis som vore det fängelse?
Citera
2020-05-16, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
jag hade letat Vassbovik, Björkebacken, terräng och sjöarna där.
Varför just Björkebacken? Jag tror mer på sjöarna och omgivningen vid sjöarna vassbovägen /arödsvägen till Ljungskile.
Citera
2020-05-16, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
FAST om man mördat för att man är "galen" så innebär väl rättspsykiatrisk vård MÅNGA ÅR precis som vore det fängelse?
Så är det. Ofta är psykvården längre än fängelsestraffet om jag förstått rätt. Efter tio år, vid ett livstidsstraff i fängelse, kan man ansöka om tidsbegränsning. I teorin kan det alltså innebära 18 års fängelse. Lägre får man inte ge som tidsbestämt om man är livstidsstraffad. Men i psykvården kan du få sitta 30-40 år och mer ändå.
Citera
2020-05-16, 14:31
Medlem
Citat:

All rättspsykiatrisk vård är på obestämd tid oavsett brott
Citera
2020-05-16, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så är det. Ofta är psykvården längre än fängelsestraffet om jag förstått rätt. Efter tio år, vid ett livstidsstraff i fängelse, kan man ansöka om tidsbegränsning. I teorin kan det alltså innebära 18 års fängelse. Lägre får man inte ge som tidsbestämt om man är livstidsstraffad. Men i psykvården kan du få sitta 30-40 år och mer ändå.
Låter jättebra.
Citera
2020-05-16, 14:34
Medlem
CS128s avatar
Citat:

Om man döms till Rättspsykiatrisk vård så betyder det att antal år inte räknas utan man kan vårdas där ända tills man blir frisk eller dör.

Skulle man bli frisk så omprövas domen till fängelse.

Man slipper inte undan straff på något vis och sedan får vi se vad MGM kommer att bli dömd för.

Huvudsaken (enligt mig) är ATT han blir dömd för NÅGOT har han gjort: antingen både mördat W med planering eller via dråp, brott mot griftefriden och säkert ngt mer. Viktigt att han inte får gå lös ute i vårt samhälle i varje fall - för något galet är det med människan.

Hoppas verkligen att de hittar resterande kroppsdelar på W så familjen får frid!
Citera
2020-05-16, 14:36
Medlem
Okej, ett par reflektioner.. Jag har försökt att hänga med så gott det går i tråden, så jag hoppas att jag inte bara upprepar sånt som andra redan tagit upp..

Först och främst så tycker jag så otroligt synd om Wilma, den stackars flickan fick aldrig en chans i livet med föräldrar som inte brydde sig och som vägrade ta sitt ansvar som förälder. Detta resulterar i att hon faller för en äldre kille, som ibland nästan mer beter sig som en förälder än en pojkvän för henne (om man läser deras sms). Han sätter gränser för henne, bestämmer hur hon får klä sig, vem hon får träffa och när osv, och hon å andra sidan ser detta som att han bryr sig. När jag läser deras sms så ser jag en otroligt osäker flicka som söker vägledning från någon vuxen, och alla vuxna i hennes närhet sviker henne, hon har aldrig blivit älskad och tror därför att det hon får av honom är kärlek.

Jag funderar lite över vilken tid man hörde hennes skrik, en granne sa att det var runt 21-tiden för då går ncis på tv, men det stämmer inte för ncis gick på tv6 16-17 den dagen (om man ska tro tv-tablån). Då låter 18-tiden bättre, som en annan granne sagt.
Citera
2020-05-16, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Om man döms till Rättspsykiatrisk vård så betyder det att antal år inte räknas utan man kan vårdas där ända tills man blir frisk eller dör.

Skulle man bli frisk så omprövas domen till fängelse.

Man slipper inte undan straff på något vis och sedan får vi se vad MGM kommer att bli dömd för.

Huvudsaken (enligt mig) är ATT han blir dömd för NÅGOT har han gjort: antingen både mördat W med planering eller via dråp, brott mot griftefriden och säkert ngt mer. Viktigt att han inte får gå lös ute i vårt samhälle i varje fall - för något galet är det med människan.

Hoppas verkligen att de hittar resterande kroppsdelar på W så familjen får frid!
Det fetade. Jag tror faktiskt inte det där stämmer. Blir du frisk släpps du. En psykos ex.vis har gjort att man bedömts utföra gärningen under allvarlig psykisk störning. Blir man frisk från den så skrivs man inte ut för att promenera in i finkan. Man släpps ut till frihet.
Citera
2020-05-16, 14:38
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acge
Det som framför allt stör mig med det här är hur och när resterande delar av W har forslats bort från lägenheten. Första prioritet för T måste ju ha vart att göra sig av med alla bevis (ffa kropp och blodspår). Börjar därför få svårare för tanken att han väntade så länge som till den 18/11 med att förflytta kroppen. Det är ganska iskallt, särskilt med besök från W's familj flera gånger dagen innan.

Logiskt sett borde kroppen ha flyttats redan på fredag/lördag. Avsaknaden av vittnesmål och kontakt med T dessa dagar känns som argument för detta. Ingen vet vart han var eller vad han gjorde dessa dygn. Mobilen lämnade han iaf hemma hela dygnen.

Ur FUP (förhör med Alba):
"Jag har tänkt på hur Tishko skulle tänka om han har gjort något. Tishko är en sådan person som man frågar om råd, han är påläst. Om han har gjort något tror jag att han har tänkt på små detaljer. Han är en sådan person med mycket tankar och som vet hur han skall göra saker, även om han inte har gjort det förut."
Citera
2020-05-16, 14:39
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera
Varför just Björkebacken? Jag tror mer på sjöarna och omgivningen vid sjöarna vassbovägen /arödsvägen till Ljungskile.

Samt vägen mellan tågstationen i Ljungskile och stället där polisen hämtade upp honom på motorvägen.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Det brukar väl stå något i stil med "särskild utskriftsprövning" om jag kommer ihåg rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av CS128

Detta. Kan inte hålla med mer än vad jag gör. Sätt fanskapet bakom lås & bom tills han ruttnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in